به گزارش ایکنا؛ پیرو تماسهای مکرر برخی از معلمان قرآنی که طی فرآیندی در سال 1391 جذب آموزش و پرورش شدهاند، با این خبرگزاری، درباره تبدیل وضعیت استخدامی و انتشار گزارش ایکنا با عنوان «ابهام در تغییر وضعیت استخدامی ۵ هزار معلم قرآن/ جذب سال ۹۱ در چارچوب قانون یا خارج از ضابطه» پیگیر تغییر وضعیت این معلمان قرآن شدیم. معلمانی که پس از انتشار آگهی رسمی از سوی این وزارتخانه و از میان توانمندترین افراد قرآنی هر استان، انتخاب و پس از مراحل مصاحبه و گزینش شفاهی، جذب بدنه آموزش و پرورش شدند.
طی پیگیریهای انجام شده، محمدرضا حاجیبابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، درباره قانونی بودن و یا غیرقانونی بودن آن، گفت: استخدام این پنج هزار معلم قرآن قانونی بوده است.
وی ادامه داد: این معلمها طی سال 91 جذب شدند و از برجستگان قرآنی استانها و زیر نظر مجامع قرآنی استانها بهکار گرفته شدند و کارشان را در مدارس آموزش و پرورش آغاز کردند.
حاجیبابایی با گلایه از اینکه سرنوشت این 5 هزار معلم قرآن از نظر روند آموزش قرآن و همچنین نهضت قرآنی که قرار بود در آموزش و پرورش شکل دهند، نامعلوم است، عنوان کرد: گزارشهای ضد و نقیضی میرسد مبنی بر اینکه معلمهای قرآن را به کلاس دیگر درسها فرستادهاند و یا از پتانسیل آنها غیر از تدریس قرآن استفاده کردهاند و برخی از آنها به عنوان معلم پرورشی فعالیت میکنند که با توجه به روند سال جدید، ممکن است معلمان پرورشی نیز به تدریس بروند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان کرد: وضعیت نامعلومی از نوع کار این 5 هزار معلم قرآن در مدارس است و از سوی دیگر در زمانی که من وزیر بودم، تعداد قابل توجهی از این افراد در استانها از قراردادی به پیمانی تبدیل وضعیت پیدا کردند، اما متأسفانه در برخی از استانها در این زمینه سستی شد و لذا تغییر وضعیت آنها باقی ماند و طی دولت یازدهم و دوازدهم به صورت قراردادی همکاری میکردند.
وی تأکید کرد: البته این معلمان، کارمند قراردادی هستند و در درازمدت منطبق با قوانین و مقررات که مجلس وضع میکند و یا دولت پیگیری میکند، طبق آییننامه و یا روند خاصی بالتبع به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند، اما متأسفانه نوعی لجاجت با اینها است، کانه آنها افرادی هستند که نباید جذب میشدند و مسئولان به نوعی نامهربانی با آنها میکنند.
حاجیبابایی با تأکید بر اینکه 40 هزار معلم پیمانی که طی سالهای 90-91 استخدام شدهاند، تبدل وضعیتشان با نامهربانیها روبرو است، بیان کرد: اما پنج هزار معلم قرآن با آزمون مجامع قرآنی استانی و با آزمون شفاهی وارد آموزش و پرورش شدهاند و آنها در همان زمان باید تغییر وضعیت میشدند و در برخی از استانها چون قم و دیگر استانها سرعت لازم در زمینه تبدیل وضعیت این معلمها نبود و مقداری بیتوجهی شد که موجب گرفتاری این معلمان شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اینها در قالب طرح «مهرآفرین» جذب شدهاند، عنوان کرد: خیر آنها با عنوان معلم قرآن جذب شدند و به همه استانها اعلام شد که اینها را پیمانی کنند و تنها چند استان انگشتشمار این اقدام را انجام ندادند و موجب شد که به دولت بعد آمدند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: باید از طریق وزارتخانه اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. حتی معلمانی که پیمانی هستند طبق قانون استخدامی کشور بعد از پنج سال، باید رسمی شوند و حال که پنج سال از آنها گذاشته شده است، لذا باید از وزارتخانه و وزیر وقت آموزش و پرورش پیگیر باشید.
انتهای پیام
كاش معلوم مي شد اين ۵۰۰۰ هزار مربي قرآن در مدارس « چه چيزي تدريس مي كنند. »
زيرا ايشان قانوناً نمي توانند در كلاس درس حضور يابند.
( در دوره ابتدايي طبق مصوبه شوراي عالي آموزگار پايه بايد تدريس كند.
و در دوره متوسطه هم دبيران قرآن تدريس مي كنند. )
اين كه فقط همواره به دنبال « مسائل استخدامي » اين گونه اشخاص و يا « جذب اعتبارات » باشيم لازم است؛ اما كافي نيست.
بايد ديد اين افراد كجا هستند و اعتبارات كجا هزينه شده اند.
با تشكر مجدد