عطش یادگیری‌اش او را به یزد کشاند
کد خبر: 3692951
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
به مناسبت 30 بهمن؛ درگذشت آیت الله محقق داماد:

عطش یادگیری‌اش او را به یزد کشاند

گروه معارف: آیت الله سیدمحمد محقق داماد یكی از انجم فروزان فقاهت و یكی از فقیهان نامدار شیعه در قرن چهاردهم هجری كه شاگردان برجسته و رجال علمی ‌‌تربیت كرده است.

به گزارش ایکنا از یزد، آیت الله حاج سید محمد محقق داماد، مرد دانش و تحقیق، یكی از انجم فروزان فقاهت و یكی از فقیهان نامدار شیعه در قرن چهاردهم هجری می‌‌باشد كه شاگردان برجسته و رجال علمی ‌‌تربیت كرده است.

ایشان در یك بیت رفیع علمی‌‌ و ولائی، در احمدآباد یزد، پا به عرصه حیات نهادند. طبیعی بود که فرزند مکتب جعفری، غیر ازعلوم دینی، دل‌مشغولی دیگری نداشته باشد. تحصیلات مقدماتی را در اردکان یزد سپری کرد، ولی عطش یادگیری‌اش او را به یزد کشاند. سیدمحمد نزد اساتید نامدارحوزه علمیه یزد، مشغول تحصیل مقدمات علوم و سطح شد. در میان اساتید برجسته او در یزد می‌توان مرحوم آقا سید احمد مدرس، مرحوم حاج سید یحیی واعظ، مرحوم آقای سیدحسن باغ گندمی‌‌ و مرحوم آقا سید محمد علیرضا حائری نام برد که به تحصیل مقدمات علوم و سطوح پرداخت و مقداری از قوانین را پیش آیت الله آقای حاج شیخ غلامرضا یزدی تلمذ نمود.

ایشان در سال 1341 هـ.ق، یعنی در حدود 16 سالگی به دروس حضرات آیات میر سید علی یثربی كاشانی (م 1380 هـ.ق)، مرحوم آقا سید محمدتقی خوانساری (م 1371 هـ.ق)، مرحوم حاج میرزا محمد همدانی (م 1365) و آیات عظام شیخ محمود اردكانی، و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و مرحوم سید محمد حجت كوه‌كمری (1372) و سرانجام درس آیت الله حاج شیخ عبدالكریم حائری قدس سره راه یافته و تلمذ نموده است، و استعداد درخشان خود را در این محاضر منور نشان داده است و بیشترین بهره را از محضر مبارك زعیم عالیقدر و مؤسس حوزه علمیه قم برده‌اند، و در اثر احساس لیاقت و استعداد شاگرد، مورد عنایت و توجه خاص استاد عالیقدرش قرار گرفته است، و همین عنایت خاص استاد موجب گردیده است كه به افتخار دامادی و مصاهرت وی نیز نائل آید، و این امر بس بود كه عنوان جدیدی بر عنوان پیشین وی (محقق) افزوده شده، و آن كلمه «داماد» است، كه به صورت «محقق داماد» درآمده است.

از تالیفات مرحوم آیت‌الله محقق داماد چند اثر باقی مانده است که مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها حواشی بر اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی یزدی یعنی کتاب العروة الوثقی است که به قلم خود آن مرحوم نگارش یافته است. بعضی از دروس ایشان را شاگردان آن مرحوم تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته شده‌اند.

مرحوم آیت الله محقق داماد، فرد زاهد و پارسا و بسیار صریح اللهجه، خوش مجلس و شیرین سخن بودند هرگز به مقامات صوری و مناصب ظاهری اهمیت نمی‌‌دادند از تواضع و ادب خاصی برخوردار بودند او در ایام ماه رمضان در مسجد بازار قم به وعظ و ارشاد می‌‌پرداختند، و سخنان وی تاثیر عمیقی در دل شنوندگان باقی می‌‌گذاشت.

مرحوم آیت الله محقق داماد، پس از عمری تلاش و كوشش در راه انجام وظیفه الهی و پس از تربیت جمعی از شاگردان مجتهد و شایسته، روز چهارشنبه 2 ذی الحجه الحرام سال 1388 هـ.ق بر اثر سكته قلبی پس از 75 روز بیماری دارفانی را وداع گفت و در مقبره‌ای از مقابر سمت شرقی صحن مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با تجلیل و تشییع كم سابقه مدفون گردید، روحش شاد!

captcha