کد خبر: 3742183
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
جان‌بابایی در پاسخ به ایکنا:

سلامت و حقوق بیمار؛ اولویت اصلی وزارت بهداشت/ خلأ ترانسفر مناسب برای گردشگران سلامت

گروه سلامت ــ معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت و بیمارستان‌های کشور برای پذیرایی از بیماران خارجی در شرایط تحریم‌، از نبود خدمات مناسب حمل و نقل برای این بیماران انتقاد کرد.

سلامت و حقوق بیمار در اولویت اصلی وزارت بهداشت/ خلأ ترانسفر مناسب برای گردشگران سلامتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری امروز ششم شهریورماه، که به مناسبت هفته دولت در این وزارت‌خانه برگزار شد، با بیان اینکه قرار است جشنواره‌ای با عنوان تجارب موفق بیمارستانی و مدیریت مصرف منابع، برگزار شود، اظهار کرد: با ‏برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دانشگاه‌های علوم پزشکی توانستند هزار و 200 تجربه خود را در سامانه‌ای که به این منظور درست شده بود، بارگذار‌ی کردند.
 
وی افزود: داوری این تجربه‌ها در حال انجام است و حدود ۱۰۰ نفر از اساتید اقتصاد سلامت و مدیریت بیمارستانی داوری آن را بر عهده دارند، در انتها به ۱۰ بیمارستان نمونه لوح زرین و تندیس اهدا می‌شود، ضمن اینکه حداقل سه بیمارستان را به عنوان ‏بیمارستان‌های نمونه کشوری معرفی و از دانشگاه‌هایی که بیشترین تجربه را به این سامانه ارسال کردند، تقدیر می‌کنیم.

جان بابایی ادامه داد: سامانه این جشنواره فعال خواهد بود و دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور مرتب تجربه‌های خود را ‏بارگذاری کرده و نقد می‌کنند. این یک ارتباط مجازی بین مدیران بیمارستان‌ها بوده و می‌توانند مشکلات و تجربه‌های ‏خود را در اداره بیمارستان به اشتراک بگذارند. ‏ تمام بیمارستان‌های خصوصی و عمومی غیردولتی مثل تأمین ‏اجتماعی و بیمارستان‌های مربوط به وزارت دفاع در این جشنواره شرکت کرده‌اند. حدود ۹۹۵ بیمارستان در این سامانه حضور ‏دارند.

وی در پاسخ به ایکنا در رابطه با ارتباط این جشنواره با حق و حقوق بیماران عنوان کرد: داوری این تجارب از کانال اعتبار بخشی عبور کرده‌اند، اعتباربخشی در راستای حمایت از بیمار و مدیریت منابع و مصارف است؛ همه گزینه‌های داوری در ‏این جشنواره نیز در راستای اعتباربخشی بیمارستانی است. ۹۰۰ سنجه اعتبار سنجی داریم که اگر درست اجرا شوند بیمارستان‌ها درست و بهتر اداره شده و خدمات به بیماران نیز با کیفیت بهتری ارائه می‌شود.
 
جان بابایی در ادامه با اشاره به طرح تحول سلامت عنوان کرد: عمده دستاورد‌های این طرح مربوط به قبل بوده و اقدامات ما در این دوره تکمیل پروژه‌های آن است؛ در این راستا ۲۴۹ کلینیک ویژه را در دست اجرا داشتیم که نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها افتاح شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال بالغ بر ۲۰ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم.

وی در ادامه به موضوع استحقاق سنجی بیماران پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر در بیش از ۹۵ درصد بیمارستان‌ها سامانه استحقاق سنجی ‏وجود دارد و گام بعدی ما این است که استحقاق سنجی به سمت سطح بندی خدمت برود. یکی از بند‌های قانونی که باید انجام دهیم، ‏سطح بندی خدمت است که شامل سطح بندی نیروی انسانی و تجهیزات می‌شود و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این موضوع را ‏نیز کامل کنیم. ‏
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به نظام ارجاع بیان کرد: در استان گلستان، زنجان و گیلان این کار شروع ‏شده و قسمت زیادی از آن در مناطق روستایی اجرایی شده است. در استان اردبیل نیز به صورت محدود این کار آغاز شده و ‏امیدواریم تا پایان سال بقیه استان‌ها را نیز به این سیستم وارد کنیم. ‏

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کار‌ها در نظام ارجاع، نوبت‌گیری است. نظام ارجاع برای شکل‌گیری باید به سمت الکترونیکی شدن و نوبت دهی الکترونیکی پیش برود؛ این موضوع اگر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی راه‌اندازی شود گام مهمی در راستای نظام ارجاع برداشته می‌شود.
 
