حضرت معصومه (س) و مقام شفاعت/ مهربانی و احترام به اشیاء، حیوانات و گیاهان
کد خبر: 3677282
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
محمد شجاعی مطرح کرد؛

حضرت معصومه (س) و مقام شفاعت/ مهربانی و احترام به اشیاء، حیوانات و گیاهان

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه و دانشگاه با تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س) گفت: وجود حضرت معصومه (س) از یک قدرت فوق العاده ای برخوردار است و انسان خسارت بزرگی می بیند که در جوار حضرت معصومه (س) باشد و با ایشان ارتباط قلبی و معنوی برقرار نکند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره که شامگاه پنج شنبه هفتم دی ماه در حسینیه قرائت قرآن شهرری برگزار شد، با تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س) درباره مقام شفاعت ایشان گفت: ما در ایران در جوار مرقد مطهر بانو حضرت معصومه (س) هستیم که جد بزرگوارشان حضرت امام صادق(ع) درباره وجود مقدس حضرت معصومه (س) فرمودند که اگر حضرت معصومه (س) بخواهد همه شیعیان را شفاعت کند ، خداوند شفاعتش را می پذیرد.

قدرت شفاعت حضرت معصومه (س)

وی به قدرت شفاعت حضرت معصومه (س) اشاره و گفت: وقتی می گویند حضرت معصومه (س) تا این حد قدرت شفاعتی دارد که کسی را به بهشت ببرد، یعنی وجود ایشان اینقدر قدرتمند و موثر است. شفاعت یعنی توان رشد دادن دیگران، توان بالا بردن دیگران است. شفاعت یعنی اینکه شخص توان این را دارد که کسی را از ته جهنم در بیاورد و به بالاترین درجات بهشت برساند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رابطه رشد حقیقی انسان ها با خانواده آسمانی خود گفت: هر کس بخواهد به یک رشد حقیقی نائل بشود بدون اینکه از وجود مقدس حضرت معصومه (س) کمک بگیرد امکان پذیر نیست، به خصوص برای ما که همسایگان و همجواران ایشان هستیم و ایشان در واقع خویش و خانواده آسمانی ما است که با قطع رابطه و قطع رحم که همانطور برای قطع رحم خانواده زمینی خود داریم برای خانواده آسمانی هم همان را داریم ، که اگر با وجود مقدس حضرت معصومه (س) و کسانی همچون امامزاده عبدالعظیم (ع) ، امامزاده حمزه (ع) ، امامزاده طاهر (ع) که در جوارشان هستیم قطع رحم کنیم ، انسان به جایی راه پیدا نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که کسی اگر رابطه اش با پدر و مادر زمینی و خانواده زمینی اش قطع باشد عاق می شود و به بهشت راه پیدا نمی کند ، حالا همین طور هم اگر کسی با خانواده آسمانی خودش رابطه اش ضعیف باشد راه به جایی باز نمی کند و زندگی اش پر از مشکلات و گرفتاری است. حتی اگر دنیایش خوب باشد نظام معنوی و آخرتی اش در گشایش نیست و راهی به آسمان و غیب نمی تواند پیدا کند ، حتی نماز و ذکر ندارد چون عاق خانواده آسمانی است و درب آسمان روی او بسته است.

باز کردن درب قلبمان از طریق ورودی هایی اهل بیت (ع)

شجاعی با بیان اینکه ما باید راه های ورودی به قلبمان را از طریق اهل بیت (ع) باز کنیم ، گفت: باید درب قلب خودمان را از طریق ورودی های اهل بیت (ع) باز کنیم. اینها هستند که باید دستی بر سر و روی ما بکشند و عنایتی و توجه ای بکنند تا قلب ما باز بشود. و برای اینکه قلب ما باز شود باید قلب ما اول  به روی اهل بیت (ع) باز شده باشد تا آنها به قلب ما بیایند و تصرفی کنند.

