مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ روایت‌هایی از دو مناسبت مذهبی روز
کد خبر: 3741852
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ روایت‌هایی از دو مناسبت مذهبی روز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبرگزاری‌های مختلف کشور امروز در صفحات معارفی بیش از هر چیز دیگر به دو مناسبت عید غدیر و ولادت امام هادی(ع) پرداخته‌اند.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / روایت‌هایی از دو مناسبت مذهبی روز

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز دوشنبه پنجم شهریورماه شاهد انتشار بیشترین اخبار با موضوع عید غدیر و نیز ولادت امام هادی(ع) بودند. علاوه بر این خبرها و رویدادهای مختلف دیگری نیز منتشر شده که در ادامه نگاهی گذرا به برخی از آنها داشته‌ایم.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم بخش زیادی از خبرهای امروز خود در صفحه دین، قرآن و اندیشه را به مناسبت میلاد امام هادی(ع) اختصاص داده و در یکی از خبرهای خود گفت‌وگویی با آیت‌الله «ممدوحی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام داده است. آیت‌الله ممدوحی در این گفت‌وگو که با موضوع زیارت‌نامه جامعه کبیره صورت گرفته، با اشاره به ارزش و اهمیت زیارت نامه جامعه کبیره امام هادی(ع) گفته است؛ «متاسفانه تاکنون شرح مناسبی برای جامعه کبیره نوشته نشده است، ولی این کتاب گوهربار بزرگ‌ترین ذخیره علمی، معرفتی، الهی، تقوایی و عرفانی است».
گفت‌وگو با قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) با موضوع امام هادی(ع) از دیگر خبرهای مناسبتی این خبرگزاری است. آیت‌الله «محمود رجبی» در این گفت‌وگو با بیان اینکه امام هادی(ع) با اقدامات خود زمینه‌سازی برای دوران غیبت امام زمان(عج) را فراهم کرد گفته است؛ «امام علی النقی(ع) شرایطی را ایجاد کرد که شیعیان در زمان غیبت امام زمان(عج) دچار بحران نشوند».
بارگذاری فایل صوتی زیارت غدیریه امام هادی(ع)، پاسخ امام هادی(ع) به پرسش‌های قرآنی عالم اهل سنت و سروده «افشین اعلا» درباره امام هادی(ع) از دیگر خبرهایی است که این خبرگزاری به مناسبت میلاد امام هادی(ع) منتشر کرده است.
این خبرگزاری همچنین امروز میزبان نشست خبری رئیس موسسه غدیرشناسی بوده است. آیت‌الله «سعید شاه‌آبادی» در این نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه غدیرشناسی در طول هشت سال گفته است؛ «این مؤسسه به توفیق خدا توانست در سراسر کشور بیش از ۱۲ هزار نفر را در کلاس‌های غدیرشناسی آموزش دهد».
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه از پایان مأموریت کاروان نور در سرزمین وحی و پس از یک ماه اجرای برنامه در مکه و مدینه خبر داده است. این کاروان طی دو مرحله به کشور بازخواهند گشت. کاروان قرآنی نور که امسال با 20 قاری، حافظ و گروه همخوانی همراه حجاج به عربستان مشرف شده‌اند، پس از اجرای برنامه‌های متنوع و قابل توصیف در میان حجاج، کار خود را در سرزمین وحی به پایان رساندند.
تسنیم همچنین در خبر کوتاهی از اعلام آمادگی هتل داران نجف برای کاهش قیمت هتل‌های اقامتی زائران ایرانی خبر داده است. تسنیم در خبر خود آورده است که رئیس اصناف هتل داران نجف اشرف در گفت‌وگو با شبکه الشرقیة با اشاره به این که سفر به عتبات عالیات تحت تاثیر تحریم های ضد ایران کاهش یافته است، افزود: هتل‌داران نجف تمایل دارند تا قیمت هتل ها را برای زوار ایرانی به نصف کاهش دهند.
