احتمال اخراج دیپلمات‌های عربستان از ترکیه
کد خبر: 3755403
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰

احتمال اخراج دیپلمات‌های عربستان از ترکیه

گروه بین‌الملل ـ مقامات ترکیه تا فردا به عربستان فرصت داده‌اند تا بازرسان این کشور وارد کنسولگری این کشور در استانبول شوند؛ در غیر این صورت، سرکنسولگری و تمامی دیپلمات‌های سعودی اخراج خواهند شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه ینی‌شفق ترکیه؛ مذاکرات میان آنکارا و ریاض همچنان ادامه دارد تا بازرسان ترک بتوانند ساختمان کنسولگری و منزل سرکنسول را به‌طور همزمان مورد بازرسی قرار دهند.
 
بازرسان ترکیه بر این باورند که خاشقچی بعد از کشته  و قطعه قطعه شدن، بدنش در یکی از این دو مکان دفن شده است.
 
براساس گزارش این روزنامه ترک‌زبان، هیئت 11 نفره عربستانی که برای مشارکت در انجام تحقیقات به ترکیه آمدند، روز جمعه از کنسولگری این کشور در استانبول بازدید کرده و پس از نیم ساعت ماندن، به محل اقامت خود رفتند.
 
قرار است یک کمیته مشترک متشکل از هیئت عربستانی و نهادهای ترکیه نشستی را با بازرسان و مسئولان امنیتی ترکیه درباره چگونگی ورود به ساحتمان کنسولگری عربستان در استانبول برگزار کنند.
 
قرار است، بازرسان ترک علاوه بر بازرسی کنسولگری و  منزل سفیر، تمام نقاطی که ماشین‌های کنسولگری همزمان ربوده شدن خاشقچی به آن جا تردد داشته را نیز بازرسی کنند، به‌ویژه منطقه بندیک در بخش آسیایی استانبول که یکی از ماشین‌ها در آنجا مشاهده شده و پس از اینکه وارد این منطقه می‌شود از دید دوربین‌های نظارتی مخفی می‌شود و بعد از 6 ساعت و نیم دوباره ظاهر می‌شود.
 
این روزنامه نزدیک به دولت ترکیه همچنین مدعی شد که روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی به دست گارد شخصی ولی‌عهد سعودی کشته و تکه تکه شده است. این روزنامه در ادامه نوشت که عملیات ترور و «تکه تکه شدن جسد خاشقچی» به دست گارد شخصی بن سلمان، ضبط شده است.

براساس ادعای ینی شفق، دو تیم برای کشتن خاشقچی به کنسولگری سعودی در شهر استانبول رفته‌اند که تیم اول بعد از کشتن او به فاصله چند دقیقه محل جنایت را ترک کرده‌ ولی تیم دوم به مأموریت خود در محو دلایل و آثار از صحنه جنایت عمل کرده‌ است.

روزنامه نزدیک به حزب حاکم ترکیه نوشت که تیم ترور خاشقچی برای انتقال جسد تکه تکه شده خاشقچی، چمدان‌های بزرگی از بازرای در استانبول خریده بوده است.
 
جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی یکی از منتقدان حکومت عربستان بود که دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شد، پبش‌تر رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص اعلام کرد عربستان سعودی باید اثبات کند که اتفاقی در کنسولگری عربستان رخ نداده است.
 
انتهای پیام
captcha