مراجع عظام تقلید دغدغه‌های حج خود را مطرح کردند
کد خبر: 3599572
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

مراجع عظام تقلید دغدغه‌های حج خود را مطرح کردند

گروه جامعه: مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت با مراجع عظام تقلید در قم دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت همزمان با آغاز ثبت‌نام متقاضیان حضور در حج 96، با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مكارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی و حجت الاسلام سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی درایران دیدار وگفت‌و‌گو كرد.

در این دیدار آیت‌الله العظمی جوادی آملی عنوان کرد: اگرچه حج سالی یكبار و برای مستطیعان حج برگزار می‌شود؛ اما گاهی برخی افراد در طول عمرشان توفیق حضور بیش از یكبار به این فریضه مهم را پیدا نمی‌كنند كه باید قدردان چنین توفیق الهی باشند و از آن به خوبی بهره بگیرند تا ذخیره آخرت آنها باشد.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عظمت و جایگاه كعبه اشاره كرد و گفت: كعبه از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است و كسی نمی‌تواند به راحتی این عظمت و جایگاه را درك كند. حیات و ممات انسان در كعبه است.

وی با بیان اینكه قبولی تمامی مناسك و اعمال انسان به انجام آن به سوی قبله و كعبه است، تصریح كرد: كعبه تنها منحصر در حج و حضور در مكه نمی‌شود و ما همیشه حضورمان را متوجه كعبه می‌كنیم.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی از حج به عنوان یك فعل یاد كرد و از مدیران و روحانیان كاروان‌ها خواست جهت بهره گیری بیشتر از معنویات حج به زائران آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

مفسر برجسته قرآن كریم اهمیت و جایگاه زائران و حجاج را یادآور شد و درباره عزت و عظمت حجاج گفت: عزت امری تحمیلی نیست كه ما بخواهیم به زائر یا حاجی عزت بدهیم، زائران باید خود مراعات كنند و همه اعمال آنها با ظرافت و عزتمندانه انجام شود، در خرید، رفت و آمد و برخورد با دیگران نیز عزتمندانه رفتار كنند تا همیشه با عزت باشند.

وی حفظ عزت و عظمت جمهوری اسلامی را خواستار شد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در جهان عزتمند و با عظمت است، حجاج نیز باید این عزت و عظمت را به خوبی حفظ كنند.

مراجع عظام تقلید دغدغه‌های حج خود را مطرح کردند

آیت الله العظمی جعفر سبحانی نیز در دیدار مسئولان حج با ایشان، اظهارکرد: در ملاقاتی که با مسئولین عربستان خواهید داشت تاکید کنید که به مردم خود اعلام نمایند ضیوف الرحمن احترام دارند و کسی حق تعدی و تعرض به آنها را ندارد و اختلاف در دولت‌ها ارتباطی به ضیوف الرحمان ندارد. مردم هم به این توصیه گوش خواهندداد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد سفارش‌های لازم را به حجاج ایرانی داشته باشید.فریضه حج واجب است و زائرین نسبت به این موضوع توجه دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: زائرین با رعایت توصیه‌های لازم در طول سفر آرامش داشته باشند.

آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز ضمن تبریک توفیق خدمت به حجاج عنوان کرد: «و من دخله کان امنا» یعنی امنیت ضیوف‌الرحمان از سوی خداوند متعال تامین شده است.

وی به زائران توصیه کرد که در طول سفر روزانه قرآن تلاوت و به امام زمان روحی فداه هدیه کنند.

وی در ادامه گفت: همه پیامبران و اوصیای الهی دور خانه خدا طواف کردند و این مکان قدمگاه جمله پیامبران است لذا بدانند به چه مکانی مشرف می‌شوند.

مراجع عظام تقلید دغدغه‌های حج خود را مطرح کردند

captcha