جلسه «اشهار» در برابر شیخ صاحب اجازات + صوت و عکس
کد خبر: 3679657
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

جلسه «اشهار» در برابر شیخ صاحب اجازات + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: شیخ محمد عصفور ضمن بیان اینکه جلسه اشهار به معنای شهرت دادن است گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» لذا قرآن قبل از اینکه به صورت نوشتاری و کتاب دربیاید، در سینه کسانی که به آنها علم داده شده است، محفوظ مانده است.

جلسه «اشهار» در برابر شیخ صاحب اجازات + صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه اشهار امیرمحمد زاهدی، شب گذشته 16 دی ماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد قاسم بن الحسن(ع) واقع در اتوبان شهید محلاتی، تقاطع امام علی(ع) با حضور حجت الاسلام علم الهدی، امام جماعت مسجد و حسین شمسایی، مدیرعامل موسسه قاسم بن الحسن(ع) برگزار شد. این جلسه، اولین جلسه‌ای بود که طبق سنت رایج در کشورهای اسلامی در مسجد و مقرئه استاد صاحب اجازه(شیخ مجیز) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مسعود موحدی‌راد، قاری ممتاز کشورمان، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. سپس، شیخ محمد عصفور، دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.» طبق این آیه همه ما از یک جا آمدیم و پدر و مادر ما یکی است. اختلافاتی که هست، همه اعتباری و دنیایی است. امیدواریم بار دیگر به اصل خود، یعنی بهشت و خاک و گل محمد و آل محمد برگردیم.

وی در ادامه با اشاره به جلسه اشهار امیرمحمد زاهدی گفت: ما دور هم برای جلسه اشهار استاد زاهدی جمع شدیم. جلسه اشهار به معنای شهرت دادن است. پیامبر(ص) فرمودند: من از میان شما می‌روم و قرآن و عترت را در میان شما می‌گذارم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» ولی این آیات روشنی است که در سینه دانشوران جای دارد و آیات ما را جز ستمگران انکار نمی‌کنند. لذا قرآن قبل از اینکه به صورت نوشتاری و کتاب دربیاید، در سینه کسانی که به آنها علم داده شده است، قرآن محفوظ مانده است. از خصوصیت‌های قرآن کریم است که قبل از اینکه به صورت نوشته دربیاید در سینه اهل علم محفوظ مانده است. قرآن، نفر به نفر از پیامبر(ص) گرفته شده و خود پیامبر(ص) نیز از جبرئیل گرفته است. در آن زمانی که گفته شد «اقرا» حتی خود پیامبر(ص) مشافهةً از جبرئیل گرفته است. سنت حسنه‌ای متداول شد و اشخاصی از پیامبر(ص) قرآن را مشافهةً گرفتند و بعد از پیامبر(ص) از صحابه و سپس از تابعین و مشایخ خودشان سینه به سینه می‌گرفتند. در واقع قاری برای اینکه متصل شود به قرائت پیامبر(ص) برای شیخ اقراء، کل قرآن را تلاوت می‌کند و به پیامبر متصل می‌شود.

عصفور در ادامه با تلاوت آیه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ» گفت: ما قرآن را برای تذکّر آسان ساختیم؛ آیا کسی هست که متذکّر شود؟! قرآن میسر است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند، حتی اشخاص کر و کور هم از قرآن بهره می‌برند. شرط بهره بردن از این قرآن، مدکر است. قرآن ریزه‌کاری‌هایی دارد که به صورت اجتهادی به دست نمی‌آید و توقیفی هستند و نسل به نسل و سینه به سینه باید منتقل شود و وظیفه شیخ اقراء نیز همین است تا این ریزه‌کاری‌ها را به قاری متذکر شود.

شیخ محمد عصفور با بیان اینکه در اجازه نامه امیرمحمد زاهدی، 32 نفر نسل به نسل هستند تا به پیامبر(ص) برسد، تصریح کرد: به فضل خدا استاد زاهدی، قرآن را دوبار برای بنده با روایت حفص از عاصم و یک بار روایت خلف از حمزه خواندند. جلسه اشهار ایشان هست که معمولا در کشورهای اسلامی، دو صفحه آخر توسط قاری در ملا عام و در حضور مردم تلاوت می‌شود.

جلسه «اشهار» در برابر شیخ صاحب اجازات + صوت و عکس

در ادامه این مراسم، امیرمحمد زاهدی در جایگاه تلاوت حاضر شد و به تلاوت دو صفحه پایانی قرآن کریم پرداخت. سپس اجازه‌نامه اقراء را از دست شیخ محمد عصفور دریافت کرد.

سپس روال عادی جلسه هفتگی امیرمحمد زاهدی از سر گرفته شد و قرآن‌آموزان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و زاهدی، نکات و ایرادات آنها را متذکر شد. میهمان دیگر شب گذشته نیز، نصرت الله(عارف) حسینی، قاری کشورمان بود که به تازگی موفق به کسب مدرک مدرس درجه ۱ گرایش تنغیم از سوی شورای عالی قرآن شده است. وی قبل از تلاوت با بیان اینکه خداوند توفیق داد که در این مسجد و این جلسه قرآن خدمت برسم. گفت: بویژه در این شب به یادماندنی که حتما در خاطرات زندگی‌ام ثبت خواهم کرد، شبی که استاد زاهدی موفق به کسب اخذ اجازات از استاد عصفور شدند. در بحث اختلاف قرائات، یکی از بهترین‌ها و از نفرات اول بحث اختلاف قرائات در ایران هستند و شاگردان زیادی را تربیت کردند. سپس آیاتی از ادامه درس را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

در ادامه تلاوت موحدی‌راد و گزارش تصویری این جلسه ارائه می‌شود.

کد
captcha