غدیر روز مشارکت مردم در حكومت است/ رفتار مسئولان قوای سه‌گانه علی‌گونه باشد
کد خبر: 3740897
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
آیت‌الله دژكام:

غدیر روز مشارکت مردم در حكومت است/ رفتار مسئولان قوای سه‌گانه علی‌گونه باشد

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس تأكید كرد كه غدیر روز دخالت مردم در حكومت است برای اینكه حق حكومت مربوط به امیرالمؤمنین(ع) است و مردم باید با او بیعت كنند و این بیعت یعنی دخالت در حكومت و قول دادن به اینكه ما تا آخر زندگیمان پای ولایت شما می‌ایستیم.

غدیر روز دخالت مردم در حكومت است/ رفتار مسئولان قوای سه‌گانه علی‌گونه باشد

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، دوم شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به فرا رسیدن دهه ولایت و امامت كه از عید قربان تا غدیر است، گفت: در این ایام مناسبت‌های بسیار مبارك ولایی نظیر میلاد امام هادی(ع)، عید غدیر، نزول سوره هل اتی و غیره داریم اما قله همه این مناسبت‌ها همان عید غدیر و معرفی كردن حضرت علی(ع) به ولایت و رهبری امت اسلام است.
وی افزود: در عید غدیر همه عالم به بركت نصب امیرالمؤمنین و معرفی ایشان نورانیت گرفت و آنچه در پشت پرده بود ظاهر شد كه ولایت امیرالمؤمنین(ع) من البدو الی الخاتم بوده است و این عرصه سیاسی و اجتماعی مسلمانان‌ها هم ابراز شد و مردم آن روز با امیرالمؤمنین(ع) بیعت كردند به ولایت و امامت ایشان.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه غدیر، بزرگترین عید اسلامی است و باید آن را به بهترین وجه برگزار كنیم، گفت: در همه مراكز دینی و فرهنگی و اداری و سیاسی و كوچه و خیابان باید روز عید غدیر معلوم باشد.

غدیر روز دخالت مردم در حكومت است
امام جمعه شیراز اظهار كرد: از سوی دیگر غدیر روز دخالت مردم در حكومت است برای اینكه حق حكومت مربوط به امیرالمؤمنین(ع) است و مردم باید با او بیعت كنند و این بیعت یعنی دخالت در حكومت و قول دادن به اینكه ما تا آخر زندگیمان پای ولایت شما می‌ایستیم و اگر سرمان برود نمی‌گذاریم ولایت حضرت علی(ع) از دست ما برود و این را باید به عنوان بیعت اعلام كنیم.
وی با یادآوری این نكته كه ما امروز در بیعت حضرت علی(ع) و ائمه اطهار و امام زمان(عج) هستیم، گفت: اگر بیعت آن‌ها بر گردن ما هست یعنی تا آخر هرچه بشود پای ولایت آن‌ها ایستاده‌ایم و آن‌ها را از جان خود عزیزتر می‌دانیم و این همان چیزی است كه خانواده‌های شهدا و جانبازان نشان دادند و ملت سرافراز ایران در طول این 40 سال با صدای بلند اعلام كردند كه این كشور امام زمان(عج) است و برای حفظ این كشور و حكومت اسلامی تا پای جان ایستاده‌ایم.

رفتار مسئولان قوای سه‌گانه علی‌گونه باشد
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: از سوی دیگر ما در سایه غدیر حضرت علی(ع) توقع داریم كه مدیران و مسئولان حكومتی و دولت و قوای سه گانه رفتارشان، رفتار علی‌گونه بوده و كارشان كار علی پسند و خداپسند باشد و طوری برخورد نكنند كه انگار غنیمتی به دست آن‌ها افتاده است كه چند روز رئیس جایی باشند، در صورتی كه این غنیمت نیست.
وی با یادآوری فرازهایی از نامه حضرت علی(ع) به مالك اشتر مبنی بر اینكه مسئولیت یك امانت است،‌گفت: هر مدیری باید مراقب باشد كه روزی باید پاسخ دهد و این یعنی آیا ما درست عمل كردیم و به پیشبرد اهداف ملی و اسلامی خود كمك كردیم یا خیر.

