چشم امید همه مردم دنیا می‌تواند به کعبه باشد
کد خبر: 3635189
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
سیدرضا مؤدب:

چشم امید همه مردم دنیا می‌تواند به کعبه باشد

گروه جامعه: عضو هيئت علمی دانشکده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه قم با اشاره به اینکه زائران حاضر در بیت‌الحرام خود را برای ادای فرایض حج آماده می‌کنند، گفت: خداوند بیت‌الحرام را محل قیام و برپایی عدالت برای همه مردم جهان قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا مؤدب، عضو هيئت علمی دانشکده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه قم که همینک در مکه مکرمه حضور دارد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تشریح حال و هوای زائران در سرزمین وحی، عنوان کرد: کعبه پایگاه قیام و عدالت برای همه مردم است. خداوند متعال در آیه 98 سوره مائده می‌فرماید: «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ خداوند [زيارت] كعبه بيت الحرام را وسيله به پا داشتن [مصالح] مردم قرار داده و ماه حرام و قرباني‌هاى بى‌‏نشان و قرباني‌هاى نشاندار را [نيز به همين منظور مقرر فرموده است] اين [جمله] براى آن است تا بدانيد كه خدا آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است مى‏ داند و خداست كه بر هر چيزى داناست».

وی عنوان کرد: خداوند بیت‌الحرام را محل قیام و برپایی عدالت، برپایی پرچم توحید و گردهمایی جمعیتی علیه ظلم‌ها قرار داده است. خداوند اینجا را برای همه مردم جهان مقرر فرموده و در این آیه شریف فرموده است «لِلنَّاسِ» یعنی همه مردم دنیا نه فقط مسلمانان و چشم امید همه مردم دنیا می‌تواند به کعبه باشد.

استاد دانشگاه قم تصریح کرد: همچنان که حضرت رسول(ص) رحمت برای همه جهانیان هستند، کعبه نیز پایگاه عدالت برای همه جهانیان است و امیدواریم روزی فرا رسد که این پایگاه مورد استفاده همه جهانیان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن ایام تشریق و ادای فریضه حج توسط زائران حاضر در مکه مکرمه هستیم، عنوان کرد: اکنون زائران در حال آماده کردن خود برای حضور در صحرای عرفات هستند آنجا که انسان باید معرفت خود را به خداوند بیشتر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤدب با اشاره به اینکه زائران از صحرای عرفات به محشر و منا می‌روند و سپس به انجام قربانی و تقصیر مبادرت می‌کنند که طبق آیه قرآن قربانی و دیگر اعمال حج از جمله رمی جمرات موجب می‌شود که حج اکبر اتفاق بیفتد، گفت: به نظر می‌رسد حج اکبر در مقابل حج اصغر قرار دارد که حج اصغر همان عمره تمتع و حج اکبر همان حج تمتع است.

وی در توصیف حال و هوای زائران در حج تمتع سال جاری گفت: همه خوشحال هستند که توفیق حج نصیب آنها شده است و امید دارند که بتوانند حج مقبولی را انجام دهند و به نظر می‌رسد شرایط در مکه و عرفات و همه نقاط به خوبی فراهم است تا زائران اعمال خود را با آرامش به پایان برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤدب، با اشاره به اینکه حتی نیمه‌های شب هم طواف زائران به دور خانه کعبه ادامه دارد، اظهار کرد: زائران با طواف نشان می‌دهند که تلاش می‌کنند بنده‌ای از بندگان خوب خدا باشند؛ اکنون 86 هزار زائر از ایران و حدود دو میلیون زائر از سایر کشورها در شهر مکه حضور دارند و همه آمده‌اند که در حج اکبر شرکت کنند که لازمه آن ولایت است و همسویی همه مسلمانان را می‌طلبد.

وی با ابراز تأسف از اینکه تعداد زیادی از این جمعیت انبوه که از قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف به اینجا آمده‌اند و لازم است در مراسم واحدی به نام برائت از مشرکان شرکت کنند، اما از این فریضه بزرگ محرومند، گفت: خانه خدا، خانه توحید و محل رجوع همه بندگان است تا پرچم توحید و پرچم حضرت رسول (ص) در اینجا به پا داشته شود. حضرت رسولی که از طرف خدا بر ولایت ائمه تأکید داشته است. ولایت ائمه(ع) می‌تواند پایگاه بزرگی برای تقریب همه مسلمانان باشد.

عضو هيئت علمی دانشکده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه قم با اشاره به اینکه اکنون زائرانی از سراسر جهان جمع شده‌اند و آماده‌اند که زیر لوای پرچم توحید در مسیر اتحاد قدم بردارند، گفت: مسیر توحید همان مسیری است که حضرت امام راحل به دنبال آن بوده و آن را توصیه می‌کردند و زائرانی که به مکه می‌آیند نشان می‌دهند چگونه اتحاد می‌تواند ظلم‌ها و ستم‌ها را از جهان برکند.

وی افزود: زائران اکنون در کنار خانه خدا به قرائت قرآن می‌پردازند که این قرائت باید همراه با تدبر و عمل باشد اگر چه متأسفانه آنچه در فضای مکه می‌بینیم بیشتر قرائت قرآن است و کمتر تدبر و عمل، اما امیدواریم پرچم ولایت زمینه تفکر و تدبر را بیشتر فراهم کند که به نظر می‌رسد این روز دور نیست چرا که انقلاب به رهبری امام و سپس هدایت مقام معظم رهبری نوید رسیدن زودتر این روز را می‌دهد.

حجت‌الاسلام مؤدب در پایان سخنانش با آرزوی اینکه روزی در کنار کعبه ندای «انا المهدی» را بشنویم، گفت: این ندایی خواهد بود که وسیله نجات مسلمانان را فراهم خواهدکرد.

captcha