اتصال قرآن و اهل بیت(ع) در جریان اربعین حسینی حفظ شود
کد خبر: 3758996
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
حجت‌الاسلام ارزانی:

اتصال قرآن و اهل بیت(ع) در جریان اربعین حسینی حفظ شود

گروه جامعه ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های قرآنی این ستاد بر ضرورت ترویج فرهنگ دینی و قرآنی با استفاده از ظرفیت‌های اربعین حسینی تأکید کرد و گفت: در این جریان باید گره و اتصال بین قرآن و اهل بیت(ع) را به روشنی نشان داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، در گفت‌گو با ایکنا؛ با تأکید بر اینکه حرکت عظیم اربعین حرکتی در جریان عشق و ایمان است، اظهار کرد: این حرکت برگفته از عشق و ارادت قلبی شیعیان دنیا به اهل بیت(ع) و حتی فراتر از آن شیفتگان آزادگی و آزادگی در جهان است که روح و باور آنان برگرفته از باور‌های عمیق و وثیق به خداوند و ائمه اطهار(ع) است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های قرآنی این ستاد در راهپیمایی اربعین گفت: در حوزه مباحث قرآنی یکی از اتفاقات خوبی که قرار است رخ دهد، پخش اذان به صورت زنده است؛ به این شکل که در تمامی موکب‌های الاتحاد اذان به صورت زنده جمعی و فردی پخش خواهد شد. همچنین نماز جماعت به صورت بسیار باشکوه و به موقع در تمامی این موکب‌ها برگزار می‌شود.
 
سخنرانی‌های قرآنی به مدت ۲۰ دقیقه و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: سخنرانی‌های قرآنی به مدت ۲۰ دقیقه و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی برگرفته از مضامین آیات و روایات قرآن کریم را مبلغان ارائه می کنند. همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری در کنار آثار مختلفی از جمله نقاشی و عکاسی، که تمام آن‌ها برگرفته از مضامین قرآن کریم است، به اجرا در خواهد آمد. بر همین اساس فعالیت‌های فرهنگی-هنری با بهره‌گیری از ظرفیت قرآن و عترت در قالب شعر، سرود، تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی و برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در موکب‌های الاتحاد تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: تمامی برنامه‌ها بر محور قرآن کریم و اهل بیت(ع) است و همه کار‌ها در این دو حوزه شکل گرفته و در حال انجام است. همچنین جشنواره موضوعی علمدار کربلا را هم داشتیم که در ایلام برگزار شد و در این مورد عکس‌ها و اشعار بسیاری با مضامین قرآنی و اهل بیت و به طور خاص حضرت عباس(ع) به دبیرخانه این جشنواره رسیده بود که مجموعاً از بیش از هزار مورد داوری و برگزیدگان آن تقدیر شدند.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محفل‌های انس با قرآن کریم در مسیر نجف کربلا به چه شکل خواهد بود گفت: جلسات قرآن شبانه یکی از کارویژه‌هایی است که در موکب‌های الاتحاد برگزار خواهیم کرد. در این برنامه بحث انس با قرآن کریم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در کنار سخنرانی برای زوار حسینی اجرا خواهد شد. در بین تمامی مبلغانی که به موکب‌های الاتحاد اعزام شده‌اند قاریان برتر و بین‌المللی وجود دارند که محفل انس با قرآن کریم را برگزار خواهند کرد. این مبلغان در واقع چندمنظوره هستند و بر این اساس هر شب در ۲۰ موکب الاتحاد محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌شود و تبلیغ مبانی دینی و قرآنی را با توجه به آموزه‌های قرآنی انجام می‌شود.
 
تلاش برای وحدت‌آفرینی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مساجد در مسیر
حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: اصل ایجاد این موکب‌ها با هدف وحدت حول محور حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و فقط نام «حسین» است که در این حماسه عظیم و بی‌نظیر در دنیا می‌درخشد. اگر بخواهیم به دنبال کلمه طیبه‌ای باشیم که ما و مردم عراق را به هم پیوند دهد، آن نام مبارک امام حسین‌(ع) است. همه ما یک نشان داریم و نشان همه کسانی که در این حماسه حضور دارند «مُحّب‌الحسین» است؛ لذا تلاش بر وحدت‌آفرینی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مساجد در این مسیر است.
 
امام حسین(ع) را به درستی معرفی کنیم
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ادامه با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ دینی و قرآنی با استفاده از ظرفیت‌های اربعین حسینی تصریح کرد: باید همه ما به تعبیر زیبای حضرت امام صادق(ع) که فرمودند: ما مترجم وحی هستیم نگاه کنیم؛ اهل بیت(ع) مترجمان وحی هستند و در این جریان باید گره و اتصال بین قرآن و اهل بیت (ع) را به روشنی نشان دهیم. به این معنی که اگر می‌خواهیم امام حسین(ع) را معرفی کنیم به درستی این کار را انجام دهیم. جایگاه والای امام حسین(ع) به دلیل قرار گرفتن در مسیر قرآن است. او جان خود و خانواده‌اش را فدا کرد تا دستورات قرآن کریم اجرا شود.
 
توصیه‌هایی به زوار و زائران اربعین حسینی
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در پایان با بیان توصیه‌هایی به زوار و زائران اربعین حسینی گفت: یکی از کار‌های بسیار ارزشمندی که راهپیمایان قدیمی و زوار اربعین حسینی از سال‌های بسیار دور بر آن تأکید داشتند و آن را انجام می‌دادند قرائت قرآن کریم در مسیر پیاده‌روی بوده است. خوشبختانه امروزه با وجود ابزار‌های نوین می‌توانند به راحتی قرائت قرآن کریم را انجام دهند.
 
یک نذر شرعی برای قرائت قرآن کریم
وی افزود: در گذشته که این ابزار‌ها نبود خیلی‌ها قرآن کریم را به صورت حفظ در مسیر قرائت می‌کردند و گاه در طول این مسیر و برگشت آن یک یا چندین بار قرآن کریم را ختم می‌کردند. چه خوب است افرادی که در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار می‌گیرند به واسطه زمان یک هفته‌ای که در مسیر حضور دارند، بتوانند ختم قرآن کریم را انجام دهند و یا حداقل بخش‌هایی از قرآن کریم را قرائت کنند و بتوانند با نذری شرعی برای قرائت قرآن کریم کار بسیار ارزشمندی انجام دهند و توشه‌ای برای آخرت خودشان جمع‌آوری کنند.
انتهای پیام
captcha