کد خبر: 4294209
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۰

تدوین نقشه‌ جامع «رسانه و فضای مجازی» و «تبلیغ میدانی» در جامعه‌الزهرا(س)

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) گفت: در دو سال اخیر، نقشه‌ راهی جامع در دو محور «رسانه و فضای مجازی» و «تبلیغ میدانی» طراحی و اجرا شده است.

تدوین نقشه‌ جامع «رسانه و فضای مجازی» و «تبلیغ میدانی» در جامعه‌الزهرا(س)معصومه شریفی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت فرارسیدن سالروز سخنان رهبر معظم انقلاب درباره محوریت تبلیغ در حوزه علمیه، بر لزوم تحول راهبردی و روشمند در عرصه تبلیغ بانوان تأکید کرد و گفت: در دو سال اخیر، نقشه‌ راهی جامع در دو محور «رسانه و فضای مجازی» و «تبلیغ میدانی» طراحی و اجرا شده است.
 
شریفی اظهار کرد: ظرفیت رشته‌های تخصصی مانند مطالعات زنان، تعلیم و تربیت، تبلیغ و مشاوره خانواده در جامعه‌الزهرا(س) زمینه‌ساز طراحی محورهای تبلیغ نوین و گرایش‌های این حوزه شده‌ است و در آینده سعی خواهد طلاب جهت حضور در این رشته تشویق شوند.
 
وی با بیان اینکه در این دو سال اخیر مرکز مشاوره با رویکرد پاسخ‌گویی به مسائل خانواده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در راستای تحقق فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر محوریت تبلیغ نیز، مرکز مشاوره اسلامی راه‌اندازی شد، این مرکز از خدمات طلابی که در رشته تعلیم و تربیت و مشاوره و خانواده تحصیل کرده‌اند، بهره‌مند می‌شود و با برگزاری دوره‌های متعدد آنان را توانمند می‌کند.
 
شریفی با اشاره به تشکیل کانون‌های استانی افزود: مهمترین رسالت این کانون‌ها، فعالیت تبلیغی است و طلاب و دانش‌آموختگان در قالب این کانون‌ها به فعالیت تبلیغی می‌پردازند؛ همچنین تشکیلات مسجدمحور در بخش بانوان معاونت فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) در سطح ملی به فعالیت در این زمینه می‌پردازد.
 
معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا(س) با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جلسات خانگی قرآنی افزود: این جلسات با هدف روایت تربیتی در محیط خانواده شکل گرفته‌اند و سیاست‌گذاری، جهت‌دهی و ارتقای دانش مربیان این جلسات در حال اجراست.
 
وی از راه‌اندازی تشکیلات مسجدمحور خواهران در کل کشور با همکاری ستاد راهبری مسجدمحور مرکز مدیریت برادران خبر داد و اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی این تشکیلات، محوریت مسجد در محله جهت مرکزیت هر گونه فعالیتی از جمله کنش‌گری اجتماعی و فرهنگی در حوزه زن و خانواده است.
 

شکستن انحصار تبلیغ منبر

 
معاون فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) ادامه داد: خروج تبلیغ از انحصار منبر سنتی و ورود به عرصه‌های هنری ـ اجتماعی و چهره‌به‌چهره از جمله تحولات جدی تبلیغی در جامعه‌الزهرا(س) است. گروه‌های تئاتر طلاب با محوریت عاشورا و طرح‌های کنش‌گری تبلیغی در مدارس، دانشگاه‌ها، محلات، بوستان‌ها، درمانگاه‌ها و فضاهای عمومی نمونه‌هایی از این تحول‌اند.
 
وی با بیان اینکه شبکه ملی و بین‌المللی رسانه‌ای و فضای مجازی در جامعه الزهرا(س) در حال فعالیت است، اظهار کرد: جامعه‌الزهرا(س) در زمینه تحلیل و تولیدمحتوا در فضای مجازی فعال است که در بحران‌ها و مناسبت‌های خاص مانند جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، با بیش از 800 فعال اجرای عملیات رسانه‌ای مؤثر را در دستور کار داشت.
 
شریفی اظهار کرد: این فعالان فضای مجازی با رسانه‌های جهانی ارتباط داشتند؛ کامنت‌گذاری زیر پست‌های شخصیت‌های سیاسی را هدف‌مند انجام دادند و پیام‌های چندزبانه تولید کردند. حضور طلاب از ۸۰ ملیت در جامعه‌الزهرا(س) زمینه فعالیت بین‌المللی تبلیغی را نیز فراهم کرده است.
 
معاون تبلیغ جامعه‌الزهرا(س) به تربیت مبلغان با دو رویکرد مخاطب‌محور و موضوع‌‌محور اشاره کرد و گفت: طلاب تخصصی برای تبلیغ میان کودکان، نوجوانان و جوانان و نخبگان تربیت شده‌اند. طرح کارورزی نیز زمینه ورود عملی طلاب به تبلیغ و رسانه را از سطوح پایه فراهم کرده و مهارت‌های جدیدی را انتقال می‌دهد.
 
شریفی با اشاره به ایجاد کمیته آموزش و پرورش و دانشجویی جامعه‌الزهرا(س) افزود: این کمیته‌ها هم در حیطه خودشان به فعالیت پرداختند و البته این قرارگاه و کمیته‌های آن هنوز هم فعالیت دارند. در زمینه تربیت مبلغ و ارتقای آنان دو نوع آموزش مخاطب و موضوع‌محور داریم. با هدف مخاطب‌محوری برای کودکان، نوجوانان و جوانان و اقشار دیگر نیز مبلغ تخصصی تربیت شده‌ است و در سطح محلات و مساجد نیز مبلغانی با رویکرد مخاطب‌محور تربیت کرده‌ایم.
 
شریفی بیان کرد: تحول دیگری که بعد از سخنان مقام معظم رهبری انجام شده است، موضوع کارورزی طلاب است؛ پیش از این طلاب اندوخته‌ای از دانش داشتند ولی با طرح کارورزی، طلاب از سطوح پایین وارد تبلیغ و فضای مجازی می‌شوند و با گذراندن دوره کارورزی، تخصص لازم را فراخواهند گرفت.
 
وی افزود: در زمینه تربیت کنشگران تبلیغ محله‌محور نیز در محورهای کنشگری چهره به چهره، اندیشه مطهر که سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری به صورتی جذاب است برگزار می‌شود؛ طرح تربیتی نسل منتظر، طرح تربیتی عفاف و ارتقای معلم طلبه نیز با همکاری معاونت تربیتی بسیج از دیگر فعالیت‌های فرهنگی جامعه الزهرا(س) است.
 

تدوین سند راهبردی عفاف و حجاب

 

شریفی از تدوین سند راهبردی جامع تبلیغی در حوزه حجاب و عفاف نیز خبر داد و گفت: در سه سطح زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، اقدامات آموزشی، رسانه‌ای، میدانی و بین‌المللی تعریف شده‌ است که شامل عملیات‌های چهره‌به‌چهره، روایت‌های تصویری، مستندهای جهانی، پایگاه‌های چندزبانه و شبکه‌سازی فعالان زن مبلغ است.
 
وی در پایان تأکید کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در ۲۱ تیر ۱۴۰۲ مبنی بر محوریت تبلیغ در حوزه، مبنای تدوین این برنامه‌ها قرار گرفته است. ایشان فرمودند: «اگر از اهمیت تبلیغ غفلت شود، دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد.» جامعه‌الزهرا(س) در راستای این دغدغه، ساختار تبلیغی خود را بازطراحی کرده و آماده نقش‌آفرینی فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی است.
انتهای پیام
captcha