انقلاب اسلامی و ضرورت جهانی سازی ادبیات قرآنی
کد خبر: 3719437
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
در نمایشگاه قرآن بررسی شد؛

انقلاب اسلامی و ضرورت جهانی سازی ادبیات قرآنی

گروه بین‌الملل - عضو هیئت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، گفت: همانگونه که غربی‌ها نهادهایی را برای حقوق بشر ایجاد کرده‌اند، ما نیز می‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر را با ادبیات قرآنی جهانی کنیم.

 
انقلاب اسلامی و ضرورت جهانی سازی ادبیات قرآنی
 
به گزارش ایکنا؛ نشست «انقلاب اسلامی و جهانی سازی ادبیات قرآنی: با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر» امروز، پنجشنبه، 10 خردادماه، با سخنرانی اکبر طلابکی، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در بخش بین‌الملل بیست‌و‌‌ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزار شد.
 
طلابکی، در این نشست، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرده‌اند، انقلاب اسلامی آموزه‌ها و مفاهیم نو دارد. از جمله این آموزه‌ها را می‌توان در قانون اساسی مشاهده کرد.
 
وی افزود: انقلاب اسلامی مراحلی دارد. شما اگر دقت کنید در مقدمه قانون اساسی به این موضوع اشاره می‌شود که رسالت قانون اساسی پرورش انسان با ارزش‌های والا و جهان‌شمول است و در ادامه ذکر می‌شود که قانون اساسی زمنیه تداوم انقلاب را در داخل و خارج از کشور فراهم می‌کند. یکی از این ارزش‌های مهم امر به معروف و نهی از منکر است.
 
طلابکی تصریح کرد: همانگونه که غربی‌ها نهاد‌هایی را برای دفاع از حقوق بشر ایجاد کرده‌اند، ما نیز می‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر را با ادبیات قرآنی جهانی کنیم.
 
اکبر طلابکی، ادامه داد: در مسئله حقوق بشر غرب ادعا می‌کند که حقوق بشر جهانی است. اما وقتی که بررسی می کنیم که مبنای جهانی بودن حقوق بشر چبیست، غربی‌ها با مشکل رو به رو می شوند.
 
طلابکی، گفت: جهانی سازی که غرب انجام می دهد، اگر چه مبنایی درست ندارد، اما از جنبه سودآوری برای فرد وارد می شوند و مسئله را اینگونه توجیه می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه ما باید در عرصه بین‌الملل به تبیین مبانی قرآنی بپردازیم، افزود: یکی از مهمترین ضمانت‌های حقوق بشر امر به معروف و نهی از منکر است. ما متأسفانه نتوانسته‌ایم امر به معروف و نهی از منکر را خوب تبیین کنیم.
 
این استاد دانشگاه، حفظ نظام و مصلحت جامعه را دو مورد از مبانی عقلی برای امر به معروف و نهی از منکر بر شمرد و گفت: همه افراد یک جامعه از عقاید یکدیگر تأثیر می‌پذیرند. انحراف حتی یک نفر بر جامعه تأثیر می‌گذارد. بنابر این عقل فرمان می‌دهد که افراد با نظارت خود جامعه را حفظ کنند. همانطور که با امراض مبارزه می‌شود باید با فساد‌های اجتماعی هم مقابله کرد.
 
اکبر طلابکی، با نقل سخنی از آیت‌الله مصباح یزدی، تصریح کرد: در جوامع غربی نیز که فردگرایی برآن‌ها حاکم است، اگر بر کار هم نظارت نکنند، همه زیان خواهند دید.
 
وی ضمانت اجرای قانون را یکی دیگر از مبناهای تبیین عقلانی امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در این جا دو بعد کیفری و غیر کیفری یعنی ایجاد انگیزه برای رعایت قانون مطرح می‌شود. بسیاری از فقها مجازات تعزیر را نوعی امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند. اما برخی تعزیر را فقط در ضرب و جرح را می‌بینند. در حالی که تعزیر از توبیخ زبانی تا ضرب و جرح یک طیف وسیعی را شامل می‌شود.
 
طلابکی، ادامه داد: همانطور که در بخشی از کشورها بحث پیشگیری از وقوع جرم مطرح است، امر به معروف نیز نوعی پیشگیری از وقوع و تکرار جرم به شمار می‌رود.
 
وی، حقوق اجتماعی را مبنای دیگری برای تبیین عقلانی امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: یکی از حقوق انسان‌ها این است که در یک جامعه سالم قرار داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر عاملی است که انسان بتواند در یک جامعه به لحاظ روحی و جسمی به راحتی رشد کند.
 
انتهای پیام
captcha