محمدسعید نقاشیان، هنرمند خوشنویس در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، درباره ظرفیت خط نستعلیق در کتابت قرآن، اظهار کرد: تصوری این روزها در جامعه خوشنویسی رایج شده که خط نستعلیق این توان و پتانسیل را دارد که در کتابت قرآن جای خط نسخ را بگیرد، نگاهی که به نظر من اشتباه است و بیشتر بر پایه احساسات ملیگرایانه شکل گرفته است.
وی افزود: در کتابت قرآن معمولاً چند خط مورد استفاده قرار میدهیم. نسخ، نستعلیق و خط شکسته از جمله این خطوط هستند که هر کدام خاستگاه خود را دارند. برای مثال اگر بخواهیم خیلی صمیمی و آهسته با خدا حرف بزنیم از خط نسخ استفاده میکنیم یا اگر بخواهیم از جلال حضرت حق حرف بزنیم از خط ثلث استفاده میکنیم، همچنین اگر بخواهیم شیدایی خود را به پروردگار نشان دهیم از خط شکسته استفاده میکنیم. در این زمینه حالتهای دیگری را هم میتوان متصور شد که به نظرم هر کدام ارزشهای خاص خود را دارد.
این خوشنویس به توضیح فوق اضافه کرد: اما تمام حالتهای که از آن حرف زدیم به نوعی برای لحظاتی قادر است جذابیت داشته باشد، اما این توضیحات دلیلی برای این نیست که تصور کنیم خط مربوطه در کتابت قرآن قادر است جای خط نسخ را بگیرد، زیرا شیوایی و خوانایی که در نسخ وجود دارد با هیچ خط دیگری قابل قیاس نیست.
وی در پاسخ به این سوال که برای تزئین منازل چه خطی زیبایی لازم را دارد تا کلام قرآن را زینتبخش خانهها کند؟ گفت: خط ثلث، معلی، شکسته و نستعلیق به نظرم در بحث زیبایی شناسی ظرفیت بسیار بالایی دارد تا در دکور منازل مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه باید مطلبی را متذکر شوم که آن بحث تاثیرگذاری خطوط مورد نظر است.
نقاشیان در پایان تاکید کرد: همانطور که پیشتر گفتم، خط ثلث در بیننده احساس هبیت میکند، اما خط نستعلیق در بیننده احساس زیبایی میدهد، برای استفاده از کلام خدا برای منازل یا ادارات باید دید که آن مکان چه کارهایی دارد. برای مثال در یک نهاد نظامی بهتر است از خط ثلث استفاده شود یا در مکانی هنری از خط نستعلیق و شکسته بهره برده شود.