سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز تصویب شد
کد خبر: 3751183
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
در جلسه شورای عالی هماهنگی به ریاست رئیس‌جمهور؛

سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز تصویب شد

گروه اقتصاد ــ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت مدیریت بازار ارز را بررسی و تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد.

سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز تصویب شدبه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه صبح شنبه این شورا که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد؛ رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت بازار ارز ارائه کرد و سیاست‌های بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز تصویب شد.

به موجب این سیاست‎های ارزی، کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه و یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. صادرکنندگانی که در چارچوب دستورالعمل مربوطه عمل کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق و تسهیلات صادراتی خواهند شد.

در این جلسه همچنین اختیارات لازم به رئیس کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داده شد. بر این مبنا، بانک مرکزی از طریق بانک ها و صرافی های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد کرد.

طبق یکی دیگر از مصوبات این جلسه، هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور نماید.

انتهای پیام

captcha