خبرنگار تسنیم امروز همچنین ضمن معرفی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی گفت‌وگویی با وی نیز انجام داده است. «کاظم آذرپیرا» در این گفت‌وگو در مورد همراه داشتن استاد همراه در این مسابقات اظهار بی‌اطلاعی کرده و خبرنگار تسنیم نیز همین موضوع را برای عنوان مطلب خود انتخاب کرده است.
قدر غدیر از دیدگاه و فریقین، گردهمایی سادات ستایگشر اهل بیت(ع)، رونمایی از کتاب «احتجاجات به جدیث غدیر» در باشگاه خبرنگاران پویا، اهدای جایزه هنری غدیر به پنج چهره فرهنگی و هنری و تلاوت «حبیب صداقت» در محفل انس با قرآن مسجدالنبی(ص) از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی از برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن اتباع و مهاجران افغانستانی خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، مسابقات اتباع خارجی به همت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و با شعار «قرآن، کتاب وحدت» طی روزهای 15 تا 20 شهریورماه برگزار خواهد شد. زمان ثبت نام برای حضور در این مسابقات تا روز هشتم شهریورماه در نظر گرفته شده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری از اغاز نام نویسی مراکز مهدالرضا(ع) از روز ششم شهریورماه خبر داده است. نام نویسی در این مراکز برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع مهدالرضا(ع) اعلام شده است.
فارس امروز در کنار دو خبر فوق دو تلاوت نیز بارگذاری کرده است. تلاوت اول مربوط به تلاوت ترتیل «شهریار پرهیزکار» و تلاوت دوم نیز مربوط به «حبیب صداقت» است که آن را در محفل انس با قرآن مسجدالنبی(ص) انجام داده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه گزارشی از نشست خبری رئیس موسسه غدیرشناسی مخابره کرده است. خبرنگار ایسنا گزارش این نشست خبری را با عنوان «غدیر فقط مختص یک دهه نیست / با هر توان و استعدادی می‌توان در فعالیت‌های غدیرشناسی سهیم شد» منتشر کرده است.
در ادامه خبرهای امروز خبرگزاری ایسنا، نشست خبری یازدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر بازتاب یافته است. این خبرگزاری ابتدا به انعکاس صحبت‌های «هادی وکیلی» دبیر علمی یازدهمین اجلاس سالانه آنجا که گفته است؛ «تمرکز و رویکرد اصلی اجلاس غدیر، علمی و پژوهشی است» پرداخته و پس از آن نیز صحبت‌های «آیت‌الله سیدجعفر سیدان»، از اساتید حوزه علمیه قم را منعکس کرده است. این استاد حوزه علمیه قم در صحبت‌های خود در این نشست خبری گفته‌ است؛ «حفاظت بر مسئله غدیر، حفاظت بر اساس مکتب وحی است و با این اجمال هر کس به هر جهت و هر صورتی و در هر حدی که بتواند در جهت حفظ این حقیقت نجات‌بخش،سعادت‌بخش و حفظ‌کننده مکتب وحی در تلاش باشد، همه این‌ها می‌تواند نزد پروردگار ارزنده باشد».
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع ولایت از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه روز پنجم شهریورماه خبرگزاری دانشجویان ایران است. مصباحی‌مقدم در این گفت‌وگو با بیان اینکه امامت ادامه نبوت است و پیروی از امامت یعنی دست یافتن به خیر سعادت دنیا و آخرت، گفته است؛ «دنبال راه قرآن و اهل بیت (ع) رفتن یعنی رسیدن به مقصد و مقصود الهی که ردخور ندارد و این امر کمک می‌کند که جهان اسلام بیشتر به یکدیگر پیوند بخورد».
صفحه دین و اندیشه ایسنا امروز همچنین از مراسم افتتاح کنفرانس همدان 2018 خبری مخابره کرده است. در این خبر که به انعکاس صحبت‌های امام جمعه همدان در این کنفرانس اختصاص یافته است، بر این موضوع که در گردشگری از قرآن عقب‌تریم تأکید شده است.
