کد خبر: 3596112
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
داوری اردکانی در دومین همایش آموزش عالی عنوان کرد:

ابزارهای مکانیکی ناصحیح در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی

گروه دانشگاه: رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در دومین همایش آموزش عالی عنوان کرد: داوطلب شرکت در ارشد و دکتری، مقاله‌ای می‌نویسد و در مجله‌ای چاپ می‌کند و این سندی برای پذیرش در مقطع مذکور است و استاد اجازه ندارد درباره دانشجوی خود اظهار نظر کند، این اصلا خوب نیست. این ملاک مکانیکی بدی است، بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دومین همایش آموزش عالی با محوریت سرآمدی آموزش با حضور محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پروش و رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد و اکنون در حال برگزاری است.

این مراسم با خیرمقدم نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران آغاز شد و در ادامه رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت.

رضا داوری اردکانی در سخنرانی خود با اشاره به مسائلی که نیاز است به دانش آموزان تعلیم داد، اظهار کرد: به بچه‌ها چیزهایی را بیش از آنچه نیاز دارند، یاد می‌دهیم، چه نیازی است درس‌هایی به بچه‌ها یاد دهیم که به کارشان نمی‌آید و به دردشان نمی‌خورد، به طور مثال دانش‌آموزان، زبان انگلیسی را در اینترنت بهتر از مدرسه فرا می‌گیرند.

وی افزود: از نشانه‌های خودآگاهی این است که به نتیجه کاری که می‌کنیم فکر کنیم، ساختار مدرسه باید تغییر کند، معلم گناهی ندارد. البته کوشش‌هایی با حسن نیت انجام شده که آموزش و پرورش اصلاح شود، اما مشکلاتی اجازه تغییر و تحول را نمی‌دهند.

اردکانی با اشاره به این مسئله که در دانشگاه به هر دو مقوله آموزش و پژوهش باید توجه شود، خاطرنشان کرد: درس خواندن در مدارس تنها به کنکور ختم می‌شود، در دانشگاه نیز هم باید پژوهش باشد، هم آموزش، هر دو باید در تعادل باشند، اگر غیر از این باشد؛ هم مدرسه ملال است، هم دانشگاه و شاهد افسردگی خواهیم بود. مدرسه و دانشگاه جان کشورند.

وی با تاکید بر اینکه گفتن این مطالب را نباید عیب‌جویی تلقی کرد، گفت: این‌ها را عیب‌جویی تلقی نکنید، معلمی دارد از خانه‌ای سخن می‌گوید که 65 سال در آن حضور داشته و زندگی کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: وقتی عنوان می‌کنیم؛ داوطلب شرکت در دکتری و فوق لیسانس، مقاله‌ای بنویسد و در مجله‌ای چاپ کند و آن سند است برای پذیرش در مقطع مذکور و استادان دانشگاه نمی‌توانند و اجازه ندارند درباره دانشجوی خود اظهار نظر کنند، این اصلا خوب نیست. این ملاک مکانیکی بدی است، بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر است.

وی افزود: وقتی دانشجو با سوال 4 گزینه‌ای انتخاب می‌شود، نمی‌توان به این انتخاب اطمینان داشت، این انتخاب، انتخاب بدی است. من این حق را دارم که اظهار نظر کنم، چنین دانشگاهی شاداب نخواهد بود. یک چیزهایی به ما تحمیل شده و ناگزیر آن‌ها را دنبال می‌کنند.

داوری اردکانی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به آموزش و پژوهش در کنار یکدیگر، خاطرنشان کرد: پژوهش نباید همچون خار و خاشاک در پهلوی آموزش فرو رود، هر دو را باید در کنار یکدیگر دید و به هر دو پرداخت.

در ادامه دومین همایش آموزش عالی، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش ایراد سخن کردند که مشروح آن را در گزارش‌های بعد خواهید خواند.

در این مراسم همچنین از سرآمدان آموزش از حوزه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش؛ حسین صفایی، حسن تاج‌بخش، صادق آئینه‌وند، غلامحسین ابراهیمی دینانی، طاهره کاغذچی، عباس شفیعی، اسماعیل یزدی، محمدمهدی اصفهانی، ابراهیم اسفندیاری، رضا داوری اردکانی، علی شریعتمداری، غلامحسین شکوهی، احمد صافی، محمدبهمن بیگی و سیده توران میرهادی، با اهدای لوح یادبود، تقدیر به عمل آمد.
 
یادآور می‌شود، دومین همایش ملی آموزش عالی (سرآمدی آموزش)، صبح امروز پنج‌شنبه، 14 اردیبهشت‌ماه، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، آغاز به کار کرده و اکنون نیز در حال برگزاری است.
captcha