فلسطین؛ دغدغه مردم سوری/برپایی کنگره شعر مقاومت به پیشنهاد سپاه قدس
کد خبر: 3679390
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

فلسطین؛ دغدغه مردم سوری/برپایی کنگره شعر مقاومت به پیشنهاد سپاه قدس

گروه ادب: دبیر دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب با اشاره به سفر شعرای ایرانی به سوریه،‌ انجام تبادلات فرهنگی میان هنرمندان دو کشور را پل ارتباطی ایران و شهدای جهان اسلام دانست و با اشاره به اینکه فلسطین دغدغه مشترک مردم این کشور است،‌ گفت: برپایی کنگره شعر مقاومت به پیشنهاد سپاه قدس بوده است.

فلسطین؛ دغدغه مردم سوری/ تبادلات؛ پل ارتباط ایران و شهدای جهان اسلام/ برپایی کنگره شعر مقاومت به پیشنهاد سپاه قدس

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی،‌ دبیر دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره سفر شعرا به سوریه و برنامه‌هایی که اجرا شد، همچنین دستاوردهای این سفر عنوان کرد: سفر به عراق و سوریه یکی از مصوبات انجمن شعر طلاب بود که دومی به انجام رسید.

وی با بیان این مطلب افزود: در این سفر نشستی با شعرای سوری داشتیم که یکی از دغدغه‌های مهم آنان مقاومت و فلسطین بود، به طوری که هر فرد فارغ از اینکه چه مذهبی دارد،‌ چنین دغدغه‌ای داشت و این موضوع میان همه آنان مشترک بود. بر همین اساس اولین سوالی که از ما در این نشست‌ها پرسیده می‌شد این بود که آیا درباره قدس، فلسطین و علیه اسرائیل شعری دارید یا خیر؟

به گفته حجت‌الاسلام زمانی، این سفر با هماهنگی سپاه قدس انجام شد و در همین راستا یکی از برنامه‌هایی که اجرایی شد، بازدید از مناطق عملیاتی بود که در این راستا شعرخوانی نیز برگزار شد. قرارگیری شعرا در حال و هوای رزمندگانی که به منطقه می‌رفتند،‌ نکته مهمی و دل‌انگیزی برای آنان بود.

وی با اشاره به حال معنوی عجیبی که در این دیدارها فراهم شد،‌ ادامه داد: طی چند دیدار در حلب و با حضور رزمندگانی از خراسان شمالی در بوکمال و مناطق دیگر، مراسم شعرخوانی برگزار شد. دیدار از اماکن مقدس از جمله حرم حضرت زینب و حضرت رقیه(س) از دیگر برنامه‌های این سفر بود که شعرخوانی در این اماکن نیز برگزار شد.

دبیر دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب به بازدید شعرا از زیارتگاه‌های حلب مانند مشهدالحسین مشهور به مشهد‌النقطه که در حلب و روی یک تپه قرار دارد  اظهار کرد: معروف است که قطره‌ای از خون امام حسین(ع) روی این نقطه ریخته است. سنگ مورد نظر داخل ضریح قرار دارد و اطراف آن را زیارتگاه ساخته‌اند.

این شاعر آئینی افزود: این سنگ هم اکنون در زیارتگاه مورد نظر قرار ندارد و به دلایل امنیتی از آنجا برده شده است که پس از فراهم آمدن اوضاع امنیتی،‌ در جای خود قرار می‌گیرد. مقام محسن یکی دیگر از اماکنی بود که شعرا از آن بازدید کردند. منسوب است که فرزند یکی از زنان کاروان امام حسین(ع) در این سقط می‌شود که به همین دلیل زیارتگاهی در حلب ساخته شده است. شعرخوانی و روضه‌خوانی در این مناطق صورت گرفت.

خالق «دلواپسی‌های اویس» اظهار کرد: دو شهر در اطراف حلب وجود دارد که نبل و الزهرا نام دارند و در کنار هم بوده و حدود 30 کیلومتر از حلب فاصله دارند. این دو شهر شیعه‌نشین هستند که با حدود 70 هزار نفر جمعیت، طی مدت زمان 4 سال در محاصره نیروهای تکفیری قرار داشتند. خاطراتی که بیان می‌کردند دل را به درد می‌آورد. گرسنگی،‌ تشنگی،‌ بیماری،‌ سرما و گرما از جمله مشکلات عادی مردم این دو شهر بود. این موضوعات جای آن را دارد که مستند مکتوب و تصویری از آنها تهیه شود.

