گفت‌و‌گو با فعال قرآنی آتش به اختیار + صوت و عکس
کد خبر: 3628933
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
در برنامه شب گذشته راه نشان انجام شد؛

گفت‌و‌گو با فعال قرآنی آتش به اختیار + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: مسعود سیاف زاده، قاری و حافظ ممتاز کشورمان و مدیر موسسه نفحات القرآن، با حضور در برنامه تلویزیونی «راه نشان» به گفت وگو درباره عناوین و فعالیت های خود و بیان برخی موضوعات پیرامون کرسی های تلاوت نفحات القرآن و موضوع هدایت و فطرت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  مسعود سیاف‌زاده، قاری و حافظ ممتاز کشورمان و مدیر مؤسسه نفحات القرآن، شب گذشته 18 مردادماه با حضور در برنامه تلویزیونی «راه نشان» به گفت وگو درباره عناوین و فعالیت‌های خود و بیان برخی موضوعات پیرامون موضوع برنامه« هدایت» پرداخت.

گفتگو با نخبه قرآنی آتش به اختیار+صوت وعکس

آقابیگی، مجری شبکه قرآن سیما با بیان افتخارات مسعود سیاف‌زاده از جمله، حافظ کل قرآن کریم، رتبه اول مسابقات قرآن دانش آموزی سال 92، رتبه اول مسابقات حفظ 10 جزء مسابقات اوقاف سال 94 ، تاسیس موسسه نفحات القرآن و برپایی کرسی های تلاوت در سطح شهر تهران و شهرستان های دیگر و تحصیل در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رتبه 21 کنکور ارشد سال 96 ، گفت وگوی خود را با این نخبه قرآنی کشورمان آغاز کرد.

سیاف زاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 1393 نگاهی به دیدارهای مقام معظم رهبری کردیم و یک وجه مشترکی را از این سخنرانی ها استخراج کردیم، یادآور شد: نتایج این شد که قرآن ذی المقدمه باشد، و مقدمه برنامه های دیگر نباشد. اینکه جلساتی داشته باشیم فقط برای شنیدن قران و مردم به استماع تلاوت قرآن بپردازند.

این قاری ممتاز کشورمان ادامه داد: این کرسی ها را از سطح محله خودمان آغاز کردیم و در ابتدای راه با دستان خالی، بنده در این کرسی ها تلاوت می‌کردم. دلیل اینکه خودم تلاوت انجام می‌دادم، این بود که خجالت می‌کشیدیم از دوستان قاری دعوت کنیم و هیچ حق الزحمه ای پرداخت نکنیم. چون این کرسی ها فی سبیل الله در حال برگزاری است. در ابتدا گفتیم زورمان که به خودمان می‌رسد و در این مسیر گام برداشتیم. خدا را شکر، رفته رفته با تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که شد، دوستان قاری درخواست هایی دادند و با گذشت یکسال و نیم، حدود 100 کرسی تلاوت با شکوه با تلاوت قاریان ممتاز و بین المللی و همچنین استعدادهای ناشناخته قرآنی در این شهر تهران که پر از مادیگرایی و روزمرگی و... است، برگزار کردیم. در این کرسی ها علاوه بر تلاوت قاریان ممتاز و بین المللی، برگه های تدبر و تفسیر آیات میان مستمعین توزیع می‌گردد. همچنین با گذشت زمان مشاهده کردیم که شاید تلاوت قرآن و تدبر و تفسیر  برای کودکان حاضر در کرسی، جذاب نباشد و تصمیم گرفتیم تا در پایان کرسی های تلاوت به تمام کودکان حاضر در کرسی، جوایزی آتش به اختیار و بدون هیچ کمک سازمان و ارگانی به آنها اهدا کنیم تا خاطره ای شیرین در ذهن کودکان از مجلس قران بماند.

گفتگو با نخبه قرآنی آتش به اختیار+صوت وعکس

مسعود سیاف زاده در ادامه به بیان فعالیت نفحات القرآن در فضای مجازی پرداخت و گفت: در سال 93 یک سایت اطلاع رسانی جلسات قرآن را راه اندازی کردیم. علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت نفحات نیوز، نزدیکترین آدرس جلسات قرآن به محل خود را پیدا کنند و در جلسات حضور پیدا کنند.

از جمله فعالیت های دیگر نفحات القرآن، توجه ویژه به فعالیت در فضای مجازی است که در فضای مجازی نیز برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در کرسی های تلاوت شرکت کنند، تصاویر و قطعات صوتی و تصویری تلاوت‌ها در خبرگزاری‌های ایکنا، فارس، تسنیم و شبستان و نیز شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. علاقه مندان می‌توانند با جستجوی هشتگ نفحات‌القرآن یا کرسی تلاوت به این فعالیت‌ها دست پیدا کنند.

این حافظ و قاری ممتاز ادامه داد: در مورد آثار کرسی های تلاوت، حداقل آثارش این است که هیجان در مردم از سنین کودک و بزرگسال در این کرسی های شرکت می‌کنند. یکی از آثار دیگر، رفاقت های قرآنی است که رفاقت های بسیار محکمی است. همچنین، آرامشی که جلسات قرآن به انسان می‌دهد، با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. به خاطر دارم که حتی شب کنکور کارشناسی به یک جلسه ای دعوت شدم و تلاوت کردم. قرآن ذکر هست و همانطور که قرآن می‌‎فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب» مایه آرامش قلوب است.

در پایان این برنامه حدود ساعت 1 بامداد، مجری از سیاف‌زاده درخواست کرد تا آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کند. سیاف زاده با توجه به موضوع برنامه «هدایت»، آیاتی از سوره روم را انتخاب کرد. وی قبل از تلاوت آیات نکاتی را درباره مسئله هدایت بیان کرد و گفت: مرحوم علامه طباطبایی یک بحثی راجع به بحث فطرت دارند که این فطرت را کلید هدایت می‌دانند. به چه نحو؟ قرآن می‌فرماید: «الم- ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» یعنی قرآن هدایت است برای متقین. حالا ما از قرآن سوال می‌کنیم که این تقوا یعنی چه؟ یعنی قرآن آمده کسانی که فقط نماز می‌خوانند، هدایت کند؟ علامه طباطبایی یک بحث ریشه‌ای‌تری دارند و می‌گویند این تقوا همان تقوای فطری است که هر بچه‌ای از شکم مادر متولد می‌شود، این تقوا را دارد. این همان فطرت الله التی..که البته این فطرت را نمی‌توان تغییر داد که در همین سوره روم اشاره شده؛ لاتبدیل لخلق الله نمی‌شود تغییرش داد ولی در سوره شمس داریم که می شود خاموشش کرد؛ قد افلح من زکها و قدخاب من دسها، دسیسه یعنی یک چیزی را دفن کردن. این دسیسه در مورد فطرت هم انجام می شود.

سیاف‌زاده در پایان  آیات 30 الی 32 سوره مبارکه روم را بسیار زیبا تلاوت کرد. در پایان این برنامه، هدیه‌ای به رسم یادبود به مسعود سیاف‌زاده، قاری و حافظ ممتاز کشورمان اهدا شد. در پایان تلاوت سیاف زاده در این برنامه ارائه می‌گردد.

کد

دریافت

captcha