مکتب عاشورا همچون قرآن، آیینه تمام نمای خیر و شر است
کد خبر: 3647823
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
استاد حوزه:

مکتب عاشورا همچون قرآن، آیینه تمام نمای خیر و شر است

گروه فعالیت‎های قرآنی: استاد حوزه با اشاره به تشابهات قرآن و عاشورا، آن دو را ارایه کننده و آیینه تمام نمای مسیر خیر و شر و عاقبت این دو راه دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)ازقم، حجت‎الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری امروز ظهر در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در بیت علامه طباطبایی(ره) (دارالقرآن علامه طباطبایی)، گفت: عاشورا همچون قرآن است؛ تمام خیرات و شرور، کفر و ایمان، عصمت و ظلم و زیبایی‎ها و زشتی‎ها به عنوان الگو در عاشورا تجمیع شدند.
وی افزود: عاشورا یک مکتب و یک قرآن است؛ عاشورا همچون مبعث است؛ چهارروز نباید از حافظه تاریخ فراموش شود؛ این چهار روز شامل بعثت و غدیر است؛ بی وفایی و انکار غدیر با زبان کسانی که در غدیر حضور داشتند، موجب ایجاد عاشورا است.
استاد حوزه تصریح کرد: کشتن و خونریزی و انکار حقایق، باید به یک انتظار ختم شود که انتهای آن با ظهور حضرت ولی عصر(عج) محقق خواهد شد.
وی گفت: قرآن دو راه خیر و شر را پیش روی بشر می‎گذارد و در کربلا نیز چنین دوراهی وجود دارد؛ عمربن سعد نیز در کربلا بین این دو راهی قرار گرفت و بهشت نسیه را به قول خود به حکومت نقد پرداخت. 
صالحی خوانساری عنوان کرد: امام حسین(ع) خطاب به یزید فرمودند که این کسی که مشخص نیست پدرش کیست من را بین لبه تیز شمشیر و ذلت مخیّر کرده است؛ حرِّ نیز بین دوراهی ماند ولی شهادت و وفاداری به خاندان عصمت طهارت را برگزید.
استاد حوزه یادآورشد: دوراهی‎های بسیاری در زندگی انسان ایجاد می‎شود ولی مهم این است که بدانیم چه راهی را انتخاب می‎کنیم زیرا صحنه آزمایش الهی همچنان ادامه دارد.
استاد حوزه تصریح کرد: ده‎ها قرن از عاشورا می‎گذرد ولی این نهضت و روز عاشورا همیشه دارای حواشی خاصی بوده است؛ زیرا 1377 سال از این روز می‎گذرد و این روز نیز تابنده تر از هر روز می‎درخشد.
وی گفت: این حواشی دارای مسایل مثبت و منفی است و در کتبی چون دارالسلام و... بیان شده است؛ حضرت عباس (ع) از کسانی هستند که در عاشورا همه خوبی را نشان دادند و همه زشتی و پلشتی و بدی دشمنان را منعکس کرد.
صالحی خوانساری عنوان کرد: این همه شرف و آبرو و عزت و رفعت و منزلت، تا جایی است که شش معصوم(ع) ایشان را سلام و تعریف کردند؛ حضرت زهرا(س) در قیامت نیز دو دست قلم شده عباس را به عنوان شفاعت نشان می دهند و ایشان را پسر خودشان صدا می‎کنند.
استاد حوزه یادآورشد: دو خصلت ایثار و ادب، باعث رشد و این همه فضایل برای حضرت ابالفضل(ع) بود؛ این همه فضایل که همه ائمه ما ایشان را به احترام یاد می‎کنند؛ همین ادب بود که حربن یزید ریاحی را نیز از آتش قطعی جهنم نجات داد.
وی گفت: حضرت علی(ع) در آخرین لحظات عمر شریفشان به حضرت عباس(ع) به شکل خصوصی فرمودند که من تو را برای عاشورای حسین(ع) خواستم و هیچگاه او را تنها نگذار؛ به همین دلیل است که عنوان می‎کنیم حضرت عباس(ع) در هنگام رسیدن به شریعه فرات حتی به فکر چشیدن آب نیز نبودند.
صالحی خوانساری عنوان کرد: حضرت اباعبدالله(ع) امشب به یاران خود اذن به حرکت در بیابان و فرار از مهلکه عاشورا دادند ولی این جذبه به حدی بود که حتی زهیر عثمانی بیان کرد که حاضرم هزار بار به دنیا آمده و در راه شما شهید شوم.
captcha