قوه مجریه در قانون اساسی به مثابه تالی‌تلو رهبری است
کد خبر: 3593500
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
عضو مجلس خبرگان:

قوه مجریه در قانون اساسی به مثابه تالی‌تلو رهبری است

گروه اجتماعی: عضو مجلس خبرگان رهبری، قوه مجریه را در قانون اساسی در جایگاه تالی تلو رهبری دانست و بر لزوم همرنگ شدن قوه مجریه در هر دولتی با این اصل مهم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت الله عباس کعبی پیش از ظهر امروز 6 اردیبهشت در همایش نقش قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه قوه مجریه در کشور بیان کرد: کشورهای مختلف با سازوکاری سیاسی و قانونی نقش قوه مجریه را ارتقا یا کاهش می‎دهند.
وی افزود: قوه مجریه در اکثر کشورها نقش اصلی را ایفا می‎کند؛ این قوه علی رغم اینکه در یک خط واحد با دو قوه دیگر قرار دارد ولی در کل روی کار آنها به شدت تاثیرگذار است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به عنوان مثال در عرصه مقننه، قوه مجریه است که باید این قوانین را اجرا کند و یا با تنظیم لوایح و یا حتی انحلال پارلمان در برخی کشورهای دیگر کاملا روی این قوه نیز احاطه دارد.
وی گفت: در عرصه عدالت قضایی نیز نقش قوه مجریه بسیار زیاد و تاثیرگذار است؛ وقتی که 11 میلیون جمعیت آسیب پذیر اجتماعی در کشور وجود دارند چه کسی باید این حوزه را مدیریت و این جمعیت را کاهش دهد تا میزان جرم وجنایت در کشور کاهش پیدا کند؟ قطعا در این زمینه قوه مجریه نقش اصلی را دارد.
وی اظهارکرد: یکی از مسایل دیگری که در این زمینه باید گفت آن ست که بودجه‎های قضایی کشور نیز در اختیار قوه مجریه است؛ اگر به دقت به این مسایل نگاه کنیم می‎بینیم که بار اصلی اداره کشور و نظام سیاسی و حقوقی کشور بر دوش قوه مجریه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: از نظر فقهی در راس قوه مجریه باید رسول الله و بعد از ایشان ائمه اطهار(ع) باشند و در زمان ما صاحب اصلی این قوه حضرت ولی عصر(عج) است و در عصر غیبت، فقیه جامع الشرایط صاحب فتوا، عادل، مدیر مدبر باکفایت و دارای بینش و اقتدار در راس قوه مجریه باشد؛ فقیه دارای سه منصب است که شامل افتا، قضا و اجرا است.
کعبی با ذکر این مطلب که منصب افتا، در قوه مقننه تبلور پیدا می‏کند، گفت: این قوه نیز در بخش قانون گذاری نباید خلاف اسلام عمل کند و به همین دلیل فقهای شورای نگهبان آن را مدیریت می کند؛ منصب قضای نیز در قوه فضاییه است و تبلور قدرت اجرایی فقیه در قوه مجریه است.
وی در ارایه شاخص‎های دولت و حکومت اسلامی بیان کرد: آسایش و رفاه و عمران و عدالت و هدایت و قرب الهی و رسیدن به جامعه نمونه اسلامی، تحقق باورها و ارزش‎های اسلامی، تخلق به اخلاق الهی از اهداف اصلی نظام اسلامی است که در 16 بند در قانون اساسی بیان شده است.
کعبی عنوان کرد: تحقق اهداف وظایف و سیاست و برنامه ها و ماموریت های نظام اسلامی در گرو وجود یک قوه مجریه متناسب است؛ برای تحقق دولت اسلامی باید حوزه ماهیتی، یعنی ولایت فقیه و قانون گذاری، یعنی قانونگذاری اسلامی و اجرای درست و اسلامی شکل بگیرد.
وی گفت: رهبر انقلاب دولت اسلامی را در پنج مرحله بیان کردند که شامل مرحله انتقالی و استقرار قوا، تحقق دولت اسلامی، شکل دهی جامعه اسلامی به کشور اسلامی و مرحله پنجم نیز تمدن اسلامی است؛ وجود دولت اسلامی در گروه قوه اجرایی مقتدر و کارآمد و مدیر و مدبر ومتناسب با اهداف ووظایف و سیاست‎ها و برنامه ها و ماموریت‎های نظام مقدس جمهوری اسلامی مصرح در قانون اساسی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که مرحله استقرار نهادهای نظام در سال 60 و 61 انجام گرفت و از آن سال تا کنون در حال مرحله سوم هستیم، عنوان کرد: شکل گیری قوه مجریه اسلامی در گرو چند عنصر است که اولین آن، عمل به مر قانون اساسی توسط شورای نگهبان در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است؛ از دیگر اصول قوه مجریه اسلامی داشتن چرخه ای از نیروهای متعهد و متخصص، انقلاب اداری و زدودن زنگارهای طاغوتی از دل قوه مجریه، تحقق مدیریت جهادی و انقلاب است و مهمترین این مسایل آنکه مبنای نظام الهی است ولی ساخت نظام مردم است واین مساله از رهگذر انتخابات گذر می‎کند.
وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی، قوه مجریه به مثابه تالی تلو رهبری در نظرگرفته شده است گفت: در این عرصه تصریح شده است که باید فردی از بین رجال مذهبی سیاسی(اسلام شناس بدون انحراف) باشد؛ رئیس جمهور موتور محرک نظام است یعنی وی طراح ایدئولوژی نظام نیست؛ بلکه باید یک مجری قوی باشد؛ رئیس جمهور باید مدیر و مدبر باشد؛ یعنی اگر روی این اصل کار کنیم که قوه مجریه تالی تلو رهبری است، بسیاری از موارد در جای خود قرار می‎گیرد.
وی با ذکر این مطلب 15 میلیون پرونده قضایی زمانی کم می‎شوند که قوه مجریه قوی مجریه قوی باشد یادآورشد: عدالت قضایی در پرتو عدالت اجرایی است و عدالت اجرایی مقدمه عدالت قضایی است؛ پیش از آنکه قوه مققنه و قضایی درست شود باید قوه مجریه انقلابی و کارآمد داشته باشیم.
captcha