مراحل پنجگانه طرح ملی «افق» تبیین شد
کد خبر: 3616602
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

مراحل پنجگانه طرح ملی «افق» تبیین شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدرضا پورمعین طراح و مجری طرح ملی افق با اشاره به جزئیاتی از این طرح به توضیح جزئیات مراحل پنجگانه آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حدود یک سال است که طرح ملی افق در حال اجرا است و طراحان این طرح در تلاش هستند که در اقصی نقاط کشور آن را اجرا کنند و شعار آنها نیز هر ایرانی، سالانه اهداء یک جلد قرآن است.
محمدرضا پورمعین طراح و مجری این طرح در مورد اهداف و جزئیات آن بیان کرد: طرح افق از کلمه سه حرفی الف، فاء و قاف تشکیل شده و اهداء فهم قرآن، هدف غایی آن است، از آنجایی که این هدف بلند مقدمات و تمهیداتی لازم دارد لذا خوب است که متوجه یک امر مقایسه‌ای باشیم.
وی در ادامه افزود: در کشورمان فعالیت‌های مردمی زیادی را شاهد هستیم که مردم در آنها مشارکت دارند که می‌توان به آموزش و پرورش و مدارس غیر دولتی و یا بخش‌های خصوصی که فرضا پوشاک را تولید می‌کنند اشاره کرد، از طرفی در حوزه دستگاه‌های دولتی هم این شعار همواره بوده که دولت از تصدی‌گری فعالیت‌های دولتی به سمت واگذاری آن به مردم حرکت کند و خودش امر نظارت را بر عهده بگیرد.
طراح و مجری طرح ملی افق تصریح کرد: در حوزه دین یکی از موفق‌ترین مشارکت‌های مردم در بحث عاشورا و عزاداری سید‌الشهداء است که مردم خودشان مراسم سوگواری را برگزار می‌کنند، که اخیرا به وسیله راهپیمایی اربعین شاهد تشکیل یک نماد سیاسی و اجتماعی هستیم و ما این چنین امام حسین(ع) را به جهانیان معرفی می‌کنیم و در واقع این نماد بزرگی از مشارکت مردم است.
وی بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی، سهم مردم ناچیز است و از طرف مردم و دولت نیز نادیده گرفته شده است، مردم تقریبا مشارکت جدی در فعالیت‌های قرآنی ندارند و شاهد این هستیم که بودجه‌ای که در دولت تصویب می‌شود نیز هیچ سالی به تقریبا به صورت کامل پرداخت نشده است، لذا به بودجه دولت اعتمادی نیست فعالیت‌های این حوزه را باید با کمک مردم پیش برد.
پورمعین تصریح کرد: در بین مسیحیان برای توزیع انجیل و ترجمه آن، مردم کمک می‌کنند، امروز حدود 2 هزار زبان زنده در دنیا داریم و به 95 درصد آنها انجیل توسط مردم ترجمه شده است اما مسلمانان جهان یک و نیم میلیارد هستند که 80 درصد آنها زبانشان عربی نیست، پس باید از طریق ترجمه قرآن را بفهمند، اگر بخواهیم این فهم صورت گیرد باید ترجمه‌های مختلف، برای صنوف مختلف و سنین مختلف تهیه کنیم، در حالی که از ابتدای ورود چاپ قرآن در کشور، فقط 47 نوع ترجمه داشته‌ایم و این در حالی است که بیش از 2 هزار ترجمه از انجیل وجود دارد.
وی در ادامه افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم، 25 نوع ترجمه انجیل به زبان فارسی وجود دارد، اما مردم این کار را انجام داده‌اند، نکته دیگر این که اهداء انجیل در جهان 6 میلیارد است، اما سالانه قرآن در جهان 30 میلیون جلد اهداء می‌شود آن هم قرآن‌های غیر مترجم که عموما عربستان توزیع می‌کند و حتی یک نوع عمد نیز در این کار وجود دارد و مردم نسبت به فهم قرآن نمی‌توانند درنگ داشته باشند.