دولت باید به مسئولیت خود واقف باشد
امام جمعه شیراز با تصریح اینكه امروز ما توقعاتی از دولت خود داریم، گفت: مگر می‌شود دولت بگوید من دولت اسلامی هستم و در حكومت اسلامی آمده‌ام و از مردم رأی گرفته‌ام و این اختیارات مفصلی مردم به من واگذار كردند و بعد ببینیم هیچ مسئولیتی در عقب آن نیست.
وی با تأكید بر اینكه مسئولان دولتی و وزارت و ریاست جمهوری هم در دنیا و هم در آخرت مسئولند، گفت:‌ این مسئولیت را باید حفظ كنیم وگرنه حكومت ما رنگ و بوی علوی ندارد و اگر این مسئولیت حس شود قاعدتاً ما امروز وضعی كه در كشور هست و مطالباتی هم خیلی محترمانه از مدیران و مسئولان داریم، نباید باشد.

یك تیم منسجم، كارآمد و جهادی برای رفع مشكلات اقتصادی در دولت شكل گیرد
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه دولت بیش از همه می‌داند كه وضع اقتصاد مردم چگونه است، گفت:‌ دولت این مسئله اقتصادی را باید طوری حل كنند و قاعدتاً یك تیم منسجم، كارآمد و جهادی باید در اطراف این دولت شكل بگیرد و گوشه‌های مختلفی كه دخالتشان در مسائل اقتصادی بیشتر است یك تیم باشند و مدیریت و هماهنگی كنند تا به نتیجه برسند.
وی تأكید كرد:‌ توقع امروز ما این است كه مسئولان فرصت را از دست ندهند و با جدیت و كمال دلسوزی نسبت به این مشكل ملت بپردازند و ریاست جمهوری هم به تیم اقتصادی خود دقت كند كه در كجاها نقاط ضعف دارد و آن را برطرف كند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس فرمایشات معظم‌له را یادآور شد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند این مشكلات اقتصادی كه داریم از ضعف مدیریت بوده است تا از بیرون كشور و این ضعف مدیریت‌ها را باید جبران كنیم و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم.
وی همچنین به تبیین انتظارات از قوه قضائیه نیز پرداخت و گفت: در بسیاری از مراجعات مردمی كه داریم متوجه می‌شویم كه این مسائل و مشكلات مردم ناشی از یك كاری است كه باید در قوه قضائیه شكل بگیرد.

اطمینان‌بخشی مردم نسبت به قوه قضائیه باید ارتقا پیدا كند
آیت‌الله دژكام ادامه داد: یكی از مسائلی كه رهبر معظم انقلاب از رئیس قوه قضائیه درخواست كردند این بود كه شما باید كاری كنید كه مردم به دستگاه قضایی اطمینان داشته باشند؛ البته ما نباید هر چیزی را قضایی كنیم اما وقتی چیزی به دادگاه رفت، طرف باید اطمینان داشته باشد و این اطمینان‌بخشی باید ارتقا پیدا كند و ما هم تقاضایمان این است و این طور نباشد كه حكمی از قاضی صادر شود و هنوز دل طرف محكم نیست كه باید همین باشد.
وی افزود: البته یك گوشه این قضیه هم با مردم است یعنی آن‌ها باید بگویند حكم قاضی فیصله دهنده است نه اینكه دائم تشكیك كنند، خصوصاً اهل علم خوب است با قضات مشورت كنند اما خوب نیست كه دائما عیب بگذارند و در این صورت مردم با سرگردانی مواجه می‌شوند.