وی ادامه داد: باید ما با این حضرات معصومین رابطه قلبی برقرار کنیم و درب قلبمان را به روی آنها باز کنیم تا آنها در قلبمان بنشینند و وقتی آنها در قلب ما نشستند در دل ما خیلی اتفاقات مبارکی می افتد. اما وقتی رابطه ما با آنها رابطه سرد و یخ و خاموشی باشد ما در واقع اینجا می بازیم و سرد و یخ و خاموش می شویم.

شجاعی با بیان اینکه قیمت انسان ها به معشوق های قلب آنهاست، گفت: بنابراین همه حیثیت و دارایی یک انسان قلب و دلش است و قیمت یک دل به دلبرهای اوست کسانی که در آن قلب نشسته اند و حاکم آن قلب هستند و در آن قلب می توانند تصرف کنند و می توانند آن دل را شاد و غمگین کنند و این قیمت دل یک انسان است.

وی با اشاره به پنج معشوق هر انسان اظهار کرد: انسانها پنج معشوق دارند؛ معشوق گیاهی، نباتی، حیوانی، عقلی علمی و فوق عقلانی. که  باید دید سلطان دل شما کدام یک از این معشوقات است و کدام یک از این معشوقات در دل شما نشسته و فرمان می دهد و حاکم قلب شماست. احساس افتخارها، ذلتها ، نا آرامی ها ، شادی ها با کدام یک از این معشوق ها است و این قیمت یک انسان است و همانطور که گفتیم برترین و اصلی ترین این پنج معشوق، معشوق فوق عقلانی است.

قدرت فوق العاده حضرت معصومه (س) و بر قراری ارتباط با ایشان

این استاد حوزه و دانشگاه به قدرت فوق العاده حضرت معصومه (س) اشاره و بیان کرد: وجود حضرت معصومه (س) از یک قدرت فوق العاده ای برخوردار است و انسان خسارت بزرگی می بیند که در جوار حضرت معصومه (س) باشد و آن هم در این فاصله بسیار کم که هر وقت ما اشاره بکنیم و دلمان بخواهد در عرض یکی دو ساعت به محضر ایشان می توانیم برسیم. اگر کسی این را از دست بدهد حسرت عظیمی دل او را می گیرد و از یک موقعیت بی نظیری خودش را محروم کرده است.

وی ادامه داد: در نظر بگیرید اکنون که در جوار این بانو هستید، سعی کنید بتوانید قبل از اینکه از دنیا بروید یک صمیمیت ، یک رفاقت ، یک ارتباط قدرتمند عاطفی و معنوی خوبی با حضرت معصومه (س) برقرار کنید و بدانید ایشان خانواده ما و جزء خانواده آسمانی ما هستند و سهمی در وجود ما داشته و عنصر وجودی ما هستند که باید این عنصر را در وجودمان فعال کنیم و یک ارتباط عالی و خوب با ایشان برقرار کنیم.

شجاعی افزود: همانطور که در مورد عزیزانی که به ما نزدیک هستند مثل امامزاده صالح (ع)، امامزاده عبدالعظیم (ع) این ارتباط باید برقرار بشود که اگر این ارتباط برقرار نشود بعدا خیلی خسارت خواهیم دید. تصور کنید از این دنیا رفتید و وارد نظام برزخی شده اید و آنجا خیلی هیهات و گرفتاری ها دارد و کسی به کسی هم کار ندارد ولی آنجا این ها کس و کار ما هستند و به دادمان می رسند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بخشی از زیارتنامه حضرت معصومه (س) که می خوانیم «عرف الله بیننا و بینکم فی الجنه » گفت: دقت کنید در زیارتنامه حضرت معصومه (س) می گویید: عرف الله بیننا و بینکم فی الجنه و همین جمله را در زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) هم می گویید که خدا من و شما را در بهشت به هم معرفی کند. امکان ندارد حضرت معصومه (س) در برزخ بی خیال شما بشود ، اصلا این طور نیست تمام این بی خیالی ها که انسان فریاد می زند و نعره می کشد که کسی به دادش در آن تاریکی و گرفتاری برزخ نمی رسد به خاطر بی خیالی های خودش در دنیا بوده است. به علت کری ها ، کوری ها ، بی انس بودن ، سردی ها ، بی عاطفگی ها و بی ارتباطی های خودش در دنیا بوده و الا از طرف آنها سردی و بی ارتباطی وجود ندارد.

