برگزاری همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه با حضور مدیر حوزه/ دریافت 295 مقاله
کد خبر: 3729287
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
کاویانی خبر داد:

برگزاری همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه با حضور مدیر حوزه/ دریافت 295 مقاله

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی وابسته به جامعه المصطفی با بیان اینکه 295 مقاله به همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه رسیده است از برگزاری این همایش در روز 24 تیرماه با حضور مدیر حوزه‌های علمیه خبر داد.

 برگزاری همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه با حضور مدیر حوزه/ دریافت 295 مقاله

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی(س) در گفت‌وگو با خبرنگاران در نشست خبری تشریح برنامه‌های همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی، گفت: دهمین همایش علمی ـ پژوهشی حیات طیبه از سوی موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار می‌شود که این همایش اختصاص به اولین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مباحث نظری، علمی و پژوهشی نیازمند فعالیت‌های زیادی هستیم، زیرا این حوزه بسیار حساس و چالش‌برانگیز است و می‌تواند باعث ایجاد چالش و یا فرصت در فضای فرهنگی و اجتماعی شود.

کاویانی با اشاره به فعالیت‌های فمینیست‌ها و ایجاد شبهات و سؤالات فراوان پیرامون حقوق زنان و مسائل مرتبط با آنان تصریح کرد: بر اساس معارف اسلامی، اگر بانوان شان اسلامی خود را رعایت کنند بهشت زیر پای آنان است؛ در این روایت لطیفه دقیقی وجود دارد، زیرا نفرموده که مادران اگر حریم اسلامی را رعایت کنند به بهشت می‌روند بلکه فرموده است که بهشت زیر پای آنان است که نشانگر احترام فوق‌العاده الهی برای آنان است.

رئیس مجتمع آموزشی بنت‌الهدی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها در حوزه علمی مرتبط با مسئله زنان دیدگاه‌های مختلف فرق اسلامی در شیعه و اهل سنت است بیان کرد: دشمنان از وجود برخی اختلافات جزئی میان آرای فرقه‌های مذهبی اسلام اعم از شیعه و اهل سنت سوءاستفاده کرده و به اختلافات دامن می‌زنند در حالی که نقاط مشترک زیادی میان این مذاهب به عنوان نقاط فرصت و قوت وجود دارد.

کاویانی با اشاره به اولین همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه گفت: این همایش با مشارکت برخی نهاد‌ها از جمله دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری اهل سنت کشور، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفتر آیت‎الله العظمی مکارم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعةالزهراء(س) و حوزه خواهران و دفاتر استانی و شهرستانی آن و ... برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای ۵۲ دفتر جامعة المصطفی (ص) در کشور‌های مختلف نیز دعوتنامه فرستاده شده تا پوستر همایش را توزیع و به جذب مقالات بپردازند اظهار کرد: اخذ مجوز از وزارت علوم و ثبت همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و ایجاد سامانه اطلا‌ع‌رسانی همایش از کار‌هایی است که صورت گرفته است.

کاویانی با بیان اینکه مقالات در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تصریح کرد: از ابتدای فراخوان همایش ۳۶۶ چکیده مقاله دریافت و ۲۹۵ مقاله ارزیابی شد و در نهایت نیز ۲۷ مقاله برگزیده و سه مقاله نیز به عنوان مقالات برتر معرفی شدند و ۲۴ مقاله نیز در پنل‌های همایش مورد بررسی قرار گرفته و مجموعه مقالات در قالب کتابی نشر خواهند یافت.

رئیس مجتمع آموزشی بنت‌الهدی با اشاره به برخی محور‌های این همایش از جمله، حضور علمی آموزشی زنان در اجتماع، حضور در عرصه‌های نوین رسانه، اشتغال و مدیریت زنان، وظایف بانوان در حوزه مرتبط با حکومت و خانواده، اسناد بین‌المللی در حوزه زن، کنوانسیون حقوق بشر کودک و سند ۲۰۳۰ ادامه داد: سند ۲۰۳۰ تلقی عمومی ملت‌های جهان نیست بلکه محصول برخی کشور‌های غربی است که به دنبال یکسان‌سازی امور اخلاقی و تربیتی باطل در جهان هستند.

وی از برگزاری چندین پیش نشست از جمله چالش‌های فقهی اسناد بین‌المللی، خاستگاه فقهی حجاب، بنیان خانواده، و نقش زن و خانواده در فقه اجتماعی ویژه اهل سنت در برخی استان‌های کشور خبر داد و افزود: نقاط مشترک فقهی میان اهل سنت و شیعه زیاد است و می‌تواند این همایش به وحدت بیشتر کمک کند.

وی تاکید کرد: برخی بر اختلاف میان شیعه و سنی تاکید می‌کنند در حالی که در مسائل فقهی میان خود فرق اهل سنت هم اختلافات زیادی وجود دارد، ولی دلیلی بر نفی نقاط مشترک نیست.

کاویانی با تاکید بر اینکه باید جایگاه بانوان را با اندیشه‌های دینی مستند کنیم عنوان کرد: وجود افراط و تفریط در پرداختن به مسائل زنان و خانواده همواره وجود داشته است، ولی حوزه وظیفه دارد با نگاه درست اسلامی در این مسیر گام بردارد.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا جز فمینیست‌های افراطی افرادی را نمی‌یابید که معتقد به یکسان سازی زن و مرد در تمامی ابعاد حقوقی و ... باشند.

کاویانی با بیان اینکه مخاطبان عمده‌ای از همایش در خارج کشور و یا طلاب غیرایرانی داخل هستند افزود: به همین دلیل عمده مقالات به زبان عربی و از برخی کشور‌ها مانند لبنان، عراق و ... است و در مجموع بیش از ۱۵ درصد مقالات نیز از اهل سنت است.

کاویانی عنوان کرد: این همایش روز ۲۴ تیرماه همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) در موسسه بنت الهدی و با سخنرانی آیت الله اعرافی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha