تجمع میلیونی اربعین به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود/نشان دادن سبک زندگی امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی
کد خبر: 3760057
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰

تجمع میلیونی اربعین به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود/نشان دادن سبک زندگی امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی

گروه معارف- استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر این‌که تجمع میلیونی اربعین باید به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود، گفت: اگر این تجمع میلیونی به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود، این حرکت عظیم مذهبی در سازمان‌های بین‌اللملی و گردشگری نیز ثبت می‌شود.

تجمع میلیونی اربعین به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود/نشان دادن سبک زندگی، آداب و اخلاق امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی

حجت‌الاسلام رحیم قربانی، پژوهشگر مسایل مذهبی و دینی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که تجمع میلیونی اربعین باید به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود، گفت: اگر این تجمع میلیونی به گفتمان بین‌المللی تبدیل شود، این حرکت عظیم مذهبی در سازمان‌های بین‌اللملی و گردشگری نیز ثبت می‌شود.

وی در رابطه با فلسفه‌ی پیاده روی اربعین اظهار کرد: حرکت «پیاده روی و زیارت اربعین» را طبق نقل شیخ طوسی در کتاب مصباح و تهذیب یکی از صحابه پیامبراسلام(ص) به نام جابربن عبدالله انصاری بنا گذاشت؛ این صحابه در چهلمین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع) بر سر مزار آن مشرف شد و بعد از آن زمان این حرکت معنوی، قرن‌های متمادی (در ایام عادی و اربعین) ادامه یافت و این پیاده‌روی و زیارت برای شیعیان سمبل احیای مکتب سیدالشهداء شد.

حجت‌الاسلام قربانی، افزود: پیاده روی اربعین تا حدود ۵۰ الی ۶۰ سال پیش (دهه ۳۰ هجری شمسی) رونق داشت و عموما شیعیان از کشورهای مختلف عازم زیارت سیدالشهداء می‌شدند اما با روی کار آمدن «احمد حسن البکر» و حاکم شدن دیکتاتوری در عراق، (بعد از قتل عام زائران حسینی در سال 1390 قمری و طی سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ هجری قمری) در ایام اربعین، زائرانی را که با پای پیاده عازم زیارت مرقد مطهر سیدالشهداء بودند از زمین و آسمان به رگبار بستند؛ در آن زمان ایرانیان مقیم عراق نیز اخراج شدند و پیاده روی اربعین در ظاهر خاموش و بصورت علنی تعطیل شد اما عملا اینگونه نبود و کسانی بودند که این سنت را ادامه می‌دادند.

معاون آموزشی و پژوهشی جامعه المصطفی واحد تبریز، اضافه کرد: با کنار رفتن حکومت صدام، این حرکت مذهبی از اربعین سال ۸۱ جانی دوباره گرفت و شیعیان از کشورهای مختلف دنیا از شرق آسیا و هندوستان گرفته تا آمریکای لاتین عازم زیارت اربعین شدند تا اینکه طی سه الی چهار سال اخیر این حرکت به تجمع عظیم میلیونی نزدیک به 30 میلیون نفر بدل شده است.

وی با بیان این‌که نه فقط شیعیان، بلکه برخی مسیحیان، یهودیان و حتی آتئیست‌ها نیز در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند و در جریان این پیاده‌روی برخی هدایت هم می‌شوند، تاکید کرد: متاسفانه رسانه‌های مزدور غرب این حرکت عظیم و تجمع میلیونی و آثار و برکات فرهنگی و اجتماعی آن را سانسور خبری کرده و و ابعاد بیدارگری بین ملت‌ها را پوشش خبری نمی‌دهند.

این پژوهشگر مسایل دینی با اشاره به پوشش خبری رسانه‌های بزرگ و مزدور از تجمع مذهبی هندوستان، افزود: در هندوستان هر ۱۲ سال یکبار تجمع مذهبی برگزار می‌کنند و چون این تجمع هیچ آسیبی به سیاست، اقتصاد و فرهنگ شیطانی غرب نمی‌زند، این حرکت را پوشش خبری می‌دهند در حالی که تجمع 30 میلیونی اربعین که بزرگترین تجمع مذهبی دنیاست، دچار سانسور جهانی می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ثبت پیاده روی و تجمع میلیونی اربعین در کتاب گینس به عنوان بزرگترین تجمع مذهبی در طول حدود 80 کیلومتر، تشریح کرد: بیش از ۲۰ میلیون نفر از عاشقان آزادی، عدالت و مخالفان جور و جنایت طاغوت و یزیدیان زمان، در اربعین هر سال در کربلا گردهم می‌آیند تا ظلم ستیزی و آرمان‌های والای الهی و جهانی آن امام مقتدر را زنده کنند؛ اما در نهایت رسانه‌های غربی این حرکت بزرگ را از چشم مردم جهان پنهان می‌کنند.

