حکومت مبتنی بر اسلام شهروندی است/ پیام قطعی قرآن بر نابودی اسرائیل
کد خبر: 3607655
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
رویوران؛

حکومت مبتنی بر اسلام شهروندی است/ پیام قطعی قرآن بر نابودی اسرائیل

گروه جامعه: معاون بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین ضمن بیان اینکه حکومت اسلامی مبتنی بر اسلام شهروندی است، که با تئوری امام خمینی(ره)، بسیاری از مبانی اسلام اولیه در کشور احیا شد، گفت: امام خمینی(ره)، در خصوص قدس و فلسطین به این باور رسیده بودند که باید یک دگرگونی ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیزدهمین میزگرد فلسطین و افق آینده با همکاری کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین(ریاست جمهوری) با حضور حسین رویوران، معاون بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در کمیته بانوان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم برگزار شد.

حسین رویوران، در این نشست با طرح موضوع «فلسطین در قرآن کریم و روایت»، اظهار کرد: پیش از شکل‎گیری اسلام نوع رفتار جامعه جاهلی عرب مبتنی بر تعصب بود و با ظهور اسلام فرهنگ جدیدی بر پایه حقوق شهروندی آورده شد. آنچه اسلام به ارمغان آورد به‌صورت کلی آیه اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا؛ یعنی همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید همان‌گونه که باهم دشمن هستید و خداوند قلب‌های شمارا به هم نزدیک کرد.

وی با بیان اینکه مبحث اخوت و برادری اسلامی را اسلام مطرح کرد، افزود: این موضوع به‌عنوان یک مکتب توسط اسلام نشر پیدا کرد که متأسفانه در چند دهه اخیر به علت ورود فرهنگ غربی در کشور ما و کشورهای اسلامی این موضوع بسیار کمرنگ شده است.

رویوران ادامه داد: بعد از شکل‎گیری انقلاب اسلامی در کشور، امام خمینی(ره)، موضوع اسلام شهروندی را با موضوع فلسطین مطرح کرد؛ اما متأسفانه با وجود تأکیدات امام خمینی(ره)، در این زمینه و اینکه مسئله فلسطین یک اولویت اسلامی است، ما درک صحیحی از فلسطین و مسائل اسلامی آن پیدا نکرده‎ایم. 

معاون بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه در قرآن شریف، آیات فراوانی درباره اهمیت و این سرزمین مقدّس، آمده است، تصریح کرد: فلسطین و مسجدالاقصی نقطه‌ آغازین معراج پیامبر اكرم(ص) به‌سوی آسمان‌ها بوده است، چنان‌كه خداوند متعال می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» یعنی «پاك و منزه است خدایی كه بنده‌اش را در یک‌ شب از مسجد‌الحرام به مسجدالاقصی كه گردا‌گردش را پربرکت ساختیم برد، تا آیات خود را به او نشان دهیم او شنوا و بیناست».

وی در ادامه گفت: تأکید قرآن در خصوص لازمه عروج پیامبر(ص)، چند نکته اساسی است که اولین آن ثابت کردن عبودیت، دوم فهمیدن شب و درک آن در ارتباط با خدا و سوم ابزار عروج یعنی مسجد است؛ حال عروج پیامبر از مسجد اقصی به دلیل اهمیت ویژه این سرزمین و مکان مقدس است.

رویوران با اشاره به اینکه خداوند مباحث اسرا و عروج پیامبر را با فلسطین گره‌زده است، گفت: در این سوره دو حادثه بزرگ را در خصوص مسئله فلسطین و نابودی اسرائیل مطرح می‎کند؛ خداوند در این سوره می‎فرماید: «هنگامی‌که نخستین وعده خدا فرارسد و شما دست به فساد و خونریزی و ظلم و جنایت بزنید، ما گروهی از بندگان رزمنده و جنگجوی خود را به سراغ شما می‏فرستیم تا به کیفر اعمالتان شمارا درهم بکوبد (فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ)». در ادامه می‎فرماید: «این قوم جنگجو آن‌چنان بر شما هجوم می‏برند که حتی برای یافتن نفراتتان‏ هر خانه و دیاری را جستجو می‏کنند (فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ) » و این‌یک وعده قطعی و تخلف‎ناپذیر خواهد بود (وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا).

وی ادامه داد: با شنیدن این آیات متوجه می‏شویم که امام خمینی(ره)، تأکید می‎کنند که اسرائیل باید نابود گردد، چراکه این سخن امام برگرفته از قرآن و فهم قرآنی ایشان است و اینکه نابودی اسرائیل یک وعده الهی است. اینکه مقام معظم رهبری اعلام می‎کنند که به‌زودی اسرائیل نابود می‎گردد نیز مبتنی بر همین آیات قرآن کریم است.

معاون بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین بیان کرد: یکی از اقدامات مهم امام نظریه‎پردازی بود که امام در خصوص مسئله فلسطین هم مطرح کرد؛ امام بعد از ورود به نجف برترین کاری متوجه آن شدند درس حکومت اسلامی بود؛ لذا با تبلیغ و ترویج مبانی حکومت اسلامی بر پایه شهروندی به شاگردانشان اقدام کردند؛ شاگردان امام نیز این مبانی را به کشور منتقل می‎کردند و باعث روشن‎بینی مردم و درنهایت همین موضوع سبب وقوع انقلاب اسلامی در کشور شد.

رویوران با بیان اینکه حکومت اسلامی مبتنی بر اسلام شهروندی است، اظهار کرد: تئوری که امام خمینی(ره)، مطرح کرد توانست بسیاری از مبانی اسلام اولیه را احیا کند؛ یکی از بخش‎های مهم این تئوری دگرگونی فرهنگی بود که باید در جامعه اتفاق افتد و باور آن به وجود آید. امام خمینی(ره)، در خصوص قدس و فلسطین نیز به این باور رسیده بودند که باید یک دگرگونی ایجاد شود و حتی برای نابودی اسرائیل دستور تشکیل سپاه قدس را دادند و این نشان می‎دهد که امام مرد عمل و باور بودند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‏های راهبردی که امام از قرآن گرفتند، مبحث الگوسازی بود؛ ایشان با تجربه فرهنگ قرآنی در مسئله فلسطین در بعد طراحی و عملیاتی به ایجاد گروه‌های مقاومتی و عملیاتی اقدام کردند؛ انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین تحول در موضوع فلسطین را رقم زد که اعلام روز قدس و ایجاد یک فهم مشترک بر اساس نگاه امتی به فلسطین و تشکیل سپاه قدس از جمله آن‌هاست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: سپاه قدس در برپایی مقاومت در لبنان و فلسطین نقش زیادی داشتند و اگر امیدی برای آزادی فلسطین است بر اساس تشکیل مقاومت اسلامی است.
captcha