کل نظام وظیفه حفظ و تقویت مساجد را دارند/ ضرورت تحقق ارتباط جهانی بین مساجد
کد خبر: 3739458
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
حجت‌الاسلام صادق‎زاده:

کل نظام وظیفه حفظ و تقویت مساجد را دارند/ ضرورت تحقق ارتباط جهانی بین مساجد

گروه جامعه ــ رئیس مرکز فعالیت‎های دینی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه امروز در زمینه تحقق کارکرد‌های مساجد کم‌کاری کرده‌ایم، گفت: کل نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه حفظ و تقویت مساجد را داشته و باید گام‌های بزرگی در این زمینه بردارند.

 کل نظام وظیفه حفظ و تقویت مساجد را دارند/ ضرورت تحقق ارتباط جهانی بین مساجد

به گزارش ایکنا؛ مسجد نه تنها یک محل برای عبادت و سجده کردن خالصانه در برابر خداوند است که زیباترین شکل پرستش و بندگی تنها معبود عالم در آن هویدا می‌شود؛ این مکان نخستین نهاد عبادی - سیاسی جامعه اسلامی به شمار می‌رود که از دیرباز در آن مسند‌های مهمی، چون جایگاه علم و دانش، محل عبادت، جایگاه قاضیان، عالمان و مفسران و نیز پایگاه شکست‌ناپذیر اشاعه دین اسلام بر پا بوده است. به همین خاطر است که در طول این چهارده قرن، علی رغم هجمه عظیم دشمنان اسلام نه تنها به این مکان مقدس آسیبی نرسیده، بلکه روز به روز بر شکوه و عظمت این پایگاه عظیم اسلام افزوده شده است.

از طرفی مساجد از دیرباز برای مسلمانان علاوه بر محل عبادت و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... بودن کارکرد‌های دیگری هم داشته که این خانه خداوند را به قطعه‌ای از بهشت در زمین تبدیل کرده است، پس بی‌دلیل نیست، اگر کسی می‌گوید هر زمان داخل مسجد می‌شود، یک آرامش آسمانی به سراغش می‌آید و چنین تصور می‌کند که از این دنیا و تعلقات آن رسته است؛ حال باتوجه به این مسئله و برا‌ی جویا شدن از کارکرد‌های دیگر مسجد در جامعه امروز به سراغ حجت‌الاسلام و المسلمین جواد صادق‌زاده، امام جماعت مسجد جامع نارمک و رئیس مرکز فعالیت‎های دینی شهرداری تهران رفتیم.

رئیس مرکز فعالیت‎های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه مسجد به عنوان یکی از NGO ها‌ و مراکز مردمی بسیار مهم و اثرگذار در زمینه‌های مختلف اجتماعی می‌تواند مؤثر و کارگشا باشد، گفت: مسجد آثار و برکات بسیاری می‎تواند داشته باشد، درصورتی که این برکات و کارکرد‌ها به درستی انجام شود. البته تحقق این موضوع بستگی به فعالیت‌ها و عملکرد امام جماعت و هیئت امنای مساجد دارد.

وی افزود: امروز مساجدی داریم که ده‌ها خدمت را به مردم ارائه می‌دهند؛ از صندوق‌های قرض‌الحسنه تا دفاتر کمک به محرومین گرفته تا راه‎اندازی دفاتر وام ازدواج به جوانان؛ همچنین خیلی از مساجد درمانگاه دارند و مردم بسیاری به آن‌ها مراجعه می‌کنند تا از خدمات پزشکی رایگان و یا با قیمت بسیار پایین این درمانگاه‌های خیریه که زیر نظر مساجد ایجاد و راه‌اندازی شده بهره ببرند. حتی برخی از مساجد ورزشگاه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند و در آن خدمات ورزشی و فعالیت‌های امثال آن را به جوانان ارائه می‌دهند؛ مکان‌های ورزشی که امن‌ترین، بهترین و پاکترین مکان‌ها برای ارائه خدمات به جوانان هستند.

حجت‌الاسلام صادق‎زاده تصریح کرد: امروز مساجد بسیاری داریم که جمعیت آن‌ها در هنگام نماز بیش از ۷۰۰ نفر است و البته همچنان جمعیت مساجدی را داریم که حضور جوانان و مردم در آن‌ها کم است؛ متاسفانه هنوز نسبت جمعیت کم به تعداد مساجد پرشور بیشتر است و این امر هم به دلیل عدم سیاست‌گذاری صحیح، درست و به موقع برای جذب و جلب جوانان به مسجد است.

وی با اشاره به اینکه امروز در مساجد ما فضای مجازی فعال شده و از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ ادامه داد: شما کجا را پیدا می‌کنید که این همه منشأ خدمات و برکات خیر باشد؛ شما مگر می‌توانید یک جوان اهل مسجد را پیدا کنید که معتاد یا هنجارشکن و خرابکار باشد. زمانی که حضرت امیرالمومنین علی(ع) فرمود: کسانی که به مسجد رفت و آمد می‌کنند هشت خصلت دارند که برخی از آنها پیدا کردن رفیق خوب، اخلاق خوب و دوری از گناه است.

رئیس مرکز فعالیت‎های دینی شهرداری تهران، افزود: این کارکرد‌های مهمی است که امروز اگر بخواهیم هنجارشکنی‌ها، آسیب‌های اجتماعی و کارشکنی‌ها را کم کنیم یکی از بهترین و مهمترین سنگر‌هایی که می‌توانند نقش کلیدی واثرگذارداشته باشد، مسجد است. شما کدام یک از محل‌های اجتماعی را پیدا می‌کنید که حداقل در آن مردم روزانه به کسب معرفت و اخلاق بپردازند و جوانان دو بار قرائت قرآن و اقامه نماز داشته باشند و فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در آن انجام‌ دهند؟

حجت‌الاسلام صادق‎زاده با تأکید بر اینکه امروز خدمات و کارکرد‌های بسیار مسجد در فضای مجازی رونق گرفته و از این جهت کارکرد‌های فرهنگی مطلوبی انجام می‎دهند، گفت: هرچند که این کارکرد‌ها به کارکرد‌های مسجد رسول الله(ص) در مدینه نمی‌رسد و ما در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم، اما باید بدانیم که مسجد سنگر است و سنگر‌ها را نباید خالی بگذاریم؛ کل نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه حفظ و تقویت مساجد را دارند و باید گام‌های بزرگی در این زمینه بردارند.
 
هر محلی که مسجد فعال داشته باشد در آن آسیب‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است
 
وی بیان کرد: هر محلی که مسجد فعال داشته باشد در آن محل آسیب‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و شواهد نشان می‌دهد که آسیب آن محل کمتر از سایر مناطقی است که در آن‌ها مساجد فعالیت ندارند؛ امروز خیلی از مساجد عامل این هستند که طلاق‌ها انجام نشود؛ طلاق امروز گریبانگیر بسیاری از خانواده‌ها شده و خیلی از افراد با مراجعه به امام جماعت مسجد مشکل خودشان را مطرح می‌کنند و خوشبختانه در بسیاری از موارد هم به زندگی خود برمی‌گردند؛ همین امر موجب شده که موقعیت طلاق، مشکلات و اختلاف آن‌ها با بیان مسائل اسلامی و احادیث اهل بیت(ع) و سبک زندگی آن‌ها حل شود.

رئیس مرکز فعالیت‎های دینی شهرداری تهران تصریح کرد: هرچقدر که فکر بکنیم، مکانی که هم محل عبادت، محل آرامش قلب، محل انس با خدا باشد که انسان را به بالا می‌رساند و هم محل خدمات اجتماعی باشد، بهتر از مسجد جایی را پیدا نکردیم؛ مسجد با ارائه خدمات مادی و معنوی برای همه اقشار جامعه، کارکرد‌های خودش را نشان داده و این خیلی مهم است. چند وقت پیش شاهد این بودیم که فردی به علت نداشتن پول پیش خانه، وسایلش را بیرون ریخته بودند، انسان با آبرویی بود و اهالی مسجد محل با جمع‌آوری کمک توانستند برای آن‌ها سرپناهی ایجاد کنند و امروز نیز صاحب خانه شده‌اند؛ این‌ها نمونه‌ای از خدمات بسیار مساجد است؛ خیلی از مساجد هستند که این کار‌ها را انجام می‌دهند و از نیازمندان و افراد آبرومند دستگیری می‌کند.

امام جماعت مسجد جامع نارمک ادامه داد: مسجد جامع نارمک امروز ۵۰ خانوار را تحت پوشش قرار داده و سه برابر کمیته امداد به آن‌ها ماهیانه کمک پرداخت می‌کند؛ ما امروز هزار و ۶۵۰ مسجد فعال در تهران داریم، حال فرض کنید که هزار مسجد از این تعداد این خدمات را به مردم ارائه بدهند، چقدر می‌تواند مشکلات و آسیب‌ها را رفع کند و منشأ خدمات بسیاری شود.
 
چگونه می‌توان کارکرد‌های مساجد را جهانی کرد؟

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان کارکرد‌های مساجد را جهانی کرد، گفت: برای جهانی کردن این کارکرد‌ها باید مسجد هم در آن مناطق وجود داشته باشد و در هر مکانی که مسجد وجود نداشته باشد نمی‌توان این کارکرد‌ها را نمایش داد؛ به عنوان مثال در کشور‌های اسلامی مساجد اینگونه هستند و به نوعی مرجع و ملجأ مردم هستند؛ در این مراکز مسجدی‌ها با هم مشکلات افراد نیازمند را که به آن‌ها رجوع می‌کنند، حل می‌کنند. همه مساجد در همه کشور‌ها و مذهب‌های شیعه و سنی این گونه هستند، اما باید یک ارتباط جهانی بین مساجد برقرار کرد تا ما بتوانیم از طریق فضای مجازی شبکه‌ای درست کنیم که کل مساجد جهان اسلام به غیر از مساجد معدودی که در اختیار وهابیت است با هم مرتبط شوند.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده تأکید کرد: اگر بتوانیم یک سامانه و شبکه ایجاد کنیم که تمامی مساجد با هم ایجاد ارتباط داشته باشند و ارتباط مستمر برقرارشود، قطعا می‌تواند اثرگذاری مثبت و مؤثری در تعامل و شبکه سازی مساجد داشته باشد؛ این کار بزرگی است که باید یک نهاد و یا چند نهاد مسئولیت آن را بر عهده بگیرند؛ امروز با تکنولوژی فضای مجازی این کار به راحتی ممکن است و ما می‌توانیم ارتباطات را از این طریق تقویت کنیم.

رئیس مرکز فعالیت‎های دینی شهرداری تهران در پایان بیان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب که ناخدای انقلاب است، در دیدار با روحانیون مساجد نشان داه‌ادند که این حوزه برایشان توجه ویژه و خاصی دارد و برای احیای مساجد تأکیدات فراوانی را داشته‌اند؛ امیدواریم که سایر مسئولین هم نسبت به اهمیت مساجد و نقش کارکردی آن توجه بیشتری داشته و در این زمینه تمام همت خود را به‌ کار گیرند و مساجد را تقویت کنند چرا که هرچه این مسائل در مساجد تقویت بشود، نظام هم تقویت می شود و ما خسارت‌های کمتری در حوزه آسیب‌ها و هنجار شکنی‌های اجتماعی خواهیم دید.

 انتهای پیام
captcha