مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرگزاری‌های ایران بانوان برگزیده مسابقات قرآن را معرفی کردند
کد خبر: 3643061
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرگزاری‌های ایران بانوان برگزیده مسابقات قرآن را معرفی کردند

گروه جامعه: خبر «برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن بانوان معرفی شدند» امروز پرتکرارترین خبر بخش قرآنی رسانه‌های ایران بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برخی از رسانه‌ها صفحه دین و اندیشه خود را با انتشار چند حدیث، زندگینامه یک شهید و یا مداحی و ... پر می‌کنند و هیچ یک از اخبار مهم دینی و قرآنی کشور را منتشر نکرده و هیچ مسئولیت حرفه‌ای در قبال به چالش کشیدن مسئولان بخش‌‌ها و نهادهای قرآنی و دینی کشور در خود احساس نمی‌کنند، اما علی‌رغم این مسئله امروز شاهد انتشار چند مصاحبه و خبر چالشی در بخش دین و اندیشه و فعالیت‌های قرآنی رسانه‌های کشور بودیم.

ایسنا؛

سرویس فرهنگی هنری/ بخش دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا اخبار دینی قرآنی امروز خود را با این خبر آغاز کرده است: «رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور: ترویج فرهنگ مهدویت و عاشورا، اولویت تبلیغی روحانیون باشد».

در ادامه این صفحه می‌خوانیم: «احکام "سقط جنین" از منظر مقام معظم رهبری»، «اعزام ۱۰ هزار مُبلغ از سوی دفتر تبلیغات در ایام محرم»، «با موافقت رئیس سازمان اوقاف/ نهاد مستقل ویژه مسابقات قرآن راه‌اندازی می‌شود» و «آیت‌الله اعرافی: مقوله جمعیت با امنیت کشور گره خورده است».

همچنین خبرگزاری ایسنا اسامی برگزیدگان مسابقات قرآن بانوان را اعلام کرده است.

فارس؛

خبرگزاری فارس خبرهای گروه فرهنگی حوزه فعالیت‌های قرآنی هر روز خود را با انتشار ترتیل بخشی از قرآن کریم توسط استاد پرهیزکار آغاز می‌کند. امروز نیز این خبرگزاری «ترتیل صفحه ۱۷۵ قرآن با صدای استاد پرهیزکار» را در این سرویس بارگذاری کرده است.

در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس امروز می‌خوانیم: «درس‌هایی از قرآن / کسانی که خداوند به آنها علم غیب عطا می‌کند(درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی)»، «توضیحات رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف مبنی بر خبر اعلام استعفایش/ ادامه حضورم نیازمند ساختاری جدید است»، «۲۷ تا ۲۹ شهریور ماه آخرین اردوی منطقه‌ای استعدادهای درخشان در سال ۹۶ برگزار می‌شود» و «برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن بانوان معرفی شدند».

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرگزاری‌های ایران بانوان برگزیده مسابقات قرآن را معرفی کردند

مهر؛

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری مهر امروز بسیار پربار بود.

«یادداشتی از مهدی جمشیدی؛دغدغه‌ پُرتکرار رهبر انقلاب/ دعوت مکرر رهبری به انقلابی گری»، «در لبنان صورت گرفت؛ دیدار آیت الله اراکی با شیخ نعیم قاسم» که در این دیدار شیخ نعیم قاسم از فعالیت ها و تلاش های آیت الله اراکی و مجمع تقریب مذاهب اسلامی تشکر کرد و خواستار این شد که مجمع تقریب مذاهب اسلامی و حزب الله لبنان با یکدیگر تفاهم‌نامه‌ای را برای فعالیت های بیشتر دو جانبه امضا کنند. آیت الله اراکی نیز در این دیدار از زحمات و تلاش های حزب الله لبنان در منطقه و همکاری این نهاد مقدس با مجمع جهانی تقریب تشکر کرد و از امضای تفاهم نامه بین دو طرف استقبال کرد»، «آیت‌الله حسینی مازندرانی مطرح کرد؛ معنای الوتر الموتور/ ارزش گریه بر سیدالشهدا در کلام امام صادق(ع)»، «حسن ملکی در نشست نقد سند ۲۰۳۰: سند ۲۰۳۰ آینه تمام نمای تفکر سکولاریستی تربیتی است» و «یک کارشناس دینی در گفتگو با مهر:اخلاق؛ عامل استحکام نهاد خانواده است/ خانواده از دیدگاه قرآن» بخشی از مطالب منتشر شده توسط مهر بود.

