حجتالاسلام والمسلمین نصرتالله آیتی، محقق و استاد حوزه علمیه و کارشناس مهدویت در گفت و گو با ایکنا؛ با تبریک میلاد با سعادت حضرت مهدی(عج) گفت: پرداختن به موضوع مهدویت همانند امامت و نبوت، دو گونه است.
وی با بیان اینکه همان طور که ما نبوت و امامت عامه و خاصه داریم مهدویت نیز همین گونه است، اظهار کرد: نبوت عامه این است که از سوی خداوند باید انبیائی مبعوث شوند تا رابطه میان زمین و آسمان وجود داشته باشد ولی اینکه مصداق نبوت و امامت چه کسانی باشند جزء مقوله نبوت و امامت خاصه و اثبات آن نیازمند دلایل مستقل است.
آیتی با بیان اینکه بخشی از آیات قرآن به مهدویت عامه و برخی به مهدویت خاص اشاره دارند تصریح کرد: آیاتی مانند«إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»(اعراف/128) و «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»(انبیاء/105) به مقوله پایان خوش دنیا برای صالحان و حکومت آنان بر زمین به عنوان نکته امیدبخش تاکید دارند.
وی افزود: براین اساس، در آخرالزمان، جامعهای با محور عبودیت تشکیل خواهد شد که آیه شریفه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»(نور/55) بر آن تصریح دارد و در این جامعه، عبودیت در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی محقق و جامعهای بدون هرگونه شرک و غیرخداپرستی ایجاد میشود.
این کارشناس و محقق مهدویت و استاد حوزه علمیه به مهدویت خاصه اشاره کرد و ادامه داد: اینکه قرآن کریم مصداق برای مهدویت و نجاتدهنده بشر و راهبر جامعه عبودی آخرالزمان مطرح کرده باشد، وجود ندارد همانطور که نام ائمه(ع) در قرآن نیامده است و از ظاهر الفاظ قرآن، نمیتوان برداشتی داشته باشیم ولی آیات گوناگونی با مضمون مهدویت وجود دارد که بدون نیاز به روایات دلالت شفافی بر این مسله دارند که در خصوص اندیشه نجات و وعده نهایی الهی است.
آیتی تصریح کرد: البته مطالعه آیات به صورت تاویل نشان میدهد تا 300 آیه تاویلا، در مورد امام زمان است که از جمله می توان به آیه «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ»(هود/86) اشاره کرد که این آیه در ظاهر به بحث در مورد معاملات میپردازد؛ زیرا در آیه قبل سخن از عدم کم فروشی و ادای حقوق مردم و تاکید بر اینکه باقیمانده حلال برای مردم، بهتراست از اینکه دامن به کم فروشی بیالایند ولی با مراجعه به تفاسیر اهل بیت(ع) میبینیم که مصداق بقیة الله را امام زمان(عج) معرفی فرمودهاند.
وی با بیان اینکه تاویل داری ضابطه باید باشد و یکی از مهمترین ضوابط آن وجود روایت تفسیری در ذیل آیه از معصوم(ع) است بیان کرد: نمونه دیگری که میتوان به آن اشاره کرد آیه «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»(ملک/30) است؛ در آین آیه شریفه نیز قرآن کریم فرموده که آب، مایه حیات است و اگر خداوند وقتی صبح از خواب بیدار میشوید ناگهان آب را به اعماق زمین فرو ببرد چه کسی است که برای شما آبی گوارا بیاورد؟؛ در ذیل آیه، روایتی از معصوم(ع) است که وجود امام به آب تشبیه شده است و حیات معنوی انسان و بشر محتاج وجود امام است.
این محقق و استاد حوزه علمیه با اشاره به تکلیف معتقدان به ظهور در دوره غیبت تصریح کرد: در دوره ظهور تمامی مشکلات، نابسامانیها و گمراهیها مرتفع خواهد شد؛ بنابراین وظیفه و رسالت ما این است که جامعهای ایجاد کنیم که ظرفیت تحمل بار ولایت و حاکمیت امام زمان(عج) را داشته باشد؛ اهداف و دغدغههای امام زمان(عج) را مدنظر قرار دهد و دوشش زیر این بار عظیم برود که البته صعب مستصعب است.
وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: همه ما عارفان بزرگی مانند آیتالله بهجت را دوست داریم و به ایشان هم ابراز ارادت میکنیم ولی اگر ایشان حاکم شرع باشد و امر و نهی و حکم داشته باشد و بگوید این مالی که در آن تصرف دارید، حرام است یا فرزند شما به علت فلان مسئله باید قصاص شود آیا باز هم همان علاقه و محبت و ارادت را خواهیم داشت؟
وی با بیان اینکه وقتی سخن از تحمل حاکمیت امام معصوم(ع) است باید این نگاه را داشته باشیم که البته عمومی کردن این مسئله، سخت است، تاکید کرد: اگر تحمل حکومت ولایی را داشته باشیم دیگر باید امام را برای خودمان بخواهیم و همان طور که دلمان برای خود و فرزندانمان میسوزد برای یک کارگر و یک بچه فقیر نیز خواهد سوخت و بی تفاوت نمیمانیم.
وی تاکید کرد: البته فرایند زمینهسازی، زمانبر و دشوار است و دشمنان نیز با همه وجود در مقابل آن ایستاده و قدعلم کردهاند.
انتهای پیام