‏وی با تأکید بر اهمیت اعتباربخشی در بیمارستان‌ها تصریح کرد: بازنگری مجددی در مورد طرح تحول سلامت انجام نشده و نمی‌خواهیم هزینه مجددی برای بیمارستان‌ها ایجاد کنیم و سعی داریم کمتر در بیمارستان‌ها برای امر اعتبار بخشی حضور پیدا کنیم، چرا که از قبل ممکن است بیمارستان‌ها فقط برای اعتبار بخشی مقدمات را آماده کنند، در جهان موضوع به سمت الکترونیک ‏شدن و حضور کمتر در آن مکان‌ها است ما هم می‌خواهیم از طریق سامانه‌ها، شاخص‌ها را استخراج کنیم. اعتباربخشی متوقف نمی‌شود و اگر کسی تخلف کند، درجه بیمارستان کم می‌شود. در سال‌های گذشته یک هفته به بیمارستانی ‏مراجعه می‌شد و آن بیمارستان اعتباربخشی می‌شد، گفتیم فعلا یک سال صبر می‌کنیم و نقطه نظرات محیط را کسب می‌کنیم.

جان بابایی با بیان اینکه ۹۰۰ سنجه اعتبار بخشی داریم، گفت: در تلاش هستیم ‏سنجه‌ها را کاهش دهیم، زیرا فکر می‌کنیم حتی ۹۰۰ سنجه نیز زیاد است و سنجه‌ها باید در راستای ارائه خدمت بهتر به بیماران باشد. ‏گاهی در سنجه‌ها مواردی دیده می‌شد که اصل خدمت به بیمار در آن مورد غفلت قرار گرفته بود. بر اساس اعتبارسنجی‌های صورت گرفته، امسال درجه دو بیمارستان خصوصی در ‏تهران کم شد؛ زیرا پولی که برای بخش ‏VIP‏ از بیمار می‌گرفتند، زیاد بوده است. ‏

معاون وزیر بهداشت درباره آموزش‌های اعتباربخشی که توسط برخی مراکز خصوصی به بیمارستان‌ها داده شده و ایجاد هزینه می‌کند ‏نیز عنوان کرد: برخی بیمارستان‌ها از گذشته به دنبال اعتباربخشی‌های بین‌المللی بودند و آموزش‌هایی از برخی مراکز دریافت ‏می‌کردند که این کار دیگر منسوخ شده، قصد نداریم هزینه‌هایی برای بیمارستان‌ها ایجاد شود. به دنبال این هستیم سنجه‌هایی را که ‏برای بیمارستان صرفا ایجاد هزینه می‌کند و درباره بیمار نیست و کیفیت خدمت رسانی به بیمار را مخدوش نمی‌کند کاهش دهیم. بیشتر موارد این ۹۰۰ ‏سنجه، مربوط به بیماران است. وقتی بیمارستانی اعتباربخشی می‌شود و یک درجه کاهش درجه پیدا می‌کند، از نظر مالی نیز متضرر می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت در رابطه با ابلاغ راهنما‌های بالینی نیز عنوان کرد: وظیفه ‏اصلی معاونت درمان به جز پیگیری پروژه‌های قبلی، پیگیری وظایفی است که قانون برعهده آن گذاشته است که می‌توان به جمع‌آوری و تدوین بیش از ۵۰۰ مورد راهنمای بالینی، استاندارد‌های خدمت و خرید راهبردی است.
 
وی افزود: تاکنون ۶۰ راهنمای بالینی نوشته و به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ شده است، که تعدادی از آن‌ها مانند راهنمای استفاده از دارو‌های شیمیایی و گران قیمت اجرا می‌شود، ما بقی این موارد ابلاغ و در ‏صورت فراهم شدن سازوکار توسط بیمه‌ها، اجرایی  می‌شود، هفته‌ای دو روز با بیمه‌ها در راستای اجرای راهنما‌های بالینی جلساتی ‏داریم. نوشتن راهنما‌های بالینی از نظر علمی بسیار اهمیت دارد و بومی شدن این راهنما‌ها به کمک انجمن‌ها امکان پذیر است. ‏
 
افتخار نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات است
 
وی با بیان اینکه یکی از افتخارات نظام سلامت، افزایش دسترسی مردم به خدمات است، بیان کرد: در شهر خاش، ‏سراوان و شهر‌های دیگر استان سیستان و بلوچستان پیش از انقلاب پزشک ایرانی نداشتند و امروزه در برخی شهر‌های این استان بیش ‏از ۳۰ یا ۴۰ پزشک حاضر هستند، در نتیجه در طرح تحول سلامت بیش از اینکه کاهش پرداختی از جیب مردم مهم باشد، افزایش ‏دسترسی به خدمات سلامت اهمیت دارد. ‏
۱۵۰ بیمارستان آماده پذیرایی از گردشگران سلامت هستند.
 