به گفته حجت‌الاسلام زمانی، از دیگر برنامه‌هایی که در این سفر انجام شد می‌توان به دیدار با خانواده چند شهید اشاره کرد. یکی از خانواده‌ها علاوه بر دو تصویر دو فرزندی که به شهادت رسیده بودند،‌ عکس فرزند دیگری که در جبهه حضور داشت را نیز در کنار آنها قرار داده بود و مادر خانواده امید داشت که این فرزندش که او را شهید زنده می‌نامید، نیز به شهادت برسد.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که در این مناطق زندگی می‌کردند بسیار صبور بودند و روحیه مقاومت آنان مثال‌زدنی بود. دیدار با روحانیون این مناطق نیز بخش دیگری از این سفر را شامل می‌شد. این افراد کمک‌هایی مانند رساندن آب و غذا به مردم را انجام می‌دادند و از این منظر به دلیل کارهایی که انجام داده بودند مورد احترام مردم قرار داشتند.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به اینکه زندگی در سوریه به رغم جنگ‌ها و مشکلاتی که بود، رونق داشت، گفت: این موضوع بسیار جالب بود. احترامی که مردم سوری به ایرانیان می‌گذاشتند دیدنی و جالب بود.

وی با زیارتی و سیاحتی خواندن این سفر افزود: آشنا شدن با جبهه‌های نبرد و فعالیتی که رزمندگان ایرانی، افغانی، پاکستانی و سوریه در این مناطق انجام داده بودند، به ویژه لشکر فاطمیون و زینبیون نکات مهمی در بر داشت که برای ثبت در قالب شعر و داستان حائز اهمیت است و زمینه و ظرفیت فراوانی را پیش روی ما می‌گذارد.

حجت‌الاسلام زمانی همچنین اظهار کرد: مردم سوریه به سریال یوسف پیامبر(ع) ساخته زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور علاقه فراوانی دارند و درخواست کرده‌اند که بازیگران این سریال که جذابیت بسیاری برای آنها دارند به سوریه دعوت شوند که کتایون ریاحی در همین راستا به سوریه می‌رود.

وی انجام این گونه مبادلات فرهنگی را بسیار سازنده برشمرد و گفت: گروه‌های مختلف ادبی و هنری باید به سوریه بیایند و فضاها را ببینند و نکته‌برداری کنند و به ثبت خاطرات و ضبط تصاویر بپردازند. انبوهی از خاطرات جانبازان، رزمندگان و خانواده شهدا وجود دارد که هر کدام ظرفیت انتشار، ثبت و ضبط دارند. این خاطرات خود بخشی از مقاومت ما نیز به شمار می‌آید و باید در قالب کتاب،‌ فیلم و مستند ثبت شود.

حجت‌الاسلام زمانی در پاسخ به اینکه آیا برای ساخت مستند و ثبت خاطرات شهرهای نبل و الزهرا و خاطراتی که از خانواده شهدا و ایثارگران این شهرها اقدامی صورت خواهد گرفت یا خیر، عنوان کرد: پییشنهاد این کار داده شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران مصر بودند که این کارها صورت گیرد و پیشنهاد نیز از سوی آنان مطرح شد.

وی همچنین از برپایی کنگره شعر مقاومت در ایران و سوریه به عنوان پیشنهاد دیگر سپاه قدس یاد کرد و ادامه داد: نیروی مقاومت در این کشور شامل ارتش سوریه، تیپ فاطمیون، زینبیون و نیروهای سپاه قدس هستند. این رویکردها و تبادلات،‌ پل ارتباطی هنرمندان ایرانی با شهدای جهان اسلام است و که می‌توان در همین راستا کنگره‌ شعر مقاومت را هر سال در یکی از کشورها از جمله عراق،‌ ایران و سوریه برگزار کرد.

وی افزود: شعرا می‌توانند حول موضوع مقاومت گرد هم جمع شوند و به شعرخوانی بپردازند. ارتباط میان شعرا در این راستا حائز اهمیت است؛ چرا که سبب انتقال تجربیات و خلق موضوعات نو و تبادل افکار و فراهم‌سازی زمینه فعالیت بیشتر در این حوزه‌ها می‌شود. ارتباط‌‌‌گیری در این سفر اهمیت بسیار داشت تا بتوانیم با هنرمندان ادبی و هنری سوری ارتباط برقرار کنیم و مبادلات فرهنگی داشته باشیم و به تعامل بپردازیم.

captcha