آیات قرآن را به حال و زندگی خود تطبیق دهیم/ لزوم ایجاد مدل رفتاری در جنگ رسانه‌ای
کد خبر: 3729608
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
آیت‌الله دژکام:

آیات قرآن را به حال و زندگی خود تطبیق دهیم/ لزوم ایجاد مدل رفتاری در جنگ رسانه‌ای

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر لزوم تدبر در آیات قرآن و تطبیق آن‌ها به حال و زندگی خودمان گفت: اگر این مهم را انجام دهیم، شرایط مناسبتری خواهیم داشت.

آیات قرآن را به حال و زندگی خود تطبیق دهیم/ لزوم ایجاد مدل رفتاری در جنگ رسانه‌ای

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 22 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه‌ شیراز لزوم تدبر در آیات قرآن و تطبیق آن‌ها به حال خودمان را یادآور شد و گفت: اگر آیات قرآن را بخوانیم و به حال و زندگی خودمان تطبیق کنیم شرایط مناسب‌تری خواهیم داشت.
وی با اشاره به تشابه شرایط جامعه‌ اسلامی در زمان جنگ احزاب و وضعیت کنونی ایران اسلامی و تحریم‌ها؛ گفت: در جنگ خندق شرایطی به‌وجود آمد که چند روز غذای درست و حسابی برای هیچ کس وجود نداشت؛ پیامبر سنگی زیر شال می‌بستند که معده خالی فشار نیاورد.

مؤمن و منافق در شرایط سخت مشخص می‌شوند
وی با بیان اینکه هر کاری که انسان دنبال کند سختی دارد، گفت: مومن و منافق در این شرایط مشخص می‌شوند؛ ما می‌دانیم که حرفمان حق است؛ کلمه‌ حقی که در ایران بلند شده عالم را خواهد گرفت؛ این پرچم و کشور متعلق به امام زمان است و به آینده خود ایمان و امید داریم؛ آنکه تردید دارد باید در ایمانش تجدید نظر کند.
آیت‌الله دژکام با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) در خصوص اینکه انقلاب اسلامی را صادر خواهیم کرد، گفت: این انقلاب صادر خواهد شد زیرا صاحب آن حضرت ولی‌عصر(عج) است؛ در این مسیر امتحان‌هایی وجود دارد و براساس قرآن، وقتی امتحان پیش‌ می‌آید زبان دشمنان باز می‌شود که دروغ گفتید و فریبمان دادید؛ کسی که این حرف‌ها را می‌زند برود ایمانش را کامل کند.
امام جمعه‌ شیراز نمونه‌ منافقان امروز را کسانی دانست که با سوءاستفاده از شرایط موجود به مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی می‌اندیشند و علی‌رغم دیدن گرفتاری‌های مردم تنها فکر خودشان هستند و با اشاره به آیاتی از سوره‌ مبارکه‌ احزاب، گفت: این افراد ایمانشان درست نیست و بخیل هستند و از گرفتاری دیگران به نفع خود بهره‌می‌برند.

طبق آیات قرآن، مؤمنان در شرایط سخت محکم‌تر ایستادگی می‌کنند
آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به آیه‌ بیست و دوم سوره‌ مبارکه‌ احزاب و مطابقت آن با شرایط امروز ایران اسلامی؛ تاکید کرد که مومنان در این شرایط و بنا به تعبیر قرآن ایمانشان قوی‌تر شده و محکم‌تر ایستادگی می‌کنند زیرا می‌دانند که داشتن و کمک خداوند برای آنان کافی است.

قلب دنیا ایران است
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: همه‌ ما می‌دانیم که در یک فضای خاصی از روابط بین‌المللی قرار گرفته‌ایم و کانون تحولات و تغییرات جهانی در حال و آینده‌ جهان مسلما ایران است؛ به تعبیری می‌توان گفت قلب دنیا ایران است؛ اگرنه آنها که آن همه قدرت دارند شبانه‌روز در مورد ایران صحبت نمی‌کردند.
آیت‌الله دژکام گفت: سال‌های پیش از انقلاب وقتی سفیر آمریکا می‌آمد شاه باید جلویش بلند می‌شد کار به جایی رسیده که ترامپ توئیت در مورد ایران می‌نویسد؛ بخواهند اعتراف کنند یا نکنند؛ اگر اعتراف نمی‌کنند به‌دلیل کینه و حسد آنان نسبت به ایران است.
وی با تصریح اینکه مسیری که آغاز شده با توکل به خداوند به پیروزی ختم می‌شود، گفت: در درگیری بین کفر و اسلام ما باید برای خودمان الگو داشته باشیم تا روش و رفتار را مطابق با او تنظیم کنیم؛ اگر می‌خواهیم کید و نقشه‌های دشمن در مورد ما اثر نکند باید مدل رفتارمان را کسی انتخاب کنیم که خدا توصیه فرموده است.

