به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله فاضل لنکرانی، دیشب 28 خرداد در مراسم احیای بیست و سومین روز ماه رمضان گفت: در روایتی وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان مقید به نماز جماعت باشد این فرد بخشی از لیلةالقدر را درک خواهد کرد و نصیب او خواهند کرد به همین دلیل گذشتگان ما اهمیت زیادی به نماز جماعت در این ماه میدادند و این سنت ریشه در آموزش این روایات توسط روحانیون در قرون گذشته داشت. آیتالله فاضل لنکرانی بیان کرد: براساس روایات، ماه رمضان، سید ماههاست و لیلة القدر نیز قلب این ماه است و هر کسی به اندازه خود اگر قلب ماه را درک کند آثار عجیبی به او خواهد رسید.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: انسان در شب قدر جواز عبور از صراط را میگیرد و بهشت را برای خود رقم میزند و نجات از آتش جهنم را برای خود میخرد؛ در روایات داریم که پیامبر(ص) از دو چیز برای شب قدر نهی میفرمود؛ ایشان فرمود مراقب باشید یکی غفلت سراغ شما نیاید و دیگر اینکه بیدار باشید و تدبر و تفکر کنید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: همه ماه رمضان یک طرف که خداوند هزار هزار بنده را از آتش رهایی می دهد ولی شب قدر یک طرف؛ این شب بهترین زمان برای سیر و سلوک عرفانی است و از طرفی مقدرات ما مانند رزق و اولاد و ... در چنین شبی رقم میخورد و قطعی میشود.
آیتالله فاضل لنکرانی عنوان کرد: در شب قدر هر چیزی مقدر شود محتوم و قطعی است و به اصطلاح علما، بدا در آن راه ندارد و مقدرات انسان، خانواده و جامعه و ... تعیین میشود.
وی افزود: پیامبر فرمود به لیلةالقدر ایمان بیاورید زیرا این شب برای امام علی(ع) و 11 اولاد امام علی(ع) است بنابراین لیلةالقدر شب ولایت و شب تقدیر ولایت است همان طوری که در این شب، همه کتب آسمانی نازل شده است ولایت نیز مقدر شده است بنابراین کسی بدون اتصال با امیرالمومنین نمی تواند لیلةالقدر را درک کند و کسی که این شب را نتواند درک کند نمیتواند قرآن را درک کند.
وی تاکید کرد: ما به اهل سنت میگوییم اگر پیامبر روایت ثقلین را هم نفرموده بود به هزار و یک دلیل روشن بود و یکی از آن همین شب قدر است؛ زیرا در این شب قرآن نازل شد و پیامبر فرمود شب قدر شب تقدیر امامت است لذا قرآن، شب قدر و ولایت امیرالمومنین از هم جدا نمیشوند.
این استاد حوزه تاکید کرد: حقیقت شب قدر، ولایت است و اگر گفته میشود فاطمه(س) حقیقت شب قدر است برای اینکه فاطمه مادر ائمه(ع) است.
وی افزود: ائمه(ع) دارای دریای علم هستند بدون اینکه در نزد کسی درس خوانده و چیزی آموخته باشند بنابراین علم آنان لدنی و منشا آن شب قدر است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امام علی(ع) قرآنی را نوشتند که البته بر خلاف ادعای اهل سنت، قرآنی متفاوت از قرآن موجود نیست و قرآن، شیعه همان قرآن عموم مسلمین است ولی امام شان نزول همه آیات و تفسیر آن را نوشتند همچنین فاطمه(س) مصحف داشته است که منشا آن علم لدنی الهی و از ناحیه جبرئیل بود که توسط امام علی(ع) نوشته شده است و در این مصحف، حوادث عالم تا قیامت وجود دارد.