کد خبر: 3629065
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
خطیب جمعه تهران مطرح کرد:

چگونگی حسابرسی خداوند در قیامت/ راهکار امام علی(ع) برای خروج از زمره مغضوبین

گروه سیاسی: آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه یک از مواقف قیامت، موقف حساب است، گفت: از آیات و روایات استفاده می‌شود که دو نوع محاسبه اعمال در قیامت وجود دارد؛ حساب یسیر(حساب آسان) و سوء الحساب(حساب سخت) که در قرآن درباره هر دو نوع صحبت شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران و در ادامه مباحث خطبه اول در خصوص حساب در قیامت، گفت: در برخی آیات قرآن اشاره به حساب آسان و سهل از برخی افراد در قیامت شده است و قرآن در این رابطه می‌فرماید: انسان‌ها بالاخره شما تلاش می‌کنید و عملی انجام می‌دهید و به سمت لقاء الهی حرکت می‌کنید. آنانکه نامه عملشان به دست راست‌شان است خداوند با آنها حساب آسانی خواهد کرد (یعنی با اغماض برخورد می‌کند).
وی ادامه داد: در برخی روایات آمده است که خداوند با بندگان تا 40 سالگی با آسانی برخورد می‌کند و زود می‌گذرد و با پشیمانی بنده بلافاصله او را می‌بخشد، اما پس از 40 سالگی خداوند به دو فرشته مأمور می‌گوید از حالا به بعد با شدت و غلظت با بنده برخورد کنید و هر عملی از کوچک و بزرگ می‌کند را ضبط کنید.
موحدی کرمانی اظهار کرد: مراقب باشید بعد از 40 سالگی یک سراشیبی است و داریم به قبر و مرگ نزدیک می‌شویم و خیلی جسارت و جهالت می‌خواهد که باز هم انسان گناه کند. البته گناهانی که انسان انجام می‌دهد هم یک نوع نیست. بعضی گناهان هستند که غضب خداوند را به دنبال دارند و بنده باید خود را برای آتش جهنم آماده کند و بعضی گناهان هم در این حد نیستند.
خطیب جمعه تهران افزود: اما ما از کجا بفهمیم که گناه ما از چه نوعی است؟ غضب خدا را به دنبال دارد یا نه؟ در سوره حمد به خداوند می‌گوییم «غیر المغضوب علیهم». امام علی(ع) در این باره راه روشنی را مشخص کرده‌اند و می‌فرمایند خداوند 4 چیز را در 4 چیز دیگر پنهان کرده است.
وی اضافه کرد: اول؛ غضب را در گناهان، پس مراقب باشید هیچ گناهی نکنید. دوم؛ رضا را در طاعت؛ پس حتی‌الامکان هیچ طاعت الهی را ترک نکنید. سوم ولی خود را در بین بندگان؛ ولی خدا کسی است که خدا برایش حرمت فوق‌العاده قائل است و غضب و خوشحالی او غضب و خوشحالی خداست. اما ما نمی‌دانیم ولی خدا کیست پس سعی کنید به هیچ بنده‌ای اهانت نکنید شاید همان ولی خدا باشد. چهارم؛ اجابت را در دعا؛ ما نمی‌دانیم که کدام دعا حتما مستجاب می‌شود پس حتی الامکان به هر دعایی توجه کنید شاید اجابت خدا در همان دعا باشد.
موحدی کرمانی عنوان کرد: در روز قیامت انسان‌هایی مطالبه‌گر می‌شوند و دامن انسان را می‌گیرند. شهید رجایی می‌گفت «وای بر من اگر روز قیامت 11 میلیون نفری که به من رأی دادند دامن من را بگیرند و بگویند چه کردی». گاهی امام زمان (عج) دامان ما را می‌گیرد که چرا خمس و زکات را ندادی. پس مراقب روز حساب باشیم و از خدا بخواهیم ما را از زمره کسانی قرار دهد که به آسان به حسابشان رسیدگی می‌شود.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مبحث خطبه قبل که در خصوص معاد بود به تشریح موقف حساب به عنوان یکی از مواقف قیامت پرداخت.
وی اظهار کرد: در قیامت به حساب انسان رسیدگی می‌شود و آنچه که در دنیا انجام داده‌ایم و احیانا بعضی حالات نفسانی که در سینه مکتوم است نیز مورد بازخواست قرار می‌گیرد.
موحدی کرمانی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) به ابوذر فرمود: ابوذر قبل از آنکه روز قیامت فرابرسد و تو را در موقف حساب نگه دارند خودت به حساب خودت برس.
خطیب جمعه تهران به آیاتی از قرآن در خصوص روز حساب نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در یکی از آیات می‌فرماید: ما میزان‌های قسط و عدل را در قیامت قرار می‌دهیم. به هیچ‌کس ظلم نخواهد شد، هر کس به اندازه دانه خردلی عملی کرده باشد آن عمل را حاضر می‌کنیم. در آیه دیگر خداوند می‌فرماید نامه عمل هر کسی را در مقابل چشمش در قیامت قرار می‌دهیم و تمام آنچه کرده است را می‌بیند و به او می‌گویین بخوان این نامه عمل توست.
وی یادآور شد: برادران و خواهران، ما چنین صحنه‌ای را در پیش داریم و نگاه‌ها و حالات نفسانی ما مورد حساب قرار می‌گیرد. البته حالات نفسانی غیر از نیت است. مثلا کسی قصد گناه می‌کند اما آن گناه را انجام نمی‌دهد و خداوند نیز به صرف قصد گناه، بنده را مؤاخذه نمی‌کند. حالات نفسانی مثلا کینه‌هایی است که در سینه انباشته شده و مورد حساب قرار می‌گیرد. در واقع آنچه درون قلب است چه آشکار شود و چه مخفی بماند در قیامت مورد حساب قرار می‌گیرد.
موحدی کرمانی ابراز کرد: سخن دیگر در مورد حسابرسی در روز قیامت این است که خداوند با اعمال ضبط شده ما چگونه برخورد می‌کند؟ به عبارتی آیا خداوند به اصطلاح «مو را از ماست می‌کشد» یا قدری حساب را آسان می‌گیرد؟ از آیات و روایات استفاده می‌شود که دو نوع حساب وجود دارد؛ حساب یسیر (حساب آسان) و سوء الحساب (حساب سخت) که در قران نسبت به هر دو نوع صحبت شده است.             
captcha