دیدار جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب و هیاهوی نمایشگاه قرآن صدرنشین اخبار هفته
کد خبر: 3605534
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

دیدار جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب و هیاهوی نمایشگاه قرآن صدرنشین اخبار هفته

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با اتفاقات متنوع و متعددی چون دیدار جامعه قرآنی با رهبری، اخبار متفاوت از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، برپایی بیست و دومین همایش تکریم از خادمان قرآن و... همراه بود.

قرآن کریم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در کشور چون دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب، اخبارهای گوناگون از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، شانزدهمین همایش «عمری با قرآن»، در گذشت والده محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی کشورمان، جزءخوانی قرآن در نماز جمعه تهران به همت سازمان دارالقرآن، آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، برپایی چهارمین دوره مسابقات قرآن سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، تجلیل از دست‌اندرکاران مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام  و... همراه بود.
برپایی شانزدهمین همایش «عمری با قرآن»
شانزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» به همت فرهنگ‌سرای قرآن و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، طبق روال هر سال 19 خردادماه مصادف با شب نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
در این همایش از حدود ۹ نفر از خادمان قرآن و پیشکسوتان قرآنی در حوزه های مختلف تجلیل می‌شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این برنامه اینجا کلیک کنید.
دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب
طبق سنوات گذشته در طلیعه ماه مبارک رمضان باشکوه‌ترین محفل انس با قرآن در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد که در این محفل شاهد دیدار جامعه قرآنی کشور با ایشان و اجرای برنامه توسط تعدادی از قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و مادحان اهل‌بیت(ع) بودیم.
مسئولیت هماهنگی برنامه، انتخاب مجریان و دعوت از میهمانان برعهده شورای عالی قرآن بود که از حدود دو ماه قبل از این مراسم، تمهیدات لازم جهت برگزاری هرچه بهتر این محفل نورانی انجام گرفت و این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پوشش داده شد.
در ابتدای این مراسم که از ساعت ۱۷:۲۵ آغاز شد و با اجرای «مجید یراقبافان» همراه بود، «حامد علیزاده»، نفر اول پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی از آیات ۲۸۴ سوره بقره تلاوت کرد و سپس قاری نوجوان «احمدرضا لطفی» از استان ایلام از آیه ۲۰ سوره قصص تلاوت داشت. 
مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
 ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور امسال با یک طرح ویژه با عنوان طرح ملی «ربیع‌القرآن» به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است. این طرح از روز ۲۹ شعبان آغاز شده است و تا روز پایانی ماه مبارک در مساجد دارای کانون فرهنگی ـ هنری در سراسر کشور ادامه دارد.
برنامه‌های این طرح در چهار بخش طراحی شده است که شامل، برنامه‌های روز مراسم،‌ برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان، برنامه‌های جنبی، برنامه‌های سالیانه است. 
اخباری از نمایشگاه بین‌المللی قرآن
درب‌های بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درحالی از روز دوشنبه، هشتم خردادماه و همزمان با سومین روز از ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی(ره) به روی بازدیدکنندگان باز شد که در خبرگزاری ایکنا  اخبار لحظه به لحظه تمهیدات و شرایط لازم فراهم شده برای این رویداد بین‌المللی بر روی خروجی می‌رفت.
درگذشت والده محمدجواد پناهی، قاری مشهدی کشورمان
در پی خبر متأثرکننده درگذشت والده محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی کشورمان از شهر مقدس مشهد، مسئولان قرآنی کشورمان چون  عباس سلیمی، خادم‌‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور ، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، شورای عالی قرآن ، رادیو قرآن پیام‌های تسلیتی را به صورت جداگانه صادر کرده و این ضایعه را به این قاری کشورمان و خانواده وی تسلیت گفته و برای آن مرحومه از خداوند متعالی مغفرت خواستار شدند. برای اطلاع از متن هر کدام از این پیام‌ها بر روی اسم‌ها کلیک کنید.
به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری ستاد اقامه نماز، مراسم ویژه جزءخوانی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان در محل نماز جمعه تهران برگزار می‌شود.
طی برگزاری این برنامه قرآنی که در سه نماز جمعه پیش رو یعنی نماز جمعه روزهای ۱۲، ۱۹ و ۲۶ خردادماه جاری در تهران اجرا می‌شود، برنامه جزءخوانی قرآن کریم با حضور حضار در نماز جمعه انجام می‌شود.
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن 
آئین افتتاحیه بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر روز، ۸ خرداد، با حضور مسئولان کشوری، مدیران و پیشکسوتان قرآنی کشور از جمله رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست نمایشگاه و ... در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.