خبرگزاری مهر همچنین امروز گفت‌و‌گویی صمیمانه با مهدی محقق منتشر کرده است با این تیتر «از پوشیدن لباس روحانیت تا آوردن ایزوتسو به ایران/ همیشه معلم هستم» که در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم: «مهدی محقق را با عناوین مختلفی مثل نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، شارح، نسخه پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی و عناوین دیگری از این قبیل می شناسند اگر از شما بپرسند خودتان را با کدامیک از این عناوین می شناسید، پاسختان چیست؟

من دوست دارم من را همواره به عنوان یک معلم بشناسند، چنانچه از سال ۱۳۳۰ یا در مدرسه یا در دانشگاه معلم بودم و همین الان هم مشغول تدریس هستم. در دانشگاه تهران که حدود بیست سال تدریس کردم استاد زبان و ادبیات فارسی بودم. همان زمان مرحوم علی اصغر حکمت در دانشگاه تهران درس تاریخ قرآن می دادند و بعد بازنشستگی شان این درس را به من واگذار کردند».

«آیت الله صدیقی:امامت عهد الهی است/ جعل تکوینی و تشریعی امامت»، «برشی از کتاب مراحل اخلاق در قرآن؛ بزرگترین مانع بر سر راه انسان سالک، تعلّق به دنیاست»، «معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: نگاه فرهنگی و تغییر سبک زندگی عامل اصلی وضعیت جمعیتی کشور است»، «در برنامه زاویه مطرح شد؛ زنان بیشتر در مسائل اجتماعی مشارکت دارند/ برابری یا عدالت جنسیتی»، «یادداشت داریوش آشوری؛ اخلاق‌ناباوری زرتشت نیچه نقطه‌ مقابل اخلاق‌باوری زرتشت اصلی است» و «ابراهیمی دینانی: فیلسوفی که ماجراجو نباشد متکلم است/نیچه شگفت انگیز است» دیگر خبرها و مصاحبه‌های امروز خبرگزاری مهر بود.

تسنیم؛

خبرگزاری تسنیم امروز از «۲۴ شهریورماه ۹۶ اجرا شدتلاوت ابوالقاسمی و موحدی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) + صوت»، «/یادداشت/ محمد علی تقوی راد/ حیات طیبه چیست و چگونه تحقق می یابد؟»، «رئیس فرهنگسرای اندیشه خبر داد: برگزاری چهارمین دوره «بر آستان اشک» با حضور شاعران آئینی کشور»، «این هفته رونمایی می‌شود/ قرآن به خط نسخ ایرانی کم علامت کتابت شد»، «قاریان و حافظان سطوح ممتاز و عالی مسابقات بانوان معرفی شدند»، «رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم: توزیع ۵۰ هزار جزوه ویژه کودکان با موضوع فلسفه قیام امام حسین(ع) از فردا»، «در فرهنگسرای بزرگ الغدیر صورت می‌گیرد/ برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق با موضوع «فاجعه میانمار»»، «ضمن رد ماجرای کناره‌گیری / رئیس مرکز قرآنی اوقاف ادامه فعالیتش را به تغیرات ساختاری منوط کرد» و «چگونه فرزند در رحم مادر تربیت می‌شود؟» خبر داده است.

میزان؛

خبرگزاری میزان امروز یک خبر در سرویس فرهنگی بخش دین و اندیشه خود منتشر کرده است که گزارشی از فعالیت استاد فرشچیان برای طراحی ضریح جدید قبر مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است.

این گزارش با تیتر «هنرنمایی در کربلای ایران/ آخرین وضعیت ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم(ع)/ نقل قول استاد فرشچیان از آیت‌الله سیستانی» منتشر شده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «این بار استاد محمود فرشچیان خالق تابلو «عصر عاشورا» مشغول طراحی ضریحی است که قرار است در کربلای ایران میزبان میهمانان حضرت عبدالعظیم علیه السلام شود.

استاد درباره این اقدام به میزان می‌گوید: از من خواسته شد طرحی را برای ضریح جدید حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام آماده کنم و بنده هم پذیرفتم. تا جایی که بتوانم برای بزرگان{دین} کار خواهم کرد.

استاد فرشچیان با اشاره به ساخت سه ضریح جدید امام حسین، امام رضا و حضرت عبدالعظیم علیهم السلام می‌گوید: به طور کلی هر کدام از این ضریح‌ها به فرایند حال خودشان و فرصت و زمانی که بوده جمع بندی شده است».

باشگاه خبرنگاران؛

باشگاه خبرنگاران امروز نیز مانند همیشه صفحه خود را با انتشار زندگی‌نامه یک شهید (امروز معرفی شهید خلیل‌زاده)، یک حدیث «حدیث امیرالمومنین(ع) درباره علاقه به غذا»، دانلود دو مداحی «دانلود مداحی قافله سالار داره میاد خدا کنه برگرده جواد مقدم» و «دانلود مداحی می‌باره بارون روی سر مجنون سید مجیدبنی فاطمه» پر کرده و کمتر به مسائل سخت خبر و نرم خبر دینی پرداخته است.

