معرفی کاربردی پایگاه مجلات تخصصی نور
کد خبر: 3619380
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

معرفی کاربردی پایگاه مجلات تخصصی نور

گروه اندیشه: پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز) بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی است که حاوی مقالات فراوانی در این حوزه است و قابلیت جست‌وجو و دانلود مقالات را دارا می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) زیر نظر مرکز تحقیقات علوم اسلامی است. این پایگاه در سال 1377 مقالات را بر روی سایت حوزه ارائه نمود و سپس به صورت سایتی مجزا شروع به فعالیت کرد.
این سایت بزرگترین بانـک مقالات علوم اسلامی و انسانی است که در موضوعات: فقه و اصول، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، حقوق، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، ادبیات و زبان‌ها، مدیریت، علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، اطلاع رسانی و کتابداری، هنر و معماری، تربیت بدنی، اخلاق، ادیان، علوم تربیتی، حسابداری، حوزه سلامت و مطالعات میان رشته‌ای، مقاله و مجله ارائه می‌دهد.
 در صورتی که کاربر بر روی هر یک از موضوعات عنوان شده کلیک کند، تمامی مجلات موضوع مورد نظر را می‌تواند رویت کند. این مجلات به صورت الفبایی نیز موجود است و کاربران به صورت الفبایی نیز می‌توانند به مجلات دسترسی پیدا کنند. همچنین با جست‌وجو در نام مجلات نیز، می‌توانند مجله مورد نظر را بیابند. یکی دیگر از قابلیت‌های این پایگاه، ثبت اسامی تمامی نویسندگان مقالات، به صورت الفبایی در سایت است که با جست‌وجو نیز می‌توان اسم نویسنده مورد نظر را یافت و تعداد مقالات و عنوان مقالات نویسنده مورد نظر را بررسی کرد.

مقاله های ارائه شده به چهار زبان فارسی و عربی و انگلیسی و فرانسه می‌باشند و دارای رتبه‌های علمی پژوهشی، علمی ترویجی و غیره هستند. در این سایت کاربران می‌توانند تمامی مجلات علمی پژوهشی یا علمی ترویجی را به صورت جداگانه و حتی در موضوع خاص رویت کنند. برای مثال، کاربران می‌توانند تمامی مجلات علمی پژوهشی قرآن و حدیث را در سایت ببینند و همچنین مشخصات ناشران هر کدام از مجلات نیز در سایت وجود دارد.

نحوه جست‌وجو در پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)    
در این پایگاه می‌توان به دو شکل ساده و پیشرفته جست‌وجو کرد. در صورتی که نیاز به یک اطلاعات کلی باشد از جست‌وجوی ساده استفاده می‌شود و در صورتی که به اطلاعات دقیق نیاز باشد، از جست‌وجوی پیشرفته استفاده می‌شود. در بخش جست‌وجوی پیشرفته، 4 فیلد جست‌وجو وجود دارد:  1- تمام این کلمات 2- عین این عبارت 3-یکی از این کلمات 4- بدون این کلمات.
در بخش تمام این کلمات، هر تعداد کلمه که وارد شود، تنها مقالاتی ارائه می‌شود که تمامی کلمات مورد جست‌وجو در آن وجود داشته باشد. در بخش عین عبارت، تنها مقالاتی ارائه می¬شود که عینا جست‌وجو شده باشد و موارد مشابه کلمه مورد نظر، در جست‌وجو دخیل نمی‌باشد.در بخش یکی از کلمات، مقالاتی ارائه می‌شود که در آنها یکی ازکلمات مورد نظر در آن وجود داشته باشد. در بخش بدون این کلمات، مقالاتی ارائه می‌شود که کلمه مذکور در آن وجود نداشته باشد.
همچنین می‌توان در تمامی 21 موضوعی که در ابتدا به آن اشاره شد جست‌وجو کرد یا اینکه در یک یا چند موضوع خاص جست‌وجوکرد. برای مثال اگر رشته تحصیلی کاربر، علوم قرآن و حدیث باشد در صورتی که تیک بخش قرآن و حدیث را انتخاب کند، جست‌وجوی مقالات، تنها در موضوعات قرآن و حدیث ارائه می‌شود.
لازم به ذکر است که انتخاب جایگاه مطلب مورد نظر بسیار اهمیت دارد که  می‌توان جایگاه مطلب مورد جست‌وجو را یا در بخش «همه» قرار داد که در این صورت، کلمه مورد نظر در تمامی بخش‌های مقاله جست‌وجو می شود و در صورتی که یک یا چند بخش از بخش‌های «عنوان»، «چکیده»، «کلیدواژه‌ها» یا «متن» جست‌وجو شود، کلمه مورد نظر در آن بخش جست‌وجو شده و ارائه می‌شود.
نکته آخر این که جست‌و‌جو در این سایت نیاز به ثبت نام ندارد. تنها در صورت نیاز به دانلود مقاله، باید در سایت ثبت نام کرد. همچنین در صورت ثبت نام، روزانه به مقدار محدودی می‌توان مقالات را رایگان رویت کرد ولی برای دانلود مقالات باید هزینه پرداخت کرد. 

راهکار دانلود رایگان مقالات نور مگز 
پایگاه اینترنتی نور مگز و مگ ایران و ایران نمایه  مقالات مجلات مختلف را نمایه می‌کنند و معمولا هر کدام از این مجلات، سایت مخصوص به خود را دارند که در اینترنت قابل دسترسی است. برای به دست آوردن رایگان مقالات نور مگز (و مگ ایران و ایران نمایه و غیره) باید ابتدا جست‌وجو در این پایگاه‌ها انجام شود سپس موارد یافته شده را در اینترنت و یا سایت مجله‌ای که مقاله در آن وجود دارد جست‌وجو کرد. از آنجا که بیشتر مجلات سایت جداگانه دارند و مقالاتشان را در سایت خودشان قرار داده‌اند، می‌توان پس از جست‌وجو در نور مگز، مقالات را در گوگل یا سایت خود مجلات جست‌وجو کرد و به آنها دسترسی پیدا کرد و به صورت رایگان آنها را دانلود کرد.

سیدمجید نبوی

captcha