دولت توان ساماندهی همه مشکلات اقتصادی را ندارد/ همه پای کار بیایند
کد خبر: 3628430
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ ابوذر ندیمی:

دولت توان ساماندهی همه مشکلات اقتصادی را ندارد/ همه پای کار بیایند

گروه اقتصاد: به گفته ندیمی، برای تحقق مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب، قوه مجریه توان ساماندهی همه مشکلات را ندارد و نیازمند حمایت همه مسئولان و نهادهای دولتی و خصوصی کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهور حسن روحانی، سه جهت‌گیری اصلی دولت دوازدهم را مشخص کردند که یکی از این موارد درباره توجه دولت به مسائل اقتصادی و از جمله معیشت مردم، رفع فقر و تحقق اقتصاد اقتصاد مقاومتی بود. رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر همواره توجه به مشکلات اقتصادی مردم را به مسئولان گوشزد کرده و بر لزوم تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای استحکام درونی اقتصادی کشور تأکید کرده‌اند.
ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با ایکنا به بحث درباره لوازم تحقق خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصادی پرداخت و گفت: اساسی‌ترین مسئله روز ایران، مربوط به مسائل اقتصادی است و باید قبول کنیم که تولید، اشتغال، صادرات و معیشت، از مسائل اصلی کشور هستند و هرچقدر بتوانیم در خصوص مسائل مطروحه اقتصادی و فرهنگی مد نظر رهبر انقلاب تلاش کنیم، موفقیت‌های بیشتری را حاصل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: باید قبول کنیم مشکلات اصلی امروز ایران حول اموری هستند که با اقتصاد گره خورده‌اند. بنابراین در راستای این مسئله باید چند اقدام اساسی انجام دهیم و الا باید اقتصاد را تنها مربوط به قوه مجریه ندانیم و از این رو همه کسانی که در آستان‌ها، قرارگاه‌ها و بنیادها هستند باید در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور احساس وظیفه کنند.
ندیمی تأکید کرد: بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، مسئله‌ای ملی است و دولت هم به تنهایی قدرت انجام آن را، نه دارد و نه می‌تواند داشته باشد؛ بنابراین همه باید پای کار بیایند تا این موضوع را مدیریت کنند و اگر همه مسائل را به دولت مرتبط کنیم، اشتباه است.


مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که دولت باید حداکثر استفاده را از نهادهای خصوصی و غیر دولتی داشته باشد و باید قبول کنیم بخش خصوصی ما دارای مزیت‌هایی از جمله ایجاد اشتغال است که باید از آن استفاده کنیم.
این نماینده سابق مجلس افزود: مسئله دیگر، توجه به درآمدهای مالیاتی است و دولت باید سیستم مالیاتی را به گونه‌ای مدیریت کند که به صادرات ارزآور برسیم و همچنین کسانی‌که کالاهای واسطه‌ای و تکنولوژیک وارد کشور می‌کنند از پرداخت هزینه‌های گمرکی معاف شوند، چون کالاهایی را وارد کشور می‌کنند که تبدیل به درآمد و ایجاد شغل می‌شود.
ندیمی ادامه داد: همچنین لازم است که دولت در قوانین مالیاتی بازنگری کرده و به نظرم می‌تواند از الگوهای سایر کشورها همانند امارات، قطر، ترکیه و سایر کشورها، استفاده و این الگوها را در کشور اجرایی کند.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: با این اوصاف و برای تحقق مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اقتصادی باید قبول کنیم که اولا دولت توان ساماندهی همه مسائل اقتصادی را ندارد و ثانیا سیاست‌های اقتصادی را به گونه‌ای تدوین کنیم که منجر به حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید شود و این امر نیازمند بازنگری در قوانین برای مدیریت این مسئله مهم است.
captcha