حكم اعسار مهریه در شرایط اقتصاد كنونی امری واضح است
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه اعتمادسازی در قوه قضائییه انجام شود، گفت: مسئله دیگر تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است كه سالیان دراز درباره آن بحث می‌شود و نهایتاً برخی از مسائل است كه همین عدم تسریع موجب شده برای مردم سنگین باشد،‌ به عنوان مثال در طی چند روزی كه قیمت سكه بالا رفته بود فردی مراجعه كرد كه دادگاه مهریه برای او ماهی دو سكه تعیین كرده بود و این حكم در آن زمان بود كه قیمت سكه به نرخ اكنون نبود و اكنون به نرخ بالای امروزی دیگر توان پرداخت آن را ندارد و دادگاه می‌گوید تا رسیدگی به پرونده اعسار مهریه باید چند روزی در بازداشت بماند در حالی كه اعسار مهریه واضح است؛ ممكن است مشكلاتی از نظر قضایی وجود داشته باشد ولی دستگاه قضایی باید اینقدر خودش را آماده كرده باشد كه چنین مسائلی را زود حل كند یعنی این گردش كار فوری پیدا كند و حكمش را گرفته و باز گردد.

انتقاد از بانوانی كه اصرار دارند شوهرشان را به خاطر مهریه به زندان بیندازند
وی در عین حال از بانوانی نیز گله كرد كه در این شرایط اقتصاد كنونی و با دانستن وضع اقتصادی شوهرشان،‌ دوباره اصرار دارند كه شوهرشان به خاطر مهریه به زندان برود و چنین ظلمی در حق او شود و ادامه داد: در حالی كه دستگاه قضایی نباید اجازه دهد چنین اتفاقی رخ دهد و اینها را باید به شكلی حل كند البته ما در این زمینه پیگیری كرده‌ایم و قوه قضائیه هم زحماتی كشیده‌اند اما توقع تسریع هست برای اینكه مراجعاتی كه اكنون داریم این است كه بدانیم مردم اكنون گرفتارند.
آیت‌الله دژكام در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف نظارتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اشاره كرد و گفت: كم و بیش اخبار را می‌بینیم و گاهی یك كاری را كه باید نظارت مجلس بسیار قوی‌تر باشد، به یك بازی تبدیل می‌شود در حالی كه نمایندگان باید آگاه باشند كه اگر مصالح مردم خدای نكرده در این لابی‌ها زیر سئوال رفته و از بین رفت، روز قیامت باید پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: ممكن است امروز مردم گذشت كنند و بگویند صبر می‌كنیم تا دو سال دیگر تسویه حساب می‌كنیم اما در قیامت كه نمی‌توان از این مسائل رد شد لذا همه كسانی كه مسئول هستند باید به این مهم توجه داشته باشد كه روزی باید پاسخ حق‌الناس را بدهند.

شهیدان رجایی و باهنر راه و رسم حكومت داری مردمی اسلامی را به مردم نشان دادند
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس همچنین به فرا رسید هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر اشاره كرد و گفت: شهیدان رجایی و باهنر راه و رسم حكومت داری مردمی اسلامی را به مردم نشان دادند.
وی با بیان اینكه ما كارمندان خدوم بسیاری در كشور خود داریم، ضمن قدردانی از خدمات این كارمندان تأكید كرد كه كارمندان ما به خدمت صادقان هرچه بیشتر به مردم بپردازند.
آیت‌الله دژكام در خطبه‌های اول نماز جمعه شیراز نیز بر لزوم استفاده از فرصت عمر برای عمل به كارهای نیك و پیش بردن اهداف دینی و خدمت كردن به بندگان خداوند تأكید كرد و گفت: این‌ها ذخیره آخرت انسان است و در روز قیامت اگر نامه عمل كسی از حسنات نوشته شده باشد، عاقبت محبوبی در پیش خواهد داشت.

تبیین سطوح 4‌گانه مراقبت طبق آیات قرآن
وی با اشاره به آیه 6 سوره تحریم « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِیكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و نگهاست‏ حفظ كنید بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سختگیر [گمارده شده] اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچى نمى كنند و آنچه را كه مامورند انجام مى‏‌دهند»، افزود: این آیه یك توصیه قرآنی عمیق و بلیغ است و می‌فرماید ای كسانی كه ایمان آورده‌اید و به روز قیامت یقین دارید، خودتان و خانواده‌هایتان را از آتش جهنم دور كنید و این دستور خداوند است.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: معمولاً ما وقتی بحث تقوا می‌كنیم به این فكر می‌افتیم كه حتماً باید خودمان را نگه داریم تا به گناه نیفتیم كه البته این واضح است اما این آیه یك چیز دیگری اضافه كرده است و فرموده خانواده‌های خود را هم نگه دارید. این وظیفه دیگری است.
امام جمعه شیراز ادامه داد: ظاهراً خداوند متعال برای اینكه انسان‌ها به ورطه گناه نیفتند چند گونه مراقبت را توصیه كرده است؛ یكی مراقبت فردی است، هر كس خودش مراقب خودش باشد؛ دوم مراقبت خانوادگی است یعنی اعضای خانواده مراقب همدیگر باشند، به عنوان مثال در بحث دیه اگر كسی جرمی كرد دیه بر گردنش افتاد، دیه بر عاقله است و عاقله یعنی قوم و خویشان پس باید همدیگر را نگه داریم و این دستور دینی است.

مراقبت‌های خانوادگی را تقویت كنیم
وی با بیان اینكه متأسفانه این مهم را از دست داده‌ایم، افزود:‌ در برخی از كلان‌شهرها می‌گویند اینجا هیچكس، دیگری را نمی‌شناسد و این بسیار بد است زیرا خویشان باید همدیگر را نگه دارند تا به گناه و خطا آلوده شوند، مراقبت خانوادگی است و باید این مراقبت‌ها را تقویت كنیم.
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: یك مرحله بالاتر و بعد از آن مراقبت اجتماعی پیش می‌آید یعنی مردم و مؤمنین در سطح اجتماع باید مراقب باشند كه دیگران به خطا نیفتند. یعنی ابتدا از خود مراقبت كرده و سپس دستور می‌رسد كه مراقب دیگران هم باشد.

در نظام اسلامی باید مراقبت حكومتی وجود داشته باشد
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه یك مراقبت هم مراقبت حكومتی است، گفت: در سطح حكومت هم باید مراقبت شود كه مردم به گناه نیفتند چه پیشگیری چه محاكمه و امثال آن و همه اینها در نظام اسلامی دیده شده است و همه اینها باید در سطوح فعال باشند.
وی گفت: متأسفانه ذهنیتی از اروپا به جامعه ما نشت می‌كند كه دولت باید همه كارها را انجام دهد یعنی مراقبت از خود، خانواده و اجتماع را دولت باید انجام دهد در صورتی كه خیر باید این سه سطح مراقبت باشد و سطح چهارم « الَّذِینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ...؛ همان كسانى كه چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسندیده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند ...» (آیه 41 سوره حج) یعنی مراقبت حكومتی است.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید این 4 سطح مراقبت در جامعه آموزش داده شود، گفت: همه ما نسبت به آن سطحی كه مسئولیت داریم، عمل كنیم و نسبت به آن سطحی كه دیگران مسئولند مطالبه داشته باشیم كه چرا نمی‌كنند وگرنه به همان بلاهایی كه در جوامع غیراسلامی مبتلا شدند ما هم مبتلا می‌شویم و امر به معروف و تقوای فردی و سیاسی كنار گذاشته شده و كار به جاهای باریك می‌كشد.
امام جمعه شیراز همچنین یادآور شد: در ذیل این آیه یك روایتی است كه خدمت پیامبر(ص) آمدند و گفتند ما خودمان از عهده خودمان بر نمی‌آییم چطور می‌توانیم خانواده و اجتماع را از گناه دور نگه داریم، حضرت فرمود شما نمی‌توانید مجبورشان كنید ولی می‌توانید راهنمایی كنید.
وی اضافه كرد: در روایات دیگری این راهنمایی كردن را این‌گونه توضیح دادند كه خداوند رحمت كند آن انسانی كه در خانواده‌اش به اهل بیت و خانواده خود بگوید نماز بخوانید، روزه بگیرید، زكات بپردازید، مراقب ضعیفان،‌ یتیمان و همسایگان باشید؛ در صورتی كه امروز همه معطل هستیم كه انگار یكی از آسمان بیاید این كارها را انجام دهد در حالی كه این كار خودمان است و طبق وعده‌های قرآن خداوند در روز قیامت قوم و خویش‌های این چنینی را در كنار هم قرار می‌دهد.

