علیرضا حاجیان زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به روشهای نهادینه کردن فرهنگ قرآن و عترت در کودکان، گفت: در حوزه تربیت دینی و اخلاقی نسل کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان وظیفه سنگینی را بر دوش دارد.
وی با بیان اینکه تبلیغ و ترویج مبانی قرآن و عترت جزو برنامههای اصلی در کانون است، افزود: روشهایی را برای ارتباط فکری با کودکان و نوجوانان پیشبینی کرده و اجرا میکنیم، که برای آنها بسیار جذاب است. این روشها مانند نمایش فیلم و بیان قصه میتواند اثرگذاری خوبی داشته باشد؛ از اینرو معتقدیم فعالیتهای دینی و قرآنی در بطن این فعالیتها باید خودش را نشان دهد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه اگر نسبت به مبانی قرآنی و اهلبیت(ع) کلیگویی کنیم به نتیجهای نخواهیم رسید، تصریح کرد: باید آرام آرام این علاقهمندی را در نسل کودک و نوجوان ایجاد کرد.
حاجیانزاده ادامه داد: برخی تصور میکنند ما در کنار قصهگویی، نمایش و فیلمهایمان باید کار قرآنی هم انجام دهیم. البته فعالیت قرآنی که امروز بیشتر به آن توجه شده روخوانی و حفظ قرآن است؛ لذا اگر ما بخواهیم فعالیتهای قرآنی و مفاهیم آن را مستمر کنیم و در جان بچهها بنشانیم، باید با توجه به همین فعالیتهای جاری که داریم از مفاهیم قرآنی بهره ببریم و استفاده کنیم.
وی گفت: زمانی که بچهها به یک شیوه هنری و ادبی علاقهمند میشوند، این مسئله فرصت مناسبی را در اختیار ما قرار میدهد تا مفاهیم مذهبی و قرآنی را از این طریق در اختیار آنها قرار دهیم؛ لذا معتقدم همه فعالیتهای کانون میتواند با این شیوهها و با محتوای قرآنی، دینی و مذهبی ارائه شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: شیوههای غیرمستقیم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای بیان مفاهیم دینی و قرآنی تفاوت عمده کانون با دیگر دستگاهها است. این فعالیتها در تمامی طول سال و در مراکز کانون اجرا میشود.
حاجیانزاده با اشاره به جزئیات روش مستقیم و غیر مستقیم کانون در انتقال مفاهیم و مبانی قرآنی بیان کرد: روش مستقیم این است که در همین برنامههای قصهگویی، از قصص قرآنی استفاده کنیم؛ امسال هم در جشنواره قصهگویی که در جریان است، کارگاهی را تحت عنوان قصههای قرآنی ایجاد کردیم. ما کاری کردیم که مربیان و بچهها در واقع در حوزه قصهگویی و قصص با مبانی دینی و قرآنی آشنا شوند.
وی در ادامه گفت: شیوه غیرمستقیم این روشها این است که از مبانی و مفاهیم قرآنی که مفاهیم بسیار بلندی دارد، قصه درست شود و از داستانهایی که در این زمینه گفته میشود مثل بحث راستگویی و صداقت که یک موضوع دینی و قرآنی است استفاده شود. البته در این زمینه میتوان فیلمهایی هم درست کنیم که ما در تلاش هستیم این اتفاق رخ دهد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به ارزیابی خود از نحوه انتقال مبانی و مفاهیم دینی وقرآنی توسط نهادها و دستگاهها، اظهار کرد: در کار اولیه که معمولا آشنایی با متن قرآن و خواندن و روانخوانی است به نظر میرسد موفقیت زیاد بوده است. البته بچههای این نسل عموما به راحتی قرآن را تلاوت میکنند؛ این شروع قضیه است. گامهای بعدی که مفاهیم قرآن و عمل به قرآن است پیچیدگی خاص خودش را دارد که راه طولانی و دشواری را در این حوزه داریم که باید آن را دنبال کنیم.