پورمعین با اشاره به اهمیت توجه به فهم قرآن تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره گفته‌اند که این تلاوتها و ... مقدمه فهم است، لذا دو سال قبل مطالعه در زمینه این طرح را آغاز نمودم و طرح تصویب و ملی شناخته شد و هم در ریاست جمهوری و هم در مرکز تحقیقات استراتژیک به عنوان طرح ملی ثبت شد.
وی در ادامه افزود: با رسانه‌ها در این زمینه گفت‌وگو داشته‌ایم و از یک ماه آینده برنامه تلویزیونی این طرح نیز تولید و پخش خواهد شد، همچنین مردم را تشویق می‌کنیم که در اهداء فهم قرآن مشارکت داشته باشند، متاسفانه در مدارس و ... قرآن وجود دارد اما نسبت به فهم آن حرکت جدی صورت نگرفته است، مردم هنوز هم با قرآن غریبه هستند و به اندازه‌ای که از ضرب المثل و شعر در سخنانشان استفاده می‌کنند به آیات قرآن چندان توجهی نمی‌شود.
طراح و مجری طرح ملی افق در مورد نحوه مشارکت مردم در این طرح ملی تصریح کرد: موضوع این طرح اهداء قرآن نیست، افق را به اهداء فهم قرآن ترجمه کرده‌ایم و اهداء فهم است و مردم باید به این کمک کنند که به قرآن تمسک کنیم و بفهمیم و بعد از فهم و تدبر باید به آن عمل کنیم، برای نمونه اگر بزرگترین آیه قرآن در سوره بقره می‌گوید: رمانی که قراردادی می‌خواهید امضاء کنید آن را مکتوب نمایید و شاهد بگیرید مردم نباید امروز به مشکلاتی که در این زمینه به وجود می‌آید دچار شوند.
پورمعین بیان کرد: موضوع طرح ما اهداء فهم قرآن است، متاسفانه ابزار استفاده آسان در اختیار مردم نیست، مردم باید در جیبشان قرآن داشته باشند و آن را بخوانند و طبق آن رفتار کنند، وقتی می‌گوییم نبستن کمربند ایمنی در خودرو این جریمه را در پی دارد اکثر مردم رعایت می‌کنند چون این فرهنگ بین آنها نهادینه شده در حالی که سالیان قبل این طور نبوده است پس در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز باید مردم وارد کار شوند که فرهنگ عمل به قرآن و فهم آن به وجود آید.
وی در ادامه تصریح کرد: چه ایرادی دارد که در مناسبت‌های مختلف مانند روز پدر و ... یک جلد قرآن هدیه دهیم، همچنین مردم می‌توانند به مناسبت‌های مختلف و تحت عنوان نذورات و ... قرآن هدیه دهند.
پورمعین گفت: قرآن برای همه اقشار مردم مانند پزشکان و متخصصان باید متناسب با سواد و وضعیت شغلی آنها ترجمه مختلف داشته باشد، می‌توان برای مخاطبان مختلف، با اهداف مختلف ترجمه خوب داشت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نظر ما این است که در درجه اول باید قرآن‌ها در اختیار مردم قرار گیرد، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه داده که مؤسسه پیروان امام هادی(ع) مجری این طرح باشد و حساب 114 بانک تجارت در سراسر کشور آماده دریافت کمک‌های مردمی است، علاوه بر این اپراتورهای تلفن‌های همراه هم قرار بود اعلام آمادگی کنند که هنوز این تفاهم منعقد نشده و موانع تکنیکی و قانونی دارد که در آینده رفع خواهد شد و مردم می‌توانند به کمک‌های مادی و معنوی خودشان به این طرح کمک کنند.
پورمعین تصریح کرد: این نهضتی است که باید مانند جریان عاشورا و سوگواری برای سیدالشهداء(ع) هدایت شود، چنان در هیئات مذهبی می‌بینیم که بچه‌های کوچک با کارهای جزئی سهمی در این کار دارند لذا حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز باید این چنین باشد و مردم در آن سهیم شوند، گام اول نیز نشر قرآن‌های خوب و زیبا و در حوزه فهم قرآن است.
