منزل مرحوم آیت‌اللهی به موزه انقلاب اسلامی فارس تبدیل می‌شود
کد خبر: 3682769
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

منزل مرحوم آیت‌اللهی به موزه انقلاب اسلامی فارس تبدیل می‌شود

گروه اجتماعی:‌ در نشست كارگروه گردشگری و زیارتی استان فارس مباحثی نظیر پیشنهاد تبدیل منزل مرحوم آیت‌اللهی به موزه انقلاب اسلامی فارس مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، نشست كارگروه گردشگری و زیارتی استان فارس همراه با بازدید از ساختمان مركز فرهنگی دفاع مقدس فارس شب گذشته، 25 دی‌ماه در محل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس برگزار شد.
موضوع این نشست پیگیری راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی در كنار موزه دفاع مقدس فارس بود كه در این راستا نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط در آن حضور داشتند.
ابراهیم شعرا، مسئول پیگیری راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی فارس در این نشست گفت: در نشست‌های پیشین و همچنین در جلسات شورای چهارم شهر شیراز دستور تأسیس موزه انقلاب اسلامی فارس مصوب شده و بعد از تأیید فرمانداری شیراز، به شهرداری برای اجرا ابلاغ شده است.
وی با بیان اینكه شهرداری در این مبحث مسئولیت اجرایی به عهده دارد، گفت: موزه دفاع مقدس و موزه انقلاب اسلامی در تهران و شهرهایی نظیر تبریز و مشهد به تعداد وجود دارد و تنها به یك موزه اكتفا نشده است.
شعرا اظهار كرد: یكی از پیشنهادات ما برای احداث موزه انقلاب اسلامی فارس، منزل مرحوم آیت‌اللهی در محوطه مقابل حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است چرا كه اینجا محل مبارزان انقلاب اسلامی بوده است.
وی ادامه داد: در این موزه می‌‌توانیم نمادهایی از بزرگان شیراز و استان فارس كه نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی به عهده داشتند نظیر شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، مرحوم شیخ صدرالدین حائری، مرحوم آیت‌الله ملك‌حسینی و غیره قرار دهیم.
سیدعلی محمدی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این نشست گفت: موزه‌داری و تأسیس موزه اقتضائاتی دارد که باید کسانی که این کار را می‌خواهند انجام دهند، حتماً توان آن را داشته باشند چون هم توان مالی و هم توان محتوایی برای راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی نیاز است.
وی با بیان اینكه برای مباحث تأمین محتوایی موزه مشكلی نیست، گفت: قریب 90 نفر از زندانیان سیاسی دوران ستمشاهی از سوی بنیاد شهید شناسایی شده‌اند كه می‌توانیم از ظرفیت این افراد برای تأمین محتوا استفاده كنیم.
محمدی اظهار كرد: بحث مهمی كه به نظر می‌رسد باید برای این موزه به جد دنبال شود، بحث مكان و فضای آن است كه این موزه هم می‌تواند در كنار موزه دفاع مقدس و هم در منزل مرحوم آیت‌اللهی راه‌اندازی شود.
نجفی، نماینده اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این نشست تأكید كرد كه مجوز موزه انقلاب اسلامی تا یكی دو روز آینده صادر خواهد شد.
جواد غریب‌زاده،‌ نماینده شهرداری شیراز هم گفت: پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، مسئولیت پیگیری راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی فارس به عهده شهرداری گذاشته شده است كه در این راستا هیئت امنای تشكیل و شرح وظایف آنان مشخص شده است.
وی افزود: در این راستا ما منزل مرحوم آیت‌اللهی را برای راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی در نظر گرفتیم و آمادگی داریم هر كاری كه در توان داریم برای این موضوع انجام دهیم.
حجت‌الاسلام سیدمحمد جعفری، معاون فرهنگی و ارتباطات نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این نشست گفت: اهمیت موزه انقلاب اسلامی بسیار محرز است و باید این كار جهت انتقال ارزش‌ها و مفاهیم انقلاب اسلامی انجام شود.
وی با بیان اینكه برای راه‌اندازی این موزه باید به ابعاد مختلف توجه شود، افزود: نقش شیراز و شهرستان‌هایی كه در پیروزی انقلاب اسلامی در استان فارس باید در این موزه كاملاً مشخص شود ضمن اینكه روش‌های مبارزاتی هم در این موزه باید نمایان شود.
جعفری اظهار كرد: درباره اینكه این موزه در منزل مرحوم آیت‌اللهی احداث شود یا خیر باید به طور كامل بررسی شود و اگر بتوانیم هم در آنجا و هم در كنار موزه دفاع مقدس، موزه انقلاب اسلامی را راه‌اندازی كنیم بسیار خوب است.
فروزانی، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس هم در ادامه این نشست بر لزوم پیگیری و تداوم كار راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی تأكید كرد و گفت: اگر قرار است این موزه در منزل مرحوم آیت‌اللهی احداث شود، باید هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه نظیر میراث فرهنگی صورت گیرد.
وی به راه‌اندازی مركز فرهنگی دفاع مقدس فارس اشاره كرد و گفت: معنای جدید موزه در دنیا همین مركز فرهنگی است و اصولاً موزه مكانی برای ایجاد رویدادهای فرهنگی همراه با انتقال مفاهیم تاریخی است و جایی است كه وقتی كسی وارد آن می‌شود، باید هنگام خروج از آن متفاوت شده باشد و تغییر كند.
فروزانی همچنین بر لزوم استفاده از تكنولو‌ژی‌های نوین و امكانات دیجیتال برای باغ موزه دفاع مقدس فارس تأكید كرد و گفت: بخشی از كارها و مطالب موزه می‌تواند به صورت مجازی بازسازی شوند.
معاون استانداری فارس با تأكید بر اینكه جنبه مردمی بودن موزه باید حفظ شود حتی در معماری آن، گفت: ارتباط با مردم دارای اهمیت كلیدی است و باید به آن توجه خاص داشته باشیم.
فروزانی در پایان به راه‌اندازی موزه انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: خانه آیت‌اللهی برای این كار مناسبت دارد كه باید پیگیری‌های لازم آن صورت گیرد.

captcha