به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز، چهارشنبه 10 خرداد، مجلس شورای اسلامی، با تسلیت فرارسیدن سالروز رحلت جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) به ملت عزیز و نمایندگان مجلس گفت: یکی از نعمتهای بزرگ عصر حاضر برای ملت ما زندگی در زمانهای است که با رهبری استثنائی بزرگمردی همراه شد که جهان را به شگفتی واداشت؛ عالمی وارسته، عارفی پاکباخته و مجاهدی نستوه که در احیای تفکر اسلامی بینظیر اندیشید و عمل کرد.
وی ادامه داد: بر خلاف جریان متعارف سیاستورزی زمانه که با قدرتطلبی و سلطهگری همراه است این آزادمرد دریچه جدیدی به روی دنیای سیاست گشود که آزادی واقعی انسانها در تحول روی و اعتلای نفسانی تحقق مییابد لذا در اکثر سخنان ایشان فهم حقیقت توحیدی و توجه به مبدأ هستی موج میزند به نحوی که در پیام تاریخی ایشان به گورباچف در شرایط جهان دو قطبی به جای ادبیات متعارف سیاسی، ثقل مطالب خویش را به روشنگری راه نو در مسیر بشریت اختصاص داد تا جهان غفلتزده سیاست را به سوی مبانی نورانی توحید سوق دهد.
لاریجانی اظهار کرد: بیشک مکتبی که امام(ره) بنا نهاد از آراستگی خاصی برخوردار است و عجیب نیست که در زمانه خود اذهان سیاستمداران گنجایش درک مفاهیم این مکتب را نداشته باشند.
رئیس مجلس در ادامه به بیان نکاتی چند در این زمبنه پرداخت و گفت: نکته اول اینکه امام(ره) ریشه انحراف مسلمانان و عقبافتادگی آنان را در عدم توجه به حقیقت قرآن و عترت میدانست و فرمود: «خودخواهان و طاغوتیان قرآن کریم را وسیلهای کردهاند برای حکومتهای ضد قرآنی. مفسران حقیقی و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر(ص) دریافت کرده بودند با بهانههای مختلف و توطئههای از پیش تهیه شده عقب زدند و هرچه این بنای کج به جلو آمد کجیها و انحرافات افزون شد».
وی افزود: در این بیان نورانی، امام مبدأ سوء استفاده دشمنان اسلام را در
عدم توجه به عهدی میدانست که ندای پیامبر(ص) در مورد ثقلین ارائه فرمود
لذا امام(ره) مبدأ هر اصلاحی را توحید کلمه حول ثقلین میپنداشت که البته
در روایات همه فرق اسلامی بر آن تأکید شده است.
لاریجانی عنوان کرد:
دومین نکته این است که امام(ره) انقلاب اسلامی را پدیدهای نو با ماهیتی
روحانی و اسلامی میدانست و فرمود: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران
از همه انقلابها جداست هم در پیدایش، هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه
انقلاب و قیام. و تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از
جانب خداوند منان براین ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است».
رئیس مجلس
ابراز کرد: امام(ره) به همین دلیل نکته مهمتری را در وصیتنامه خویش به
نسلهای آینده گوشزد میفرمایند و با صراحت بیان داشتند که «بیتردید رمز
بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی آن است و رمز پیروزی را ملت میداند.
دو رکن اصلی آن عبارتست از: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و
اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد».
وی
تأکید کرد: ویژگی روحی انقلاب ما چیزی نیست که از چشم صاحبنظران غربی
پنهان بوده باشد به طوری که میشل فوکو، فیلسوف معاصر، در اوایل انقلاب که
از ایران بازدید کرد اعلام نمود که انقلاب ایران متفاوت از سایر
انقلابهاست و بر مبنای حرکتی روحی استوار است.