ایسنا همچنین از برگزاری ویژه برنامه‌های عید غدیر در حرم حضرت معصومه(س) خبر داده و در ادامه نیز گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان مذهبی با موضوع امام هادی(ع) و سیره این امام همام انجام داده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون بسیاری از خبرگزاری‌ها در صفحه معارف خود نشست خبری رئیس موسسه غدیر شناسی را پوشش خبری داده است. این خبرگزاری خبر مربوط به این نشست خبری را با عنوان «آیت‌الله شاه‌آبادی: حق غدیر را ادا نکرده‌ایم» منتشر کرده است.
ایرنا همچنین به مناسبت برگزاری کارگاه آموزش طراحی که قرار است به مناسبت نزدیک شدن به ایام محرم و برپایی سومین نمایشگاه «لباس عاشورایی» برپا شود، گفت‌وگویی با «محمد اردلانی»، مدرس این کارگاه انجام داده است.
این خبرگزاری در خبری دیگری به برگزاری نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی عسکر» در روز گذشته اشاره کرده است. نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در نشست خبری فوق با بیان اینکه دیپلماسی حج می‌تواند به بهبود شرایط سیاسی بین تهران و ریاض کمک کند، اظهار کرده است «ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و می‌توانند مسایل خود را با گفت‌وگو حل و مشکلات را به حداقل برسانند».
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون برخی خبرگزاری‌های دیگر در صفحه معارف به انعکاس رویداد گردشگری همدان 2018 پرداخته است و از مراسم افتتاحیه این مسابقات، صحبت‌های امام جمعه همدان را پوشش داده است. ایرنا به آن بخش از صحبت‌های امام جمعه همدان که گفته است «جنبه عرفانی گردشگری کمرنگ است» بیشتر پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز بیشتر رنگ و بوی مناسبتی دارد و بیش از هر موضوع دیگری به ولادت امام هادی(ع) و نیز عید غدیر پرداخته است.
این خبرگزاری طی خبری از برگزاری نشست هم اندیشی سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) برای راهپیمایی اربعین حسینی در مشهد مقدس خبر داده و در ادامه نیز از وقف یک ملک مسکونی در شهرستان کوهبنان برای زوج‌های جوان و بیماران نیازمند خبر داده است.
معرفی سرپرست جدید دبیرخانه‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تهران از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان است. بر اساس این خبر حجت‌الاسلام قدیریان طی حکمی از سوی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به این سمت منصوب شده است.
گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی در مورد زیارت جامعه کبیره، توصیه رسول خدا(ص) به مردم درباره پذیرش ولایت عهدی امیرالمومنین(ع)، چهل حدیث درباره دروغ و دروغگویی، چهل حدیث از امام هادی(ع)، راه مقابله با وسوسه‌های شیطانی، حدیثی از امام هادی(ع) درباره دنیا، معرفی زندگینامه شهید «قدرت شکیبی» و امام هادی(ع) صاحب شناسنامه شیعه از دیگر عناوین خبری منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران تنها خبر منتشر شده در صفحه دین را به مناسبت ولادت امام هادی(ع) به گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «موسی دانشی» مترجم کتاب «امام هادی(ع) زندگی سرشار از جهاد و معجزه» اختصاص داده است. دانشی در این گفت‌وگو بیان کرده است؛ «امام علی‌النقی (ع) در دوران زندگانی و امامت، مهم‌ترین هدف خود را مبارزه با مکاتبی همچون ناصبی که دشمنی افراطی با علی (ع) و خاندانش و مکتب غلو که از نظر محبت نسبت به امیرالمومنین (ع) و فرزندانش افراط داشتند، قرار داده بود».
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به مناسبت ولادت امام هادی(ع) اختصاص داده و به همین مناسبت گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان دینی انجام داده است. حجت‌الاسلام بهاری از کارشناسان علوم دینی و قرآنی در گفت‌وگوی خود بر اهمیت زیارت سیدالشهدا برای امام علی‌النقی(ع) تأکید کرده است.
خبرگزاری مهر نیز هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی قرار نداده است.

یادآور می‌شود، این صفحات تا ساعت 14 امروز پنجم شهریورماه بررسی شده است.

انتهای پیام

captcha