تدوین کارپوشه فرهنگی با هدف ارتقای فعالیت‌های قرآنی دانشجومعلمان
کد خبر: 3978757
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد:

تدوین کارپوشه فرهنگی با هدف ارتقای فعالیت‌های قرآنی دانشجومعلمان

محمدی با بیان اینکه کارپوشه فرهنگی براساس اسناد بالادستی و با هدف تربیت کیفی معلمان طراحی و تصویب شده است، اظهار کرد: با اجرای این کارپوشه معلمان آینده علاوه بر آموزش و تخصص در رشته خودشان، در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی، اعتقادی، تربیتی، هنری، ادبی، پژوهشی، سیاسی، ورزشی و مهارت‌های معلمی از رشد قابل قبولی برخوردار می‌شوند.

علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پوشه فرهنگی تهیه‌شده در این دانشگاه اظهار کرد: حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم بسیار تأثیرگذار است و به همین دلیل دلسوزان نظام و انقلاب و متخصصان تعلیم و تربیت کشور اعتقاد دارند که اگر معلمان علاوه بر دانش، در حوزه‌های تربیتی، فرهنگی، دینی و قرآنی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و هنری توانمند شوند، قطعاً در تربیت نسل آینده موفق خواهیم بود. 
 
وی افزود: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت‌محوری است و نظام جمهوری اسلامی ایران مأموریت ویژه‌ای را برای این دانشگاه متصور است. بنابراین تصمیم گرفتیم یک بسته فرهنگی – تربیتی را با عنوان کارپوشه فرهنگی تهیه کنیم و در مجاری قانونی به تصویب برسانیم و سپس اجرا کنیم. از زمانی که در معاونت فرهنگی حضور پیدا کردم، حدود سه سال می‌گذرد و در کنار انجام فعالیت‌های جاری در بخش تشکل‌ها، کانون‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی، به برنامه‌های زیربنایی و تحقق اسناد بالادستی توجه کرده‌ایم.
 
محمدی بیان کرد: احساس کردیم بایستی براساس مستندات قانونی، یک تکلیف را برای دانشجومعلمان در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی ایجاد کنیم تا همزمان که مشغول کسب مهارت‌های لازم در رشته تخصصی خودشان هستند بتوانند در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی نیز به توانمندی‌هایی دست یابند. بر اساس این ضرورت، همکاران بنده کار کارشناسی را برای تهیه کارپوشه فرهنگی شروع کردند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که منظور از کارپوشه فرهنگی چیست؟ گفت: با تصویب کارپوشه فرهنگی و اجرای آن، کسب نمره لازم در بخش فرهنگی و تربیتی مانند نمره آموزش در تعیین سرنوشت دانشجومعلمان و انتخاب محل خدمت و رتبه‌بندی آنها مؤثر است. لذا لازم بود هر آنچه را یک معلم، غیر از آموزش، باید بیاموزد در کارپوشه فرهنگی لحاظ کنیم.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: کار کارشناسی حدوداً دو ساله روی آن صورت گرفت و بعد از اینکه در شورای فرهنگی و تخصصی با حضور ریاست محترم دانشگاه تصویب شد، آن را برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش فرستادیم و بعد از روندی طولانی و دفاعیاتی که داشتیم کارپوشه فرهنگی و نظام شایستگی معلم‌ها به تصویب رسید. نقش این کارپوشه، مشارکت تمام دانشجومعلمان در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی است.
 
محمدی ادامه داد: کارپوشه فرهنگی براساس اسناد بالادستی با هدف تربیت کیفی معلمان طراحی و تصویب شد و با اجرای این کارپوشه، معلمان آینده علاوه بر آموزش و تخصص در رشته خودشان در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی، اعتقادی، تربیتی، هنری، ادبی، پژوهشی، سیاسی، ورزشی و مهارت‌های معلمی از رشد قابل قبولی برخوردار می‌شوند و لازم است فعالیت‌هایی طراحی شود که نقش ما را نشان دهد. این کارپوشه حدود هفتاد فعالیت را با تنوع و گستردگی فراوان پوشش می‌دهد تا بتواند همه سلایق، انگیزه‌ها و نیازهای دانشجومعلمان را به عنوان معلمان آینده فراهم کند.
 
وی افزود: پس از ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی، این کارپوشه به صورت الکترونیکی در سامانه‌ها دانشگاه ایجاد می‌شود و امیدواریم از ابتدای سال تحصیلی آینده ابلاغ شود. در واقع یک نقشه راه برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است، چراکه دانشجومعلم باید بداند که در کنار فعالیت‌های آموزشی، چه رسالتی را در امور فرهنگی و تربیتی و نیز معلم بودن دارد.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: اگر ضمانت‌های قانونی کارپوشه فرهنگی به طور کامل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تفویض و اجرا شود می‌توانیم بگوییم که در دانشگاه فرهنگیان سند تحول بنیادین را برای دانشجومعلمان اجرا می‌کنیم. اکنون هم دانشگاه به اجرای سند تحول اهتمام ویژه‌ای دارد اما قاعدتاً عموم دانشجویان الزامی به شرکت در این فعالیت‌ها ندارند.
 
محمدی در پایان گفت: اکنون این موضوع اختیاری است اما پس از این دانشجومعلم برنامه‌های فرهنگی، تربیتی، دینی و قرآنی را، همانند برنامه‌های آموزشی، جزئی از برنامه‌های اصلی و ضروری خود می‌داند و بایستی در این برنامه‌ها شرکت کند تا نمره لازم را در کارپوشه فرهنگی خود، طی چهار سالی که در دانشگاه حضور دارد، کسب کند و در نهایت این پرونده فرهنگی در کنار پرونده آموزشی، وضعیت دانشجومعلم ما را نشان می‌دهد و نمره اخذشده در هر دو بخش در شیوه استخدام، تعیین محل خدمت و رتبه معلم تأثیر خواهد گذاشت. 
انتهای پیام
captcha