محمدحسین ناصربخت، کارشناس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: پژوهشهای علمی و دانشگاهی در حوزه تئاتر و به ویژه نمایشهای آئینی و سنتی به دلیل فقدان یک بانک اطلاعاتی موثق و به روزرسانی شده به ورطه تکرار افتاده است و در هر دوره شاهد هستیم که مثلاً در حوزه دانشنامه و پایاننامههای تحصیلی به موضوعات و موارد مشابهی میپردازند تا آنجا که به مرور برخی از موضوعات و دغدغههای این حوزه که به هر حال ظرفی برای پرداختن به آثار نمایشی دینی و ارزشی است، مورد غفلت واقع میشوند.
وی ادامه داد: البته اخیراً نسبت به تدوین این بانک اطلاعاتی از سوی وزارت علوم و برخی دپارتمانهای نمایشی دانشکدههای هنر اقداماتی صورت گرفته است تا به فرض انتخاب عنوان پایاننامه تحصیلی و ارائه پروپوزال مرتبط با آن با تطبیق آن با برخی از عناوین موجود در این بانک اطلاعاتی نسبت به بکر و تازه بودن عنوان و یا تکراری بودن آن اطمینان حاصل شود و نتیجه اینکه دانشجو در این مرحله برای تحقیق و پژوهش بر روی موضوعی جدید و مغفول مانده، ترغیب شود.
این کارشناس نمایشهای آئینی و سنتی تصریح کرد: مسئله دیگری که باید در فرایند پژوهشهای دانشگاهی در حوزه نمایش به آن توجه شود اینکه بسیاری از این رسالات پژوهشی فاقد جنبههای کاربردی و اینکه بتوان با عملیاتی کردن آن بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه سیاستگذاری و امور اجرایی مرتبط با نمایشهای آئینی و سنتی را مرتفع ساخت، هستند و اگر حتی به مواردی نیز در آنها اشاره شده باشد تنها طرح مسئله بوده و راهحل و راهکارهای مناسب در آنها مورد غفلت واقع شده است.
مدیر گروه نمایش دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در ادامه گفت: این در شرایطی است که باید پژوهش و پایاننامههای دانشگاهی علاوه بر تأکید بر جنبههای کاربردی، موضوعات و سوژههایی را مورد توجه قرار دهند که براساس پژوهشهای میدانی و رصد کمبودها و آسیبهای این حوزه، از رهگذر بیان استانداردهای جهانی و با توجه به مصاحبه با مدیران و کارشناسان تئاتر دینی الزامی وجود دارد که نسبت به رفع موانع و مشکلات پیش رو آنها فکری صورت گیرد.
وی در پایان گفت: به هر حال فقدان مکان مناسب و دائمی برای اجرای آثار نمایشی در حوزه آئینی، سنتی و عدم رغبت نسل جدید دانشجویان تئاتر به فعالیت در حوزه نمایشهای ایرانی و دینی و گرایش شدید آنها به متدهای نمایشهای غربی و اینکه با توجه به از بین رفتن نسل طلایی در حوزه نمایشهای آئینی و سنتی نیاز مبرم به تربیت نسل جدید فعال در این عرصه را داریم تا با جایگزین شدن بتوان تجاربی صورت گرفته به آنها منتقل شود از جمله موضوعاتی است که باید در روند پژوهشهای دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته و بر جنبههای کاربردی آن تأکید شود.