وی در مورد حساب بانکی طرح بیان کرد: این حساب زیر نظر وزارت ارشاد است و انتظار داریم مردم در ماه فقط مبلغ 10 هزار ریال به طرح کمک کنند و اگر این مقدار کمک شود، دو میلیون نفر را می‌توانیم درگیر کنیم و این نهضت آغاز می‌شود.
پور معین در ادامه با اشاره به این که طرح ملی افق پنج مرحله خواهد داشت بیان کرد: مرحله اول آن اهداء خود قرآن است که با ترجمه‌های مختلف برای صنوف مختلف تهیه می‌شود، مرحله دوم حفظ قرآن است، مقام معظم رهبری فرمودند باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، لذا باید در این حوزه جدی‌تر وارد شویم و امر ایشان باید اطاعت شود، قرآن‌های موجود برای حفظ قرآن ویژگی خاصی ندارند در حالی که قرآن حفظ دارای ویژگی‌هایی است.
وی در ادامه افزود: از جمله این ویژگی‌های می‌توان به سبک بودن، کاغذ خود رنگ، فاصله بین سطور شمارگان از یک رنگ دیگر و ... اشاره کرد، لذا در این حوزه مایلیم که کمک کنیم.
پورمعین بیان کرد: مرحله سوم طرح افق، ترجمه قرآن به زبان‌های مختلفی است که در دنیا باید، پرچم قرآن اسلام ناب محمدی که شعار آن را رهبر فقید انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری داده‌اند محقق شود، چرا بک گروهک تکفیری داعش تشکیل می‌شود و علیه اسلام هجمه می‌کند و ادعایش این است که دارد قرآن را می‌فهمد در حالی که خودشان هم می‌دانند در جریان انحرافی حضور دارند، اسلام باید زیبا و صلح‌طلب و سعادت آفرین معرفی شود.
وی در ادامه افزود: مرحله چهارم نیز مربوط به آموزش قرآن است که متاسفانه هنوز در کشور دچار مشکل روخوانی قرآن هستیم، در گذشته قرآن‌های رحلی داشتیم که الآن در دسترس نیست، قلم قرآنی وجود دارد که حدود 100 هزار تومان فروخته می‌شود، در حالی که همه امکان خرید آن را ندارند، لذا نسبت به آموزش و سرگرمی‌های آن برای خردسالان و بزرگسالان در این طرح کمک می‌کنیم، همچنین بودجه‌های دولتی هم کافی نیستند و مردم باید کمک کنند.
پورمعین با اشاره به آخرین مرحله طرح افزود: ابن مرحله به سایر موضوعات در حوزه فعالیت‌های قرآنی مانند ابنیه و حمایت از قرآنیان و نخبگان و ... اختصاص دارد، در حال حاضر صندوق حمایتی از فعالان و کسانی که طرح‌های خوبی دارند در دست نداریم، خیلی از خوانندگان قرآن ما هنوز نتوانسته‌اند یک دوره قرآن را بخوانند در حالی که همه آن به مشکل بودجه برمی‌گردد.
وی در مورد همکاری سایر دستگاه‌ها با این طرح تصریح کرد: از آمادگی کتبی و شفاهی دوستان در جلسات برخوردار بوده‌ایم و دستگاه‌های قرآنی مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان دارالقرآن، شورای عالی قرآن، سازمان صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد ریاست جمهوری و ... همواره اعلام حمایت و نظارت داشته‌اند و کمیته‌هایی تشکیل شده است.
پورمعین بیان کرد: اما در اجرای این طرح دچار فترتی شده‌ایم، این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری بود یک به یک باره با تغییر وزیر مواحه شدیم و از طرفی نیز بحث انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد که آن را با وقفه مواجه کرد اما این فضا مجددا ایجاد شده و در حال پیگیری هستیم.
در پایان یادآور می‌شود، محمدرضا پورمعین در برنامه رادیویی افق به ارائه جزئیات فوق پرداخت.
captcha