دنیای بدون خانواده آسمانی جهنمی بیش نیست

شجاعی افزود: ما اگر بخواهیم و بتوانیم یک چنین صمیمیتی با اهل بیت (ع) برقرار کنیم، باید از الان به فکر باشیم. از الان باید فکر هم نظام دنیایی و هم نظام آخرتی خود را بکنیم ، دنیایی که بدون خانواده آسمانی بگذرد یک جهنم بیش نیست، دنیایی که بدون اهل بیت (ع) و بدون یک ارتباط صمیمی با غیب و اهل بیت (ع)، اولیاء ، انبیاء ، صدیقین، شهدا، صلحا، فرشتگان بگذرد یک جهنم است که داریم تحملش می کنیم و همین جهنم را در برزخ بدتر از این داریم.

وی ادامه داد: دنیا اگر قیمت دارد و یک ارزش و شادی دارد، در شادی و ارتباط و خدمت و رفت و آمد با خانواده آسمانی و اهل بیت (ع) است، در واقع فدای اینها شدن است. این که دائما بگویید به ابی انت و امی به ابی انتم و امی و نفسی و مالی  این زبان کاملا عاشقانه است ، کسی که بلد نباشد نمی داند چه جایگاهی دارد.

وی ادامه داد: جملاتی که در زیارت جامعه کبیره یا در ادعیه و زیارات می خوانید بر اساس یک انسان کامل یک آدم طراحی شده است ، آدمی که از جنس اهل بیت (ع) و آسمان است.

شجاعی بیان کرد: این ادعیه ها، نماز و سجده همه چیز بر اساس این شخصیتی که از جنس خود اهل بیت (ع) است طراحی شده است ، اگر شما آن منی که از جنس اهل بیت (ع) است در خودتان زنده نکنید ، بالغش نکنید ، تغذیه اش نکنید تا آخر عمر کورکورانه یک زیارت می خوانید اما یک زیارت جدی نیست و هیچ وقت در آن احساس نیست.

محمد شجاعی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به انواع رحمت الهی گفت: خداوند یک رحمت رحمانیه رحمت عام دارد که همه اشیاء را شامل می شود و یک رحمت هم رحمت خاص ویژه است که به آن رحمت رحیمیه می گویند.

وی ادامه داد: در یک کلاس همه شاگردان روزهای اول مشمول رحمت رحمانیه معلم هستند و معلم همه شاگردان را عموم دوست دارد اما رحمت خاص به کسی ندارد، اما به مرور یک شاگردی که سنخیت و اطاعت بیشتری به معلم دارد و به معلم بیشتر شبیه شده است برای او ویژه وقت می گذارد و به او بیشتر اهمیت می دهد که به این رحمت رحیمیه و خاص می گویند.

شجاعی افزود: حالا خداوند و اهل بیت (ع) به ما یک رحمت رحمانیه و عام دارند که همه ما را حتی کافران را هم دوست دارند، چون بندگان خدا هستند و دوست ندارند هیچ کدام کافر باشند و دوست دارند همه هدایت شوند. ببنید حضرت سید الشهدا (ع) در روز عاشورا چقدر مهربانانه با لشکر دشمن برخورد می کند، تمام یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا هیچ کدام نبود که عصبی برخورد کرده باشند.

معنی دین از نظر مرحوم آیت الله حائری شیرازی

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانی از آیت الله حائری شیرازی گفت: خدا رحمت کند استاد عزیز و بزرگوارمان مرحوم آیت الله حائری که یک اصطلاح زیبا ایشان داشت و می فرمود دین یعنی طی مسیر رحمت رحمانیه تا رحیمیه است و شما در نماز هم تکرار می کنید بسم الله ارحمن الرحیم بعد می گوییم الحمد الله رب العالمین و بعد از آن باز می گوییم الرحمن الرحیم، این یک کد و رمز است.