از مدیران جامعه خود مطالبه‌گری داشته باشیم
آیت‌الله دژكام بیان كرد: تلاش كنید برای حفظ خود، خانواده و اجتماعتان و بعد مطالبه كنید از كسانی كه در جامعه مدیر هستند و بگویید شما هم باید تلاش كنید برای اینكه این كشور و ملت برای حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی آماده باشد و كارش پیش رود نه اینكه مسئولان بگویند ما كه به این چیزها كاری نداریم و مردم هم بگویند كاری نداریم در این صورت چه فرقی با كافران داریم در حالی كه جامعه اسلامی جامعه‌ای است كه این چیزها در آن باشد لذا این تلاش را همگی آغاز كنیم.

اهالی علم، 4 سطح مراقبت را در فضای مجازی جا بیندازند
وی از همه كسانی كه اهل فضل و كمال و فرهنگ هستند درخواست كرد كه این 4 سطح مراقبت را در محیط های علمی فرهنگی و فضای مجازی جا بیندازند؛ اگر یك گروه بخواهد اقدام كند هیچگاه به آن نتیجه‌ای كه لازم است نخواهیم رسید.

نوعی شبكه‌سازی فكری و فرهنگی در مساجد ما تقویت شود
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نكاتی درباره وضعیت جامعه پرداخت و گفت: باید نوعی شبكه‌سازی فكری و فرهنگی در مساجد ما تقویت شود به گونه‌ای كه بتوانیم در یك فضایی كه هم‌افزایی فكری و فرهنگی ایجاد می‌شود، مطالبی را كه از نظر دینی نیاز اجتماع هست اگر در خطبه اشاره و شروع می‌شود مطمئن باشیم كه تا پایان هفته سایر ائمه جماعات و روحانیان و كسانی كه در این زمینه فعالیت می‌كنند این مطلب را توسعه و رشد داده و به یك جای مناسب برسانند.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه «راه‌های میان‌بر» در مسجد مشیر ابراز امیدواری كرد كه این حركت خوب و ارزشمند به یك جایی ما را برساند كه شبكه مساجد جهان اسلام داشته باشیم و همه مساجد در مصالح مسلمانان حرف بزنند نه اینكه جایی صحبتی شود و دشمنان بر سر او بریزند كه اگر آن را ساكت كردیم دیگر هیچكس نیست در صورتی كه باید بدانند با ملت طرف هستند.

ملت اسلام را به حركت درآوریم
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه ما باید ملت اسلام را به حركت درآوریم و این تلاش باید از ناحیه اهل علم بیشتر صورت گیرد،‌ گفت: شیراز به فرموده مقام معظم رهبری در قله فرهنگ است و حركتش باعث حركت در جهان اسلام می‌شود و این یك واقعیت است و باید شیراز این حركت را آغاز كند و ائمه جماعات دور هم نشسته و حركتی را كه شایسته است را برای پیشبرد اهداف بزرگی كه داریم، انجام دهند.
انتهای پیام

captcha