طی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال دارای سه بخش محتوایی، پشتیبانی و فروش است، گفت: شورای سیاست گذاری این دوره از نمایشگاه قرآن بعد از جلسات متعدد شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» را برای نمایشگاه تصویب کرد تا فعالیت های نمایشگاه بر اساس این شعار ترسیم شود.
برای اطلاع از مشروح این گزارش اینجا کلیک شود.
همچنین طی مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن از مستند «ایزوتسو»، نخستین مترجم قرآن به زبان ژاپنی با عنوان «مردی از جنس آفتاب» رونمایی شد.
تولید مستند «ایزوتسو» شهریورماه سال ۱۳۹۴ به کارگردانی مسعود طاهری کلید خورد و قرار شد تا زمستان همان سال با عنوان مستند «مردی از سرزمین آفتاب» آماده و پخش شود اما در زمان مقرر خبری از آماده‌سازی و به نمایش در آمدن آن نبود و مسئولان دلیل این امر را کمبود اعتبارات عنوان می‌کردند. 
روز جمعه، ۱۹ خرداد هم‌زمان با چهاردهم ماه مبارک رمضان مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود که طی آن از 10 نفر از قرآنیان تجلیل به عمل می‌آید.
همچنین در حاشیه این آیین نیز مراسم رونمایی از کتابی با عنوان «خادمان قرآن» نیز انجام می‌گیرد.
کتاب خادمان قرآن، شامل معرفی و تصویر از خادمان قرآن که در یک مجلد به همت دبیرخانه انجمن خادمان قرآن پس از ۲۰ سال، چاپ و عرضه شده است.
اعلام شرایط حضور در دوره تربیت مربی قرآن سازمان اوقاف
شرایط حضور در دوره تربیت مربی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که پس از ماه مبارک رمضان و طی تابستان جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود، اعلام شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از این شرایط اینجا کلیک کنند.
دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، اعزام قاریان، حافظان و گروه‌های مدیحه سرایی ممتاز جمهوری اسلامی ایران، جهت تلاوت قرآن و اجرای برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان جاری را در دستور کار قرار دارد.
با برنامه ریزی صورت گرفته توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش بینی اعزام بالغ بر ۸۰ نفر از ممتازین عرصه تلاوت، حفظ و تواشیح به بیش از ۲۰ کشور جهان صورت گرفته است که این اعزام‌ها از آغازین روزهای رمضان المبارک شروع شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.
تشکیل اولین جلسه کمیته نمایشگاه شمیم وحی
اولین جلسه رسمی کمیته مربوط به نمایشگاه قرآن «شمیم وحی» در دبیرخانه شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار شد، این نمایشگاه برای سومین سال است که برگزار می‌شود و حجت الاسلام و المسلمین کوششی دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران به ارائه گزارش کلی در این زمینه پرداخت.
برای اطلاع از جزئیات این جلسه اینجا کلیک کنید.
طرح فراگیر قرآنی ۱۴۵۱ در ایام تابستان در دو مرحله و با مشارکت نهادهای مختلف برگزار می‌شود، محوریت بخش اول این طرح در ایام ماه مبارک رمضان سوره مبارکه ملک خواهد بود و با توجه به تعدادی روزهای ماه مبارک و ۳۰ آیه‌ای بودن این سوره هر روز یک آیه از آن آموزش داده خواهد شد.
بنا بر این گزارش این طرح که از شنبه، ۶ خردادماه آغاز شده و تا ۴ تیرماه ادامه دارد هر روز یک بحث را دنبال می‌کند که برخی از موضوعات آن عبارت از:  مالک حقیقی، هدف آفرینش، نظام آفرینش، برهان نظم، زینت آسمان‌ها، عاقبت کافران، عذاب وحشتناک، عذاب دوزخیان، عاقبت تکذیب پیامبران، رسول ظاهر و باطن، روز حسرت، مغفرت و پاداش بزرگ، عالم به ظاهر و باطن و عالم به اسرار نهان است.
دست‌اندرکاران مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام تجلیل شدند
مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، شامگاه گذشته، ۱۰ خردادماه با حضور مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، رئیس اداره‌کل قرآن، عترت و نماز  این وزارت، محمدرضا پورمعین، مسئول برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، مجید حسینی‌فر، مدیر قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران و ...در تالار لاله اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان جلسات قرآن در سطح شهر تهران از افطار تا سحر برگزار می‌شود که در خبرگزاری ایکنا به تعدادی از این جلسات اشاره می‌شود.
چهارمین دوره مسابقات قرآن سازمان بازنشستگی شهرداری تهران ویژه بازنشستگان، پرسنل و خانواده آنها از ششم خردادماه آغاز شد و تا ۱۲ خردادماه در سالن اجتماعات پیامبر اعظم(ص) سازمان بازنشستگی برگزار شد.
مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی با حضور حافظان قرآن از ۱۰۰ کشور دنیا تحت حمایت «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»، نخست‌وزیر و نایب رئیس امارات متحده عربی و همچنین حاکم دبی برگزار شد.
کمیته برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن دبی از بیش از ۱۲۰ کشور اسلامی و اقلیت مسلمان در اروپا، آمریکا، آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا برای شرکت در این دوره از مسابقات دعوت کرده است.
علی فیضی، حافظ نوجوان کل قرآن کریم و نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور امارات از هشتم خردادماه به همراه پدر خود عازم این مسابقات شد.
captcha