حجت‌الاسلام قربانی، تاکید کرد: تاکنون تلاش‌های بسیاری شده تا چراغ پرنور «پیاده‌روی و زیارت اربعین» را خاموش کنند اما هرگز موفق نشده و نخواهند شد.

ثواب زیارت اربعین با پای پیاده

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تاکید کرد: ایشان در روایتی خطاب به عاشقان و شیفتگان سیدالشهداء علیه السلام فرموده‌اند: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏‌فرماید و یک درجه مرتبه‏‌اش را بالا می‌برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (کامل الزیارات ص۱۳۴)

ثواب تجهیز و اعطای کمک هزینه سفر برای زائران اربعین

وی با اشاره به روایتی دیگر در مورد کسانی که خودشان نمی‌توانند با پای پیاده به زیارت اربعین مشرف شوند اما زائران دیگر را تجهیز کرده و در کمک هزینه سفر یاری می‌دهند، افزود: امام صادق(ع) در روایتی در این رابطه می‌فرمایند؛ به ازای هر درهمى كه خرج کند، خداوند همانند كوه اُحد برایش حسنه می‌نویسد و چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمی‌گرداند؛ همچنین روایات مستفیض زیادی نزدیک به متواتر درباره ارزش و جایگاه و کیفیت زیارت اربعین توسط شیخ طوسی در تهذیب الاحکام و مصباح و دیگر علما در آثار خود نقل کرده‌اند.

وی با بیان این‌که پیاده روی و زیارت اربعین، پرچم اقتدار تشییع بوده و باید بیش از پیش همت کنیم تا این اقتدار، قوی‌تر و منسجم‌تر به نمایش گذاشته شود، افزود: دست‌هایی همیشه در تلاشند تا این پرچم را پایین بکشانند، در حالی که نوری را که خداوند متعال افروخته است هیچکس نمی‌توانند خاموش کند.

معاون آموزشی و پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز با تاکید بر این‌که علی‌رغم خباثت‌هایی که می‌شود، پیاده‌روی اربعین هرسال پرشورتر و پر رونق‌تر می‌شود، افزود: دشمن تلاش می‌کند بین دو کشور دوست و همسایه عراق و ایران اختلاف‌افکنی کرده و با مطرح کردن اختلاف قومیتی فارس و عرب و همچنین بحث "فقر" و کمک به فقرا، این حرکت را کمرنگ کند؛ در حالی که همین فقرا این تجمع میلیونی را به راه‌ انداخته و برای دفاع از اسلام، همواره جان و مال خود را فدا کرده‌اند.

وی در ادامه خطاب به متولیان فرهنگی جامعه گفت: متولیان فرهنگی مسئولیت مهمی در رابطه با اربعین دارند و باید در کنار موکب‌های رفاهی، به تولید محتوا نیز اقدام کنند تا فرهنگ اباعبدالله الحسین(ع) که شامل نظام باور، نظام ارزش و نظام رفتار مبتنی بر آموزه‌های آن حضرت است در جریان پیاده‌روی اربعین به نمایش گذاشته شود.

سبک زندگی، آداب و اخلاق امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین به دنیا نشان داده شود

وی با بیان این‌که باید سبک زندگی، آداب و اخلاق امام حسین(ع) در این مسیر پیاده‌روی اربعین به دنیا نشان داده شود، افزود: این مهم با تولید محتوا محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام قربانی بر استقرار موکب‌هایی با هدف ترویج فرهنگی اباعبدالله الحسین(ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین تاکید کرد و گفت: چنانچه برخی موکب‌های انحرافی مثل شیعه انگلیسی و مهدویت انحرافی در این مسیر مستقر می‌شوند، باید موکب‌هایی با هدف ترویج فرهنگ سیدالشهداء نیز در این مسیر مستقر شده و فعالیت کنند و علاوه بر ارائه خدمات رفاهی به عاشقان آن حضرت، محتوای معرفتی فرهنگ عاشورا را نیز در قالب رسانه‌ای به شرکت کنندگان در این پیاده روی ارائه کنند ولی متولیان دولتی و مردمی این تجمع عظیم فرهنگی از این امر غافل بوده‌اند.

وی با اشاره به این‌که دشمنان می‌خواهند از منظر سیاسی و اجتماعی از این حرکت عظیم استفاده‌های منفی رسانه‌ای کرده و به ویژه با سانسور خبری، این جریان را به گونه‌ای دیگر نمایش دهند، متذکر شد: واجب است متولیان فرهنگی برای مقابله با توطئه‌های دشمن اقدامات موثری انجام داده و با پوشش رسانه‌ای، برگزاری نشست‌های بین‌المللی این جریان را به گفتمان بین ملت‌ها تبدیل کنند.

انتهای پیام

captcha