لاریجانی با بیان اینکه
امام(ره) تداوم حرکت انقلاب را به میزان پایبندی به علت محدثه آن که گرایش
معنوی اسلام است منوط کردند، گفت: باید به این نکته نیز توجه داشت که امام
شاخصه اسلامیت را همان اسلام جواهری فقهای عظام میدانست نه گرایشهایی که
از مبدا اصلی اسلام برداشتهای نارس داشتند. به همین جهت به ملت توجه
میدادند که هیچگاه از مشی مرجعیت و روحانیت اصیل جدا نشوید.
رئیس مجلس
به عنوان نکته سوم عنوان کرد: از جانب دیگر، امام(ره) که به واقع احیاگر
تفکر اصیل اسلامی در عصر حاضر است، به روحانیون نیز توصیه میکردند که قدر
نظام جمهوری اسلامی را بدانند و حامی آن باشند و فرمودند:« به طایفهای از
روحانیون که با انگیزههای مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت
میکنند نصیحت متواضعانه برادرانه میکنم که آقایان محترم تحت تأثیر
شایعهسازیها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری را تقویت
نمایند و باید بدانند که اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد به جای آن یک
رژیم اسلامی دلخواه بقیه الله (عج) یا مطیع امر شما آقایان محقق نخواهد شد
بلکه یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت میرسد و محرومان جهان
مأیوس میشوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد و شماها روزی از کردار
خود پشیمان میشوید که کار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد و شما آقایان
اگر توقع دارید که در یک شب همه امر و طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول
شود یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزهای روی نداده است و
نخواهد داد».
لاریجانی اظهار کرد: نکتهای که امام(ره) بر آن تأکید فرمودند و برای
مجریان و سیاستگذاران فوقالعاده پراهمیت است که تحولات جامعه امر تدریجی
است و متناسب با شرایط و استعدادها باید مسیر تکاملی را طی نمود و اقدامات
شتابزده در شرایطی که آمادگی اجتماعی فراهم نباشد، عمل انقلابی تلقی
نمیگردد.
رئیس مجلس ادامه داد: نکته چهارم اعتقاد راسخ امام(ره) به
جمهوریت و اراده ملت است که از قبل از پیروزی انقلاب این تفکر امام(ره)
نقطه ممتاز اندیشگی ایشان بوده است. شهید مطهری پس از سفر به پاریس ایمان
به ملت و ایمان به راه و صراط را جزو 4 ویژگی امام(ره) برشمردند که در
ایشان مشاهده نموده بودند. امام در وصیتنامه خویش نیز با بیانی عجیب این
معنا را عیان فرمودند: «من به جرئت مدعی هستم که ملت ایران در تودههای
میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عصر رسول الله(ص) و ملت کوفه و
عراق در عهد امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) میباشد».
وی اضافه کرد:
این سخن بلند امام(ره) هم توجه تام ایشان به اندیشه و عمل جمهور ملت را
نشان میدهد و هم مهمتر اینکه مدال پرافتخاری برای ملت ایران قائل هستند که در
مقایسه با ملت صدر اسلام و از برتری در فهم دین و مجاهدت در راه اسلام
برخوردارند.
وی به عنوان پنجمین نکته از مکتب امام(ره) گفت: مکتب امام(ره) راه متفاوتی
از سکولاریسم را نشان میدهد و ایشان تفکر سکولار را توطئه مهم در قرن
اخیر میدانند که قصد اصلی آن مأیوس نمودن ملتها به خصوص ملت فداکار ایران
از اسلام است و میفرماید: « قرآن کریم و سنت رسول الله(ص) آنقدر که در
حکومت و سیاست احکام دارد در سایر چیزها ندارد. بلکه بسیاری از احکام عبادی
اسلام عبادی ـ سیاسی است که غفلت از آنها این مصیبتها را به بار آورده
است. پیامبر اسلام(ص) تشکیل حکومت داد مثل سایر حکومتهای جهان لکن با
انگیزه بسط عدالت اجتماعی. خلفای اول اسلامی حکومتهای وسیع داشتند و حکومت
علی بن ابیطالب(ع) نیز با همان انگیزه به طور وسیعتر و گستردهتر از
واضحات تاریخ است. اینجانب در این وصیتنامه با اشاره میگذرم ولی امید آن
دارم که نویسندگان، جامعهشناسان و تاریخنویسان مسلمان تلاش کنند که
مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند. آنچه گفته شد و میشود که انبیاء
علیهم السلام به معنویات کار دارند و حکومت و سررشتهداری دنیایی مطرود است
و انبیا و اولیا و بزرگان از آن احتراز میکردند و ما نیز باید چنین کنیم
اشتباه تأسفآوری است».
لاریجانی ادامه داد: ایشان بعد در همین فراز
میفرمایند: «اینکه تلاش شود حکومت بر حق به نفع مستضعفان ایجاد شود از
بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است. باید ملت هوشیار
باشد». تأکید حضرت امام بر این معنا سخن بسیار ارزشمندی است.
رئیس مجلس
در ادامه به ششمین ویژگی مکتب امام پرداخت و گفت: امام در نظام اقتصادی
حضور ملت را در تولید اصل قرار دادند به همان معنایی که رهبر معظم انقلاب
کرارا بران تأکید نمودند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد. ایشان
میفرمایند: «اسلام نه با سرمایهداری ظالمانه و بیحساب و محرومکننده
تودههای تحت ستم و مظلوم موافق است بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت
محکوم میکند و مخالف عدالت اجتماعی میداند و نه رژیمی مانند کمونیسم و
مارکسیسم ـ لنینیسم است که با مالکیت فردی مخالف و قایل به اشتراک باشد.
اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام آن به نحو محدود در پیدا شدن
مالکیت و مصرف که اگر به حق به آن عمل شود چرخهای اقتصاد سالم به راه
میافتد و عدالت اجتماعی که لازمه یک رژیم سالم است تحقق مییابد».
وی
ابراز کرد: ایشان در وصیتنامه خودشان میفرمایند: «وصیت من به مجلس، شورای
نگهبان، دولت، رئیسجمهور و شورای عالی قضایی ان است که در مقابل احکام
خداوند متعال خاضع بوده و تحت تأثیر تبلیغات بیمحتوای قطب ظالم و چپاولگر
سرمایهداری و قطب ملحد اشتراکی و کمونیستی واقع نشوند. به مالکیت و
سرمایههای مشروع با حدود اسلامی احترام بگذارند و به ملت اطمینان دهند تا
سرمایهها و فعالیتهای سازنده به کار افتد و دولت و کشور را به خودکفایی و
صنایع سبک و سنگین برساند. به ثروتمندان و پولداران مشروع وصیت میکنم که
ثروتهای عادلانه خود را به کار اندازند و به فعالیت سازنده در مزارع،
روستاها و کارخانهها برخیزند که این خود عبادتی ارزشمند است».
لاریجانی
ادامه داد: توجه کنید که امام ضمن سفارش به حاکمان در قوای مختلف در جهت
ایجاد بستر مناسب برای اقتصاد مردمی، به ملت نیز سفارش میکنند که ثروت خود
را در راه سرمایهگذاری تولید کشاورزی و صنعتی جهت خودکفایی مصروف دارند و
بعد میفرمایند این امر عبادتی ارزشمند است. به خاطر دارید که رهبری معظم
هم در این سالها تأکید داشتند که تولیدگری نوعی مجاهدت محسوب میشود. قبول
کنیم که هنوز وضع موجود ما با این نگاه عمیق فاصله زیاد دارد. بسترهای
سرمایهگذاری آنقدر با سنگلاخ امور دیوانی مواجه است که رغبت به
سرمایهگذاری را کاهش داده است.
وی در پایان گفت: از خداوند متعال
میخواهیم که روح بلند آن رادمرد بزرگ را با اولیاء محشور نماید و و در
سالروز آن عارف بزرگ بیداری بیشتر را نصیب همگان فرماید.