خدمات حمل و نقل مناسب نیست

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی تمهیدات وزارت بهداشت برای توریسم سلامت و استفاده از ظرفیت‌های آن در زمان تحریم‌ها، اظهار کرد: بیمارستان در حال حاضر ‏IPD‏ یعنی استاندارد لازم برای ارائه خدمات سلامت به گردشگران را دارد، کرمانشاه و استان خوزستان به صورت روزانه بیماران زیادی از عراق پذیرش می‌کنند. قسمت مربوط به حمل و نقل هنوز ‏ساماندهی نشده است. با توجه به قیمت ارز به نفع کشور است که بیماران بیشتری را برای دریافت خدمات سلامت پذیرش کنند.

جان‌بابایی ادامه داد: اینکه بیماران را از کشور خودشان به ایران بیاوریم وظیفه وزارت بهداشت نیست و باید این ‏فرآیند ایجاد و تسهیل شود. وزارت بهداشت استقبال می‌کند از اینکه وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری نیز در این کار مشارکت ‏داشته باشند. دلال‌های سودجو که حرفه‌ای و سازماندهی شده نیستند، آسیب زیادی به این موضوع زده‌اند. از سازمان‌های مختلف ‏و حتی نظام پزشکی درخواست می‌کنیم که موضوع توریسم سلامت را جدی بگیرند. ‏
 
وی یادآور شد: در گردشگری سلامت میزان مبلغی که بیمار در یک کشور هزینه می‌کند، اهمیت دارد، اصرار کشور‌ها در ‏توریسم سلامت به علت پولی نیست که از بیمار گرفته می‌شود، بلکه به علت هزینه‌های جانبی است که از همراهان بیمار و حمل و نقل ‏دریافت می‌شود. ‏

آمادگی وزارت بهداشت برای نظارت بر ساخت بیمارستان‌ها
 
معاون وزیر بهداشت درباره نظارت بر ساخت بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌هایی که در اثر زلزله کرمانشاه تخریب شدند، گفت: این بیمارستان‌ها را وزارت بهداشت نمی‌سازد، این بیمارستان‌ها از وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده پیمانکار و ناظر هم زیر نظر آن‌ها فعالیت می‌کند، وزارت بهداشت تنها بر چینش تخت‌ها و بخش‌ها نظارت دارد، اما وزارت بهداشت از این موضوع که ساخت بیمارستان‌ها نیز به وزارت بهداشت واگذار شود استقبال می‌کند، در این صورت نقش کارفرمایی خواهیم داشت و بالای سر ‏پروژه خواهیم بود. ‏ این موضوع باید از طریق سازمان برنامه و بودجه و هیئت دولت پیگیری شود. اگر این کار به وزارت بهداشت ‏واگذار شود، ما این وظیفه را به دانشگاه‌های علوم پزشکی محول می‌کنیم. ‏
 
بررسی پرونده‌های پزشکی در دادگاه‌های عمومی
 
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بررسی پرونده‌های پزشکی در دادگاه‌های عمومی، گفت: اصل موضوع مردم ‏هستند و نمی‌توانیم حرفی بزنیم که در نهایت مردم قانع نشوند. در برخی موارد تخلفاتی انجام می‌شود و منتج به اقناع مردم نمی‌شود. در نتیجه ‏وقتی مردم قانع نشوند، در رسیدگی به این پرونده‌ها ایراد وجود دارد. اگر وزیر بهداشت در این زمینه صحبت کرد، هدف او سازمان یا ‏نهاد خاصی نیست، زیرا اولویت وزیر بهداشت، حقوق مردم است. آنچه می‌خواهیم این است که فرآیند رسیدگی حقوقی به شکایت مردم در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق بیفتد و مردم قانع ‏شوند. اگر تخلفاتی که در کشور ما اتفاق می‌افتد، سریع‌تر رسیدگی شود، نظر مردم بهتر می‌شود.

وضعیت بیمارستان‌های کرمانشاه
 
جان بابایی درباره آخرین وضعیت بیمارستان‌های استان کرمانشاه عنوان کرد: بیمارستان‌های جایگزین در کوتاهترین ‏زمان ممکن در سرپل‌ذهاب راه اندازی شد. بیمارستانی که تخریب شد نیز کاملا بازسازی شده و تنها کار‌هایی در زمینه اورژانس و ‏تأسیسات بیمارستان باقی مانده است. اورژانس استانداردی به این بیمارستان اضافه شده و فکر می‌کنم طی دو تا سه ماه آینده این ‏بیمارستان به همراه اورژانس آماده بهره‌برداری باشد.

وی بیان کرد: در ثلاث باباجانی نیز یک پروژه بیمارستانی ۳۲ تختخوابی تا پایان سال راه اندازی می‌شود. در اسلام آباد نیز بیمارستان ‏قبلی را احیا کردیم و هتلینگ بعضی بخش‌ها کاملا اصلاح شده است. ‏
 
انتهای پیام
captcha