حمایت از دانشجومعلمان حاضر در راهپیمایی اربعین
کد خبر: 3759590
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
محمدی خبر داد:

حمایت از دانشجومعلمان حاضر در راهپیمایی اربعین

گروه دانشگاه ــ سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به حمایت‌های دانشگاه از دانشجومعلمان حاضر در مراسم راهپیمایی اربعین گفت: به هر دانشجوی حاضر در این مراسم معنوی وام یک میلیون تومانی اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در حاشیه نشست تخصصی بررسی نقش زنان در قیام عاشورا که امروز یکشنبه، ۶ آبان‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در ۱۰ ماه گذشته شاهد اتفاقات خوبی بود که سرآغاز آن حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان واحد نسیبه تهران بود و این رویداد موج امیدی را در این دانشگاه و آموزش و پرورش ایجاد کرده است و مبدا تحول در این دانشگاه بود.

وی ادامه داد: پس از این دیدار بود که ۴۰ هزار دانشجومعلم به واسطه کنکور پیوسته و نیز ماده ۲۸ به منظور جبران کمبود معلم در آموزش و پرورش جذب این دانشگاه شدند.

محمدی یادآور شد: این یک اهتمام ملی برای احیای تربیت معلم در کشور است و به جناح‌بندی خاصی مربوط نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه، سبقه فرهنگی و تعلیم و تربیتی آن است، افزود: تلاش می‌کنیم بر اساس اسناد بالادستی که شامل سند تحول آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان، رهنمود‌های مقام معظم رهبری و ره‌نامه ۴۰ ماده‌ای رئیس دانشگاه فرهنگیان فعالیت کنیم و مطالبات را برآورده می‌سازیم.

علی محمدی همچنین درباره حضور و فعالیت دانشجومعلمان در مراسم پیاده‌روی اربعین توضیحاتی ارائه و خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین نهضت بزرگ ملی است و ما به این رویداد به عنوان برنامه فرهنگی و اجتماعی نگاه کرده‌ایم. دانشگاه فرهنگیان عضو ستاد فعال اربعین دانشجویی است و امسال اهتمام جدی برای حضور دانشجویان این دانشگاه در راهپیمایی اربعین داشته و حمایت‌هایی را تدارک دیده است. از جمله حمایت‌های دانشگاه از دانشجویان اعزامی به کربلای معلی، تامین هزینه‌های رفت و برگشت تا مرز است که تماما به عهده دانشگاه بود.
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در ۴ استان مرزی ۸ موکب برگزار کرده است، گفت: برای نخستین بار در استان سیستان و بلوچستان و در مرز میرجاوه که محل حضور زائران خارجی پاکستانی و افغانستانی است موکب دانشجو معلمان پابرجا است و با بسته‌های فرهنگی از زائران استقبال خواهیم‌کرد. همچنین در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه در مرز‌های ورودی و خروجی موکب‌های دانشگاه فرهنگیان برگزار شده و حمایت مالی از موکب‌ها داشتیم.

وی افزود: اعطای وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به دانشجومعلمانی که به اربعین اعزام می‌شوند و رفع دغدغه آن‌ها برای عدم حضور در کلاس در این ایام از دیگر کار‌هایی بود که برای این دانشجومعلمان انجام خواهد گرفت.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تعداد دانشجومعلمان اعزامی به کربلای معلی بیش از دو برابر سال گذشته است، گفت: با سازمان‌های مستقر در عراق هماهنگ کردیم که به دانشجومعلمان خدماتی ارائه بدهند.

محمدی ادامه داد: آثار تولیدی دانشجومعلمان در پیاده‌روی اربعین پس از اربعین به نمایش گذاشته می‌شوند. این آثار در قالب عکس‌های ارسالی، خاطره‌ها و دل‌نوشته‌ها و گزارش‌هایی است که دانشجومعلمان ارسال می‌کنند و آنها را چاپ خواهیم کرد.
 
کار پژوهشی و تحقیقی در راهپیمایی اربعین

وی افزود: مستندسازی دستاورد‌های پیاده‌روی اربعین از سوی دانشگاه فرهنگیان امسال برای اولین‌بار انجام خواهد شد و کلیه آثار در قالب جشنواره‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و از آثار برگزیده تقدیر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه در مراسم پیاده‌روی اربعین چقدر از ظرفیت اساتید دانشگاه فرهنگیان در خدمت به زائران استفاده شده است، گفت: طرحی پژوهشی با عنوان «روایت‌پژوهی» و با موضوع دستاورد‌های سفر زیارتی اربعین از سوی اساتید اعزامی این دانشگاه به کربلای معلی و در قالب پرسشنامه انجام می‌شود. این پرسشنامه‌ها در اختیار زائران قرار می‌گیرد و نهایتا خروجی تحلیل‌ها در قالب پژوهش منتشر می‌شود. گروهی از اساتید که به صورت داوطلبانه به کربلا اعزام شده‌اند، این طرح را انجام می‌دهند.

وی همچنین به تشریح برنامه‌های این دانشگاه در آستانه روز دانش‌آموز و ۱۳ آبان پرداخت و افزود: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و ۱۳ آبان روز مهمی است و دانشگاه فرهنگیان، امسال برای اولین‌بار به مناسبت این روز برنامه‌های ویژه‌ای در کنار راهپیمایی ۱۳ آبان خواهد داشت. برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و دعوت از سخنران‌های برجسته و تشویق حضور دانشجویان و اساتید در راهپیمایی ۱۳ آبان در قالب نصب بنر و پوستر در فضای دانشگاه، از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در ادامه ضمن تشریح برنامه‌های پیش روی این معاونت اظهار کرد: تمرکززدایی و مشارکت‌پذیری حداکثری دانشجویان، پرهیز از اعمال سلیقه در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، احترام به تشکل‌ها در فضای قانون از جمله برنامه‌های ما خواهد بود. در آینده زمینه بروز و ظهور کمی و کیفی همه تشکل‌ها را فراهم خواهیم کرد.

وی مهمترین رخداد فرهنگی این دانشگاه را در سال جاری، جشنواره فرهنگی دانشجویی عنوان کرد و گفت: مرحله مقدماتی این جشنواره در قالب موضوعات قرآنی، هنری، ادبی پژوهش و فناوری و سایر رشته‌های گروهی شامل بخش آوایی در تابستان برگزار شد و در نهایت ۸۰۰ نفر از دانشجومعلمان دختر و پسر به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

محمدی توسعه دانشگاه فرهنگیان را در گرو مشارکت حداکثری دانشجویان و اساتید در برنامه‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: بخش دیگری از برنامه‌های آینده این معاونت شامل توسعه کمی و کیفی تشکل‌های دانشجویی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است که با مشارکت همه سازمان‌ها سعی داریم با برپایی این کرسی‌ها دانشگاه با نشاطی داشته باشیم. هدف ما از تاکید بر برگزاری این کرسی‌ها تربیت معلمانی نقاد و تحلیل‌گر است.
 
تدوین بسته فرهنگی و اجتماعی با ۴۰ نوع فعالیت

وی همچنین گفت: بسته فرهنگی شامل ۴۰ نوع فعالیت تدوین شده است تا تمام ذائقه‌های دانشجومعلمان را پوشش دهیم. این بسته حوزه‌های ادبی، قرآنی، پژوهشی، آوایی و نمایشی را شامل می‌شود. در این زمینه تلاش می‌کنیم تعامل حداکثری با نهاد‌ها و مراکز تابعه در حوزه صف و ستاد از جمله وزارت ارشاد، سازمان جوانان هلال احمر و اوقاف تعاملاتی داشته باشیم و خدمات خوبی به تشکل‌ها و دانشجویان بدهیم.

به گفته سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تعامل با دفتر نهاد رهبری، استفاده از ظرفیت خودجوش و مردمی بسیج و سایر تشکل‌ها از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه خواهد بود.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مهم این معاونت در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: نشریه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با عنوان «معلم‌یار» که اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه‌ها در آن درج می‌شود، چاپ و در اختیار دانشجومعلمان قرار می‌گیرد.

محمدی همچنین گفت: دیگر طرح فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه که در سطح ملی برگزار می‌شود، طرح ۵۵۵ است که در این طرح هر دانشجومعلم در طول ۵ ماه، می‌بایست ۵ فیلم را ببیند و ۵ کتاب بخواند و تحلیل و نقد برای آنها بنویسد. پس از ۵ ماه، این گزارش‌ها داوری می‌شود و از آثار برگزیده در پایان تقدیر خواهد شد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان سیستمی با فعالیت شبانه‌روزی دارد و قصد داریم فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها را افزایش دهیم. به همین منظور طرح دوشنبه‌های قرآنی در خوابگاه‌ها با هدف انس با قرآن و روان‌خوانی و روخوانی دانشجویان اجرا می‌شود.

وی در پایان، طرح حمایت دانشگاه از آثار فرهنگی دانشجویان را عنوان کرد و گفت: آثار دانشجویی در قالب فیلم، کتاب و هر نوع اثر پژوهشی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از آن‌ها حمایت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha