کد خبر: 3694537
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کارگردان فیلم سینمایی «دعوتنامه»:

ریاکاری مذهبی، معضلی که «دعوتنامه» به آن می‌پردازد

گروه هنر ــ مهرداد فرید، گفت: فیلم سینمایی «دعوتنامه» از آن دست کارهایی است که در آن به آسیب‌های روز جامعه پرداخته خواهد شد. همچون ریا‌کاری مذهبی که معضلی جدی در جوامع کنونی است.

دوشنبه////ریاکاری مذهبی، معضلی که «دعوتنامه» به آن می‌پردازد

مهرداد فرید، کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ درباره چگونگی و ساخت فیلم سینمایی «دعوتنامه» اظهار کرد: همانگونه که در تیتراژ این سریال آمده، فیلمنامه این کار حاصل همکاری من با حمید چمنی است، اما ایده اولیه این کار با حمید چمنی است، برای همین من درباره نحوه شکل‌گیری ایده نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

وی افزود: درباره چرایی انتخاب این طرح و پذیرش ساخت آن باید بگویم وقتی طرح قصه به من پیشنهاد شد دریافتم این کار هم از ظرفیت‌های اجتماعی برخودار است هم اینکه در آن آموزه‌های مذهبی مد نظر قرار گرفته است، برای همین پذیرفتم که آن را جلوی دوربین ببرم.

فرید در پاسخ به این سؤال که آیا ظرفیت‌های مد نظرتان  به معنا مختص می‌شد یا اینکه مخاطب عام را هم به عنوان تماشاگر مد‌نظر داشتید؟ گفت: وقتی یک کارگردان ایده‌ای را برای ساخت می‌پسندد در وهله اول آنچه برایش اهمیت دارد، زیبایی موضوع است، برای همین در این مرحله به مخاطب و گیشه کار نمی‌اندیشید.

این کارگردان با بیان این‌که «دعوتنامه» ابراز اراداتی به امام رضا (ع) است، تصریح کرد: همه ایرانیان عاشقانه امام رضا (ع) را دوست دارند، حتی افرادی که اندیشه‌های غیر مذهبی دارند به نوعی به امام رضا (ع) عشق می‌ورزند، اما جالب است که خیلی آگاهانه به این موضوع ما در فیلم‌مان توجه نداشتیم، بلکه تنها در پی این بودیم فیلمی بسازیم که با تماشاگر ارتباط خوبی پیدا کند. در همین رابطه باید متذکر شوم، آثاری هستند که ممکن است در زمان اکران با تماشاگر لازم رو به رو نشدند، اما با گذشت زمان این کار توانسته مخاطب خود را پیدا کند.

فرید در پاسخ به این سؤال که دوری تماشاگران سینما از کارهای دینی و استقبال آنها از فیلم‌هایی نظیر «آئینه بغل» و «خالتور» را چگونه می‌توان معنا کرد؟ گفت: برای من تمام تماشاگران سینما محترم هستند، زیرا باور دارم در سینما سلایق مختلفی وجود دارد که به نوعی باید برایشان کار تولید شود. برای همین معتقدم باید فیلم‌هایی نظیر «آئینه بغل» نیز ساخته شوند، همانگونه که باید کارهایی نظیر «آئینه بغل» نیز دیده شوند.

وی متذکر شد: باید این نکته را اضافه کنم که فیلم‌های پرفروش ما هم تنها بخش اندکی از مردم را در بر می‌گیرد. برای مثال اگر پرفروش‌ترین فیلم سال را هم انتخاب کنیم متوجه خواهیم شد که به لحاظ تعداد، مخاطبان زیادی نسبت به کل جمعیت فیلم را ندیده‌اند. این موضوع را گفتم تا بدانید اگر مردم فیلم‌های خوبی در حوزه سینمای دینی ببینند از آن استقبال می کنند، به این شرط که برای آن پخش مناسبی در نظر گرفته شود.

فرید درباره موضوعات مطرح شده در فیلم هم این‌گونه توضیح داد: موضوعاتی که در این فیلم مطرح شد باید ما به ازای خارجی داشته باشد، یعنی باید مردم آن را در پیرامون خود ببینند. یکی از این مسائل به تظاهرات مذهبی برمی‌گردد که متأسفانه در جامعه ما به شدت رایج شده است. دلیل این موضوع را هم من اینگونه ارزیابی می‌کنم که عده‌ای چون حکومت ساختار دینی دارد برای کسب منافع مالی سعی می‌کنند به انحای مختلف با ریا‌کاری برای خود دست‌آورد شخصی کسب کنند.

این فیلمساز در انتها درباره انتخاب شخصیت‌ها در سریال گفت: من موقعی که می‌خواهم فیلمنامه‌ای را بنویسم شخصیت ‌های مد نظرم را هم برای کارم انتخاب می‌کنم تا متناسب به آن شخصیت را پرورش دهم. برای همین کاراکترهایی که در فیلم وجود دارد کسانی آن را بازی می‌کنند که از قبل نیز به روی آنان نظر داشتم.

انتهای پیام

 

captcha