وی ادامه داد: شما همه تحت ربوبیت خدا هستید اما یک عده خاصی در این کلاس دین به اهل بیت (ع) و غیبت و معصومین و به خدا نزدیکی خاص و ویژه ای دارید.

شجاعی در تشریح انواع رحمت های الهی گفت: ما به تعداد شئون جنس رحمت داریم ، یک موقع رحمت اقتصادی دارید و برای کسی دلت می سوزد و یک پولی به او می دهید؛ یک موقع رحمت شما گیاهی است از نوع کمال گیاهی مثل تغذیه و درمانی است ، یک موقع رحمت شما حیوانی است رابطه عاطفی و دوست داشتن با کسی برقرار می کنید، یک موقع رحمت اجتماعی دارد و به مردم کمک می کند، یک رحمت هم رحمت عقلی است که دانش کسی را زیاد می کنید، و یک رحمت هم رحمت فوق عقلانی است یعنی مهربانی شامل بخش فوق عقلانی انسان هاست و انسانها را از این چهار محدودیت نجات داده و آنها را به بخش فوق عقلانی می رسانید و بلوغ فوق عقلانی به آنها می دهید که بفهمند جنس زن و مرد نیستند بلکه انسان هستند و از جنس خدا و از جنس محمد و آل محمد (ص) هستند.

رحمت فوق عقلانی برترین رحمت ها

این استاد حوزه و دانشگاه رحمت فوق عقلانی را رحمت اصلی دانست و بیان کرد: در بین رحمت‌ها رحمت فوق عقلانی رحمت اصلی است و اصالت دارد. چون مثلا پدر می آید و به فرزند پول می دهد و کمک مالی و تغذیه می کند ولی اینها او را از فسق در نمی آورد و به ایمان نمی رساند، ولی زمانی خدمت اصلی می کند که او را از مراحل چهار گانه عبور داده و به مرحله فوق عقلانی و ایمان برساند.

وی با اشاره به سوره والعصر که انسانه‌ا همه فاسد هستند جزء مومنین، گفت: قرآن می گوید «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ» ، همه آدم ها دارند فساد انجام می دهند ولی برخی از انسان ها استثنائا دچار خسران نمی شود و قرآن می فرماید «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ » مگر مومنین آن هم مومنی که اهل عمل صالح و اهل صبر باشد.

ویژگی ها و وظیفه یک مدیر مورد تایید خدا از منظر قرآن

شجاعی در ادامه به ویژگی ها یک مدیر از منظر قرآن اشاره و بیان کرد: اگر یک پدر و مادر، مدیر، وزیر، استاندار یا رئیس جمهور یک جایی که مدیر است و زیر مجموعه تحت امر خود را به ایمان نرساند در واقع خدمات دیگر داده و خدمات انسانی نداده است.

وی ادامه داد: قرآن در مدیریت یک شرط می گذارد، حالا می خواهد این مدیر رئیس یا رئیس جمهور باشد ، وزیر یا استاندار و نماینده مجلس باشد، یا اینکه پدر و مادر و معلم باشد، یا هر چه می خواهد باشد خدا فقط مدیریت این آدمی را قبول دارد که شرایطش را در قرآن بیان کرده است.

شجاعی افزود: بقیه مدیرها که مورد تایید قرآن نیستند همه آنها به زیر مجموعه‌های خودشان خیانت می‌کنند، حالا چه بخواهند و چه نخواهند، هر جا خدا به کسی قدرت مدیریت و فرمانروایی و مسئولیت چند نفر را می دهد فقط در جایی این مدیریتش قبول و محفوظ است که طبق دستور قرآن : «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ » ، آنها را برای زیر دستانش انجام دهد.
وی تصریح کرد: مدیر باید بتواند با زیر دستانش ارتباط معنوی و عاطفی با غیب و خدا را برقرار کند، عدالت اجتماعی و اقتصادی را بتواند برقرار کند ، زکات را زنده کند ، امر به معروف و نهی از منکر را احیاء کند.

