تکمیل ریل‌گذاری سند تحول/ نیاز به تخصیص بودجه برای عملیاتی شدن
کد خبر: 3759679
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
بطحایی:

تکمیل ریل‌گذاری سند تحول/ نیاز به تخصیص بودجه برای عملیاتی شدن

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش خبر داد: با تکمیل حلقه‌های برنامه‌ریزی شده در سند تحول که مهمترین آن تصویب زیرنظام‌ها بود، ریل‌گذاری برای سندل تحول تکمیل و بعد از تصویب زیر نظام‌ها، برنامه‌های تکمیلی تهیه شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تشریح آخرین وضعیت پیشرفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش امروز، هفتم آبان‌ماه، با حضور محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه برگزار شد.

وی طی سخنانی اظهار کرد: با تکمیل حلقه‌های برنامه‌ریزی شده در سند تحول که مهمترین آن تصویب زیر نظام‌ها بود، ریل‌گذاری برای سندل تحول تکمیل و بعد از تصویب زیر نظام‌ها برنامه‌های تکمیلی تهیه شد؛ در حال حاضر نیاز به  یک بازنگری در این زیر نظام‌ها داریم که به زودی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تکالیف وزارت آموزش و پرورش تا حدود زیادی توسط این زیر‌نظام‌ها مشخص شده است، گفت: برای اجرای سند تحول با انبوهی از برنامه‌های متنوع روبرو هستیم که باید با توجه به مقدورات و استلزامات موجود اولویت‌بندی شوند. با غربال‌گری برنامه‌ها، اولویت‌ها را در سند تحول مشخص می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های سند تحول برای سال 98 آماده شده است، گفت: با نظرسنجی‌های صورت گرفته می‌توانیم اولویت‌ها را تعیین و مشخص کنیم. مهمترین نکته نگاه واقع گرانه به این سند و شیوه استقرار آن است.

بطحایی بر ضرورت ترویج ادبیات سند تحول در میان بدنه آموزش و پرورش و جامعه، تصریح کرد: همکاران ما در بدنه این وزارتخانه باید با ادبیات این سند  آشنا شوند. نگاه عملیاتی به سند تحول یعنی اینکه بدانیم در سال آینده چه آثاری از این سند در مدارس اجرایی و عملیاتی می‌شود. برنامه‌های زیرنظام‌ها باید هدف اصلی از استقرار این سند باشد. باید مشخص شود چه اتفاقاتی قرار است با اجرای این سند در مدارس رخ دهد. تا هفته آینده مشخص می‌شود که برای اجرای هر برنامه و پیاده کردن هر هدف و زیر حوزه هر زیر نظام چه برنامه‌هایی اولویت‌دار است و به چه میزان بودجه و همکاری کدام دستگاه‌ها نیاز داریم.

بطحایی لازمه هضم سند تحول را فهم آن دانست و اظهار کرد: تا زمانی که در یک نقطه بایستیم و صرفا از عملیاتی شدن سند صحبت کنیم راه به جایی نمی‌بریم. این مسیر باید با همکاری سایر دستگا‌ه‌ها پیموده شود. برنامه‌های استان‌ها نیز طی هفته آینده مشخص می‌شود.

وی خواستار همراهی رسانه‌ها به منظور فرهنگسازی در خصوص سند تحول شد و عنوان کرد: جامعه زمانی در فهم و اجرا با سند تحول همراه می‌شود که از طریق رسانه‌ها آگاهی بخشی صورت گیرد. جامعه به دنبال این است که نشانه‌های اجرای سند را در مدرسه ببیند.

وی از تشکیل گارگروهی متشکل از وزیر آموزش و پروش و برخی از معاونان به منظور غربال‌گری سند خبر داد و گفت: در این غربال‌گری اعتبارات، منابع، اقدامات عملیاتی، اجرای سند، بودجه مورد نیاز، اقدامات در شش زیر نظام انجام می‌شود و تکالیف سایر دستگاه‌ها در اجرای این سند مشخص می‌شود. این تکالیف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌ بخش‌های مختلف کشور برای اجرای این اقدام مهم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از 340 برنامه که برای برنامه ششم در نظر گرفته شده بود، نیز برنامه‌های دارای اولویت را مشخص و پیوست مالی، امکانات، شرایط و کمک‌های سایر ارگا‌ن‌ها نیز مشخص شده است. به دست آوردن این نتایج در روزهایی که بودجه ریزی سال 98 دنبال می‌شود، بسیار مهم است.

در ادامه این نشست مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: وزارتخانه برای اجرای سند برنامه‌ و اهتمام و جدیت لازم را دارد. زیر نظام‌ها و برنامه‌های اجرایی و زمان بندی برنامه نیز انجام شده است؛ اما اجرای این برنامه‌ها نیازمند تخصیص بودجه است. با تخصیص بودجه و اجرای این سند می‌توان مدرسه‌ای در شأن این نظام و منطبق با سند تحول داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha