اسلام مخالف شادی نیست/ خطرآفرینی مسئله‌ساز است
کد خبر: 3699590
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
آيت‌الله ميرسجادی در گفت‌وگو با ایکنا:

اسلام مخالف شادی نیست/ خطرآفرینی مسئله‌ساز است

كانون خبرنگاران نبا ــ چهارشنبه آخر سال كه در آن مردم به امور خطرآفرین و حادثه‌ساز دست می‌زنند، خارج از وجه شرعی بوده و اشكالات بسياری به آن وارد است، اسلام با شاد بودن مشكلی ندارد اما جایی که هم گناه صورت گیرد و هم جان و مال مردم به خطر بیافتد، اين از نظر شرعی، عرفی و عقلی مسئله‌ساز است.

اسلام مخالف شادی نیست/ خطرآفرینی مسئله‌ساز است

آيت‌الله سيدمحمدحسين ميرسجادی، فرزند مرحوم آيت‌الله سيدمير بادكوبه‌ای و نوه دختری مرحوم سيدابوالحسن اصفهانی و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در بحث سنت چهارشنبه‌سوری، این آیین را رسمی غلط دانست که فاقد وجه شرعی است.

وی در توضیح این مطلب گفت: تنها مواردی كه در اسلام از چهارشنبه نام برده شده است، نحس بودن چهارشنبه آخر هر ماه قمری است كه در ميان اين ماه‌ها چهارشنبه آخر ماه صفر هم امتياز بيشتری نسبت به بقيه دارد، در مورد اعمالی كه در چهارشنبه آخر ماه قمری در «مجمع‌البيان» نقل شده نماز و عبادت است.

آیت‌الله میرسجادی ادامه داد: اما چهارشنبه آخر سال كه در آن مردم به امور خطرآفرین و حادثه‌ساز دست مي‌زنند، خارج از وجه شرعی بوده و اشكالات بسياری به آن وارد است، اسلام با شاد بودن هيچ مشكلی ندارد و اگر در جايی شادی انسان موجب گناه نشود، اسلام هيچ مخالفتی ندارد اما در چهارشنبه آخر سال هم گناه بسيار صورت می‌گيرد و هم جان و مال مردم به خطر می‌افتد و اين هم از نظر شرعی و هم عرفی و حتی از منظر عقلی امری ناپسند است كه تمام علما آن را رد كرده‌اند.

وی همچنين نقش صدا و سيما را در اطلاع‌رسانی به عموم مردم بسيار مؤثر دانست و گفت: ساختن برنامه‌های آموزنده و آگاهی دادن به والدين باعث می‌شود تا اين گونه اتفاقات بسيار كمتر در سطح جامعه مشاهده شود.

محمدعلی نادعلی

انتهای پیام

captcha