لزوم ایجاد مدل رفتاری در نبرد فرهنگی و جنگ رسانه‌ای
امام جمعه شیراز اضافه کرد: خداوند در سوره‌ احزاب به مومنان تأکید می‌کند که اگر شما می‌خواهید در این جنگ پیروز شوید الگوی مناسب شما پیامبر(ص) است؛ ما در عرصه‌ نبرد فرهنگی و جنگ نرم و این یورشی که رسانه‌های کفر بر ما وارد کرده‌اند؛ یک مدل رفتار باید داشته باشیم که جوابگو باشد.
آیت‌الله دژکام با اشاره به آیات دهم تا بیست و دوم سوره‌ احزاب، گفت: دو نوع رفتار خداوند در این آیات بیان فرموده یک نوع رفتار کسانی که الگویشان پیامبر است و نوع دیگر رفتار کسانی که ادعای قرآنی و پیرو پیامبری دارند اما شکل رفتارشان نشان‌ می‌دهد پیرو واقعی نیستند.
وی گفت: آنان که رفتار غلطی نشان می‌دهند اما ادعای دفاع از انقلاب و اسلام و نظام دارند؛ الگوی رفتاری‌شان پیامبر (ص‌) نیست و در ادعایشان دروغگو هستند.

از ایام دهه کرامت به نحو احسن استفاده شود
آیت‌الله دژکام در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه‌ شیراز به در پیش‌بودن ایام مبارک دهه‌ کرامت اشاره و لزوم بهره‌گیری از این فضا را به نحو احسن مورد تأکید قرار داد.
وی گفت: آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) تلاش‌هایی را برای بزرگداشت مناسب ایام دهه‌ی کرامت انجام داده‌اند؛ برنامه‌های مفصلی پیش‌بینی شده است؛ از عموم مردم درخواست می‌شود که برای این قضیه‌ اهمیت قائل شوند.
آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه روز جمعه‌ آینده روز بزرگداشت حضرت احمدابن موسی شاهچراغ(ع) است، لزوم همراهی و تلاش همه افراد و دستگاه‌ها را برای برگزاری باشکوه برنامه‌های اثرگذار یادآور شد و گفت: برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که معلوم باشد اگر اینجا حرم سوم اهل بیت است ما هم که مجاوریم قدر آن را می‌دانیم.
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تابستان گرم امسال و مشکلاتی که به واسطه‌ خشکسالی پیش آمده است، گفت: از عموم مردم و مسئولان استدعای خاضعانه دارم که فکر و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف آب و برق داشته باشیم.
وی با بیان اینکه گرما خود باعث افزایش مصرف است، یادآور شد: امکان دارد در این ایام مصرفانه مصرف کنیم و این موضوع هم گناه دارد و هم عوارضی به‌دنبال خواهد داشت که قطعی آب و برق خواهد بود.

مردم باید مدیریت مصرف را جدی بگیرند
آیت‌الله دژکام گفت: مردم باید مدیریت مصرف را جدی بگیرند اما مدیران و مسئولان هم وظایفی دارند و آن هم برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه مدت است؛ اگرچه مسئولان می‌گویند برنامه دارند و باید امیدوار بود که این برنامه‌ها اثرگذار باشد.
امام جمعه شیراز با تأکید براینکه بسیاری از مصارفی که در نظام صنعتی و کشاورزی و آشامیدنی تعریف شده مصرفانه است، گفت: این موضوع را مدیران و مسئولان و کارشناسان باید تبیین کنند؛ ما باید بعد از مصرف آب آشامیدنی فرصتی ایجاد کنیم تا آب به چرخه بازگشته و در مصارف صنعتی و غیر شرب استفاده شود.
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه سال‌ها می‌گویند آبفا می‌خواهد با اجرای طرح تصفیه‌ فاضلاب زمینه‌ استفاده از پساب را فراهم کند، گفت: در این موضوع عقب هستیم، اگر نبودیم نمی‌گفتند که مجموعه‌ای آب شیرین و قابل شرب را برای صنعت استفاده می‌کند.

در طراحی ساختمان‌ها ابتکاراتی برای صرفه‌جویی آب صورت گیرد
وی، داشتن نگاهی عالمانه و دانش‌بنیان باید به مصرف آب از سوی مردم و مسئولان را خواستار شد و گفت: از مجموعه‌ نظام مهندسی درخواست می‌کنم که در طراحی ساختمان‌ها ابتکاراتی انجام و از ضایع شدن آب شرب پس از مصارف خانگی جلوگیری شود تا این پساب قابل استفاده ضایع نشود؛ با استفاده از ابزارهای علمی این قضیه امکان‌پذیر است.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه روش‌های علمی حفظ و صیانت آب را به کار نمی‌گیریم و دائم می‌گویند توصیه کنید؛ گفت: باید ابزار علمی این قضیه را مدنظر قرار دهیم و با استفاده از ظرفیت جوانان نخبه‌ با فکر و دانشمند و روش‌های موجود به دنبال استفاده‌ بهینه‌ از آب باشیم.

مدیران سهل‌انگاری نداشته باشند
امام جمعه‌ شیراز همچنین گفت: در فضای فعلی کشور و جهان باید رفتارهای مناسب را از خودمان نشان دهیم و یکی از انتظارات این است که مدیران سهل‌انگاری نداشته باشند.
نماینده‌ ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه با مدیریت عالی استان صحبت‌هایی در این موضوع داشته است، گفت: مدیریت عالی استان اظهار لطف کردند که برای کم شدن فاصله‌ مردم و مدیران و مسئولان پیگیری کنند.
وی گفت: اگر این موضوع محقق شود، می‌توانیم این شرایط دشوار را پشت سر بگذاریم زیرا از این سخت‌تر را هم گذرانده‌ایم؛ این نیازمند همراهی و همکاری مدیران داخل استان است؛ افراد باید از اعماق قلب خود تلاش کنند تا آنچه را در توان و اختیار دارند به قصد انجام امور مردم بکار بگیرند.
انتهای پیام

captcha