شجاعی خاطر نشان کرد: پس اگر مدیری در زیر مجموعه اش این اتفاقات نیفتد مدیریتش مورد تایید قرآن و خدا نیست. بنابراین نه پدر و مادر خوبی است و نه شوهر و همسر خوبی ، و نه وزیر و استاندار خوبی است ، نه رئیس و نه رئیس جمهور خوبی است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مدیر بایستی مجموعه اش را به این رشد برساند و گرنه خدماتی که انجام می دهد از جنبه های گیاهی، نباتی، حیوانی یا نهایتا علمی است ولی خدمات انسانی و الهی نیست. قرآن می گوید زمانی یک مدیر، مدیر خوبی است که بتواند خدمات فوق عقلانی را برای ابدیت و جاودانگی زیر دستانش بدهد.

شجاعی با برشمردن ویژگی‌های قرآنی یک مدیر خوب اظهار کرد: مدیر خوب کسی است که به نیاز های زیر مجموعه خودش اعتقاد دارد و به آن احترام می گذارد و خداوند هم به پیامبر (ص) می فرماید اگر اصحاب تو برای کارهای شخصی نزد تو می آیند و اجازه می گیرند به آنها اجازه بده. پس اگر فرمانده هستید یک سرباز را زیاد نگه ندارید و اذیت نکنید، یا مدیر هستند بعد از دو هفته کار شبانه روزی به نیازهای آن زیر دست هم احترام بگذارید، یا اگر بچه دارید بچه شما که ماشین نیست که یک سره درس و کنکور بخواند او نیز آدم است و نیازهایی دارد تا استراحت کند زیاد مخالفت نکنید به حس های شخصی او نیز احترام بگذارید.

وی ادامه داد: مثلا الان پدر زن شده‌اید دختر شما الان یک حس عاطفی خاصی به نامزدش دارد دیگر نباید به او ایراد گرفت و برخورد کرد که چرا دیر کردی چرا نیامدی این چه کاری است، چرا سخت می گیرید، به جای سخت گرفتن احساسات آنها را درک کنید. به جای دخالت های الکی شئون آنها را رعایت کنید و بفهمید که اینها دو تا آدم هستند با یک سریع احساسات که باید آنها را درک کرد.

مهربانی و احترام به اشیاء ، حیوانات و گیاهان

شجاعی با نکوهش اسیر کردن حیوانات در قفس گفت: این بی‌عاطفگی ما است که در خانه یک حیوان را اسیر می‌کنیم و او را در قفس نگهداری می‌کنیم که در خانه یک طوطی یا پرنده‌ای داشته باشیم، یک حیوان هم مثل ما برای خودش شخصیتی دارد، دوست دارد آزاد باشد، پرواز کند، این چه لذتی است که ما او را اسیر و در قفس نگه می داریم.

وی ادامه داد: این حیوانات روح دارند، شخصیت دارند، مناجات دارند، خدمت به هم نوع دارند در صورتی که ما نداریم. خدا می‌داند باید دهها سال به خاطر همین ظلم به حیوانات در جهنم باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید اینکه با اشیاء هم باید مهربان بود، گفت: انسان حتی با اشیاء هم باید مهربان باشد، مثلا اگر ماشینت یک دفعه خاموش شد نگو لامصب چرا خراب شدی! این ماشین هم شخصیت دارد ، حتی این لباس را از تن در می آورید آن را پرت نکنید بلکه با احترام آن را یک جا بگذارید. انسان باید با اشیاء هم مهربان باشد و به آنها احترام بگذارد.

شجاعی با بیان اینکه با گیاهان هم باید مهربان بود ، اظهار کرد: علاوه بر اشیاء و حیوانات باید با گیاهان هم خوب ومهربان و هم دوست باشید ، حتی با گیاهان حرف بزنید، اگر دیدید پژمرده شده اند برایشان صلوات بفرستید، حرف بزنید بعد خواهید دید این ارتباط چه تاثیری دارد و آنها رشد می کنند. اما اگر حرف بد بزنید یا موسیقی بگذارید گیاه زود پژمرده میشود بدانید که حیوان و گیاه زود میفهمد.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha