قرن 14 میلادی؛ عصر شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین
کد خبر: 3727720
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
استاد دانشگاه سنتاتوماس عنوان کرد:

قرن 14 میلادی؛ عصر شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین

گروه بین‌الملل - پابلیتو اباد بای بادو، استاد دانشگاه «سنتاتوماس» فیلیپین طی نشستی در پژوهشکده حج و زیارت شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین را مربوط به قرن 14 میلادی دانست.

قرن 14 میلادی؛ عصر شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین پژوهشکده حج و زیارت در خبری به ایکنا اعلام کرد: نشست علمی «روابط میان ادیان؛ اسلام و مسیحیت در جنوب شرق آسیا» با سخنرانی پابلیتو اباد بای بادو، استاد دانشگاه سنتاتوماس فیلیپین، دیروز(12 تیرماه) در پژوهشكده حج و زیارت برگزار شد.

در این نشست كه با سخنرانی پابلیتو اباد بای بادو، استاد دانشگاه سنتاتوماس فیلیپین همراه بود، گزارشی از جریان‌شناسی گروه‌های اسلامی و سابقه تاریخی اسلام و روابط آنها با مسیحیان ارائه شد.

بای بادو كه از مسیحیان كاتولیک فیلیپین است در دانشگاه سنت توماس این كشور به تدریس الهیات مسیحی مشغول است. وی به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای فرصت مطالعاتی به ایران سفر كرده است.

موضوع سخنرانی این استاد فیلیپینی بررسی روابط بین مسلمانان و مسیحیت در فیلیپین در طول تاریخ این كشور بود.

وی نخست سابقه پیدایش و استقرار اسلام در این كشور را كه به قرن 13 میلادی برمی‌گردد، بیان كرد و شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین را مربوط به قرن 14 میلادی دانست. او در ادامه به ورود اسپانیا به فیلیپین و تصرف آن اشاره كرد و این را سرآغاز ورود مسحیت در این كشور دانست. به اعتقاد ایشان مسیحیت در فیلیپین به خاطر استعمار به وجود آمد.

بای بادو در ادامه توضیحاتی درباره تلاش اسپانیا برای مسیحی‌سازی فیلیپین داد. شروع اختلافات بین مسلمان و مسیحیان و دلایل شكل‌گیری این اختلافات محور بعدی سخنان استاد دانشگاه سنت توماس بود. او به نفرت تاریخی مسلمانان نسبت به مسیحیان در فیلیپین اشاره كرد و دلایل این نفرت و كینه را برشمرد . وی در ادامه به ورود آمریكایی‌ها به فیلیپین و دوران جدیدی از استعمار  این كشور، پس از استعمارِ 350 ساله اسپانیایی‌ها اشاره داشت.

فعالیت‌های آمریكا برای اسلام‌زدایی و برهم زدن تركیب جمعیتی مناطق‌مسلمان‌نشین از مواردی بود كه در سخنان استاد فیلیپینی به آن پرداخته شد. وی به شكل‌گیری جنبش‌های اسلامی از سال 1970 به بعد در تقابل با فعالیت‌های آمریكایی‌ها اشاره كرد و در ادامه دلایل و چگونگی شكل‌گیری این جریانات و جنبش‌ها را بررسی و ویژگی‌های مهمترین و تأثیرگذارترین جنبش‌های اسلامی در این كشور را بیان و وضعیت فعلی آنها را نیز ارائه كرد.

قرن 14 میلادی؛ عصر شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین

قرن 14 میلادی؛ عصر شكوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین

انتهای پیام

captcha