جمیع خیر دنیا و آخرت در هماهنگی تمامی رشته های زندگی با قرآن است/ 3 حقیقت برای زنده ماندن
کد خبر: 3591602
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
استاد شیخ انصاریان:

جمیع خیر دنیا و آخرت در هماهنگی تمامی رشته های زندگی با قرآن است/ 3 حقیقت برای زنده ماندن

گروه مسابقات: حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان گفت: جمیع خیر دنیا و آخرت در هماهنگی تمامی رشته های زندگی با قرآن است.

جمیع خیر دنیا و آخرت در هماهنگی تمامی رشته های زندگی با قرآن است/ 3 حقیقت برای زنده ماندن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد حسین انصاریان، مفسر و سخنران شهیر کشورمان در یکی از بخش‌های سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به «بسم الله الرحمن الرحیم/الْحَمْدُ للَّهِ رَب الْعَلَمِینَ/ صَلَّ عَلی جَمیعِ الأنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین/ السلام علينا و علي عباد الله الصالحين»، گفت: یقینا حیات امت به کتاب خدا، قرآن مجید است و سبب مرگ امت نیز جدایی از کتاب خداست.
وی با اشاره به آیه‌ای از سوره انفال «اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ»، اضافه کرد: فعل استجیبوا دلالت بر وجوب می کند یعنی بر تک تک شما مرد و زن امت است، تا دعوت خدا و پیامبر(ص) را برای اینکه شما را زنده کند، اجابت کنید. خداوند متعال و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام با قرآن مجید امت را زنده می‌کند.
این مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار کرد: کتاب خدا حیات امت است و خیر دنیا و آخرت امت در گرو کتاب خداوند است و اگر امت بخواهد زنده بماند لازم و و اجب است به سه حقیقت توجه داشته باشد که یکی از آنها قرائت قرآن است و در معارف اهل بیت(ع) آمده در طی شبانه روز حداقل 20 آیه قرآن را قرائت کنید و اگر توان بیشتری داشته باشید 50 آیه کتاب خدا را قرائت کنید یعنی امت باید روخوانی قرآن را بدانند و آن را تعلیم بگیرند چرا که خداوند از قرآن محید تعبیر به نور کرده است.
وی اظهار کرد: انسان هنگامی با خلوص و توجه آیات قرآن را می خواند حس می کند از این دریای بی نهایت معارف به او نور منتقل می شود. مسئله دوم تلاوت است و گام سوم عمل به آیات قرآن است. یعنی ما این سه وظیفه قرائت، فهم و عمل را داریم و هر سه باید با خلوص همراه باشد تا پایان عمرمان قرآن مجید پیوسته در قلب ما حقایقش را طلوع دهد و از افق وجود ما عملا آیات قرآن کریم بدرخشد.
شیخ حسین انصاریان بیان کرد: قرآن مجید، کتاب الهی اینگونه به ملت و امت حیات می بخشد همانگونه که در قرآن می خوانیم «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ...» ملتی که اهل تلاوت قرآن هستند مؤمن به قرآن هستند آنهایی که اهل تلاوت نیستند و دنبال فهم و عمل به آیات نیستند، ایمان به قرآن هنوز در قلبشان تحقق پیدا نکرده است.
وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) سفارش مهمی به کل امت اسلام درباره قرآن دارد و آن اینکه «تَعَلَّمُوا کِتَابَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغُ الْمَوْعِظَةِ...» اینجا نیز فعل امر «تَعَلَّمُوا» دلالت بر وجوب می کند که بر همه شما یادگیری قرآن مجید واجب است. این کتاب زیباترین کلام در این عالم هستی است و رساترین موعظه ها در این کتاب است. در آیات قرآن اندیشه کنید و آیات این کتاب را بفهمید چون قرآن مجید بهار دلهاست.
انصاریان اظهار کرد: چگونه بهار زمین مرده را حیات می دهد و زیبایی به زندگی می دهد و درختان و گیاه ها را می رویاند. قرآن مجید در دل مردم آثار بهار را دارد. شفای بیماری های باطنی چون حسد، طمع، بخل،‌کبر، نفاق و کینه و ... را با قران می توان معالجه کرد.
وی با اشاره به سخنی از امیرمؤمنان(ع) «وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ»، گفت: نیکو قرآن مجید را بخوانید و بفهمید که آن راست ترین و صادق ترین داستان های عبرت آموز و پنددهنده در قرآن مجید است. پیش از بعثت رسول خدا(ص) امت در عربستان، ایران و روم و ... امت جاهل بودند یعنی مرده بودند. اما با نزول قرآن مجید زمینه زنده بودن به امت ها داده شد.
این سخنران شهیر با اشاره به بخشی از آیه «وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ ...»،‌ اظهار کرد: آیا آن ملتی را که با قرآن زنده شده اند و نوری برای آن قرار داده که در پرتو آن نور، زندگی معتدل و منطقی داشته باشند با آن امتی که مرده و در تاریکی فرورفته یکسان است. در این روزگار که هجوم به اسلام و ارزش هاست و روزگار هجوم به عقل مردم است، امت باید بیشتر از دیروز به قرآن مجید بپردازند.
وی ادامه داد: وظیفه دیگری که بر عهده پدر و مادران، معلمان و مربیان و مدارس و تمام افراد است، انتقال قرآن مجید به نسل است.
انصاریان بیان کرد: خوشحالم که شما قرآنیان را زیارت کردم و کارتان را به شما تبریک می گویم و خداوند به دست اندرکاران این جلسات، پاداشی بیش از عملشان می دهد و امید دارم این جلسات را در تمام کشورها داشته باشیم و ان‌شاءالله خداوند همه ما را و نسل ما را به نور قرآن تا روز قیامت روشن کند و شرمنده پیامبر(ص) در روز قیامت نباشیم چنانکه در قرآن می فرمایند «يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا». بلکه از افرادی باشیم که پیامبر اکرم در قیامت از ما استقبال کنند و از ما شفاعت کنند.
 وی توصیه کرد: آنچه که از قرآن و احادیث به دست می آید این است ک هر کس تمام خیر دنیا و آخرت را در تمام رشته های زندگی اش می خواهد باید با قرآن مجید، زندگی اش را هماهنگ کند. امام صادق(ع) تعریفی از معارف الهیه دارد که می فرمایند: «معارف الهیه مثل شاقول بنا است که همیشه همراهتان باشد و با آن ارزیابی کنید».
استاد حسین انصاریان تأکید کرد: خودتان را به آیات قرآن عرضه کنید و ببینید همان ها هستید که خداوند شما را می خواهد و یا آن هستید که باعث شادی شیطان می شوید. خیر دنیا و آخرت هماهنگی با قرآن است.
 وی تصریح کرد: برای فهم آیات قرآن باید به خانه ای مراجعه کنید که قرآن در خانه آنها نازل شود یعنی اهل بیت(ع) که منبع علم،‌ عدل، درایت هستند و اعماق آیات قرآن را برای ما بیان کرده اند. حسن ختام این برنامه تجلیل از استاد شیخ حسین انصاریان، مفسر و خطیب شهیر کشورمان با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رونمایی از نشریه رایحه ایکنا ویژه نامه تخصصی ایشان با عنوان «آشنای نا آشنا» بود.
captcha