در این خبرگزاری امروز دو خبر «برگزاری گردهمایی فعالان قرآن و عترت یک صد دانشگاه‌ کشور» و «دیدار اعضای کمیته مرکزی کنگره امام سجاد (ع) با مدیر شبکه قرآن و معارف سیما» منتشر کرده است. همچنین روزشمار محرم از زمان حرکت امام حسین(ع) از مکه(روز عرفه) آغاز شده است و امروز «بیست و ششم ذی‌الحجه؛ برخورد با سپاه حُر» منتشر شده است.

روزنامه کیهان؛

روزنامه کیهان امروز یک‌شنبه 26 شهریور ماه صفحه معارف دارد(صفحه 6). در این صفحه مطالبی از قبیل : «پذیرایی آیت‌الله مرعشی از هانری کربن فرانسوی» را می‌خوانیم در این مطلب جالب آمده است: «از رسوم قدیمی و زیبای ایرانیان که اسلام مؤید و مروج آن بوده، سنت میهمانی و میزبانی است که در آن بر پذیرایی، احترام و خوش‌رویی با میهمان تأکید شده ،زیرا این سیره نیکو که پیشوایان ما در آن سرآمد هستند موجب تحکیم روابط بین مسلمین می‌شود.
آیت‌الله مرعشی نجفی با میهمان خیلی با ملاطفت و احترام برخورد می‌کردند به‌طوری‌که یک‌بار قرار بود، هانری کربن، فیلسوف فرانسوی، خدمتشان برسد، آقا در عین سادگی در اتاق برای او صندلی آماده کردند، ولی خودشان روی زمین نشستند.
هانری کربن به خاطر احترام به حضرت آقا از نشستن روی صندلی خودداری کرد، ولی استاد فرمودند: شما به صندلی عادت کرده‌اید و نشستن روی زمین برایتان مشکل است، دوست دارم حال که میهمان من هستید، پیش من راحت باشید و روی صندلی بنشینید.
حتی با اینکه ماه مبارک رمضان بود، خواستند برایش چایی بیاورند، امّا هانری کربن گفت که ماه مبارک رمضان است و لازم نیست چایی بیاورید. این عالم میهمان‌نواز جواب دادند: پذیرایی از میهمان برای ما لازم است و چون شما مسافر هستید،‌ اشکالی ندارد و هیچ‌ اشاره‌ای به مسیحی بودن او نکردند. (1(
(با اقتباس و ویراست از کتاب شهاب شریعت به نقل از حوزه نیوز)

«جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب بهترین راه مقابله با حسودان»، «خودفراموشی و علل آن»، «نحوه برخورد با گنهکار از نگاه اسلام»، «چگونگی عبادت کیفی سلمان(حکایت خوبان)»، «معیارهای انتخاب مسئولین(پرسش و پاسخ)»، «نتیجه عمل بدون شناخت(چراغ راه)» و «قلب سالک اگر بفهمد که همه عالم محضر خداست از معصیت دور می‌شود(سلوک عارفانه)» از مطالب منتشر شده در صفحه معارف کیهان امروز است.

روزنامه کیهان همانند هفته گذشته نیز یکی از تیترهای صفحه اول خود را به موضوع مسلمانان میانمار اختصاص داده است با این تیتر: «تصویری تکان‌دهنده از سوگواری مادر میانماری برای نوزاد یک ماهه‌اش».

در صفحات داخلی کیهان هم می‌خوانیم: «سفیر ایران در بنگلادش: بیانات رهبری درباره میانمار مورد توجه بنگلادش قرار گرفت»، «پیکر ۱۰ نفر از شهدای ایرانی حادثه تروریستی عراق وارد کشور شد»، «سفیر عراق در ایران: امام خامنه‌ای پدر وحدت شیعه و سنی هستند/وحدت ایران و عراق از بین نمی‌رود»، «روایت پدر و مادر شهید محمد مولایی از زندگی پسرشان/ شهادت، پر پرواز می‌خواهد» و «عناصر تدین و تمدن جامعه(خوان حکمت)».

روزنامه جمهوری اسلامی؛

روزنامه جمهوری اسلامی امروز صفحه جبهه و جنگ (صفحه 6) و صفحه فرهنگ (صفحه 7) دارد. در صفحه جبهه و جنگ این روزنامه می‌خوانیم: «خاطراتی از سردار شهید محمد مهدی خادم‌الشریعه؛ اولین فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع) / پاسداری شجاع، پرهیزکار، آراسته، منظم و مهربان بود»، «روایت حاج احمد غلامی از تلاش‌های/ لشکر 10 سیدالشهدا در عملیات خیبر» و «به یاد سردار شهید فتحعلی مومنی و همرزمان او/ عملیات « شهیدان رجایی و باهنر» اوج حماسه آفرینی دلیرمردان استان همدان و ملایر».

در صفحه فرهنگ این روزنامه نیز دو مطلب «اخلاق اسلامی(25) عجب و خودبزرگ بینی» و «آزادگی» چاپ شده است.

captcha