کد خبر: 3760930
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
شیخ حسین انصاریان تشریح کرد:

رسول اکرم(ص) از چه چیزی برای امت خود هراس داشتند؟/ تمایز تاجران گناه با مؤمنان کم‌لغزش

گروه اندیشه ــ استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه امیرمؤمنان(ع) در خطبه متقین 110 ویژگی برای اهل تقوا مطرح می‌کند، گفت: طبق گفتار امام(ع) در خطبه متقین، افراد باتقوا کسانی هستند که لغزش آنها اندک است؛ بنابراین باید حساب این افراد را از کسانی که تاجران گناه هستند، جدا کرد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به طرح بحث در زمینه روایتی از رسول خدا(ص) در مورد مسائلی که ایشان نسبت به آنها ترس داشتند، پرداخت و بیان کرد: کتاب‌‌های مهم حدیثی این روایت را از وجود مبارک رسول خدا(ص) نقل کرده‌اند و گویا رسول خدا(ص) برای بعد از مرگ خودشان تا روز برپا شدن قیامت نسبت به دو خطر سنگین که شمشیر این دو خطر به امت ضربه کاری می‌زند، بسیار نگران بودند و به تعبیر ایشان شدیدترین ترس را از این مسئله داشتند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: انبیاء الهی برای خود، دنیا و قیامت خودشان ترس نداشتند، چون در اوج ایمان و عمل صالح و اخلاق حسنه بودند و به وعده‌های خداوند یقین داشتند. هر پیامبری اگر ترسی داشته بر امتش می‌ترسیده که تقریباً تعدادی از انبیاء را در قرآن اسم می‌برد که به امت‌های خود اعلام ترس کردند.

وی در ادامه افزود: در قرآن این گونه آمده است که یکی از انبیاء الهی فرمود: «إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»؛ این پیامبر(ص) به امت خود گفت با این وضعی که شما از نظر انحرافات عقلی و ... دارید، من از عذاب آن روز بزرگ بر شما می‌ترسم که آن عذاب دامن شما را بگیرد و آن روز نیز کسی اجازه اینکه به فریاد شما برسد را ندارد. در قرآن نیز آمده است که بریدگان از خدا و ارزش‌ها در قیامت یک یار هم ندارند. قرآن می‌فرماید: «وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ»؛ یک نفر هم اینها را یاری نمی‌کند. امام علی(ع) نیز در بیانی می‌فرمایند که عذاب فردا عذابی است که آنکه اسیرش می‌شود، آزادی ندارد و بیمار آن عذاب درمان و علاج ندارد و خوب شدنی نیست.

انصاریان با اشاره به خطبه متقین در نهج‌البلاغه بیان کرد: امام علی(ع) در خطبه متقین که از ناب‌ترین خطبه‌های حضرت است، 110 ویژگی برای اهل تقوا بیان می‌کند. البته بنده در سال‌های قبل توانسته‌ام شش مورد از این ویژگی‌ها را توضیح دهم؛ در واقع بنده در مدت 9 سال در ماه مبارک رمضان این شش مورد را شرح کرده‌ام که این مسئله نشان از گستردگی این خطبه دارد.

وی در ادامه افزود: در این خطبه که امام علی(ع) اولیاء واقعی خدا را معرفی می‌کند، 109 مورد بیان حالات و اخلاقیات و اعمال مثبت اهل تقوا است و یکی از آنها این است که گناه و لغزش این افراد اندک است، امام(ع) نمی‌گویند این افراد مرتکب گناه نمی‌شوند اما می‌گوید این افراد اندک هستند؛ یعنی تاجر گناه نیستند که نیتشان این باشد که شب و روز را به آلودگی طی کنند.

این استاد اخلاق بیان کرد: یک وقت است که یک فرد تاجر گناه است و بنای بر توبه هم ندارد؛ خداوند در مورد این فرد می‌فرماید: «بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»، کسی که تاجر گناه باشد و گناهان وجودش را اشغال کند و بین او و خدا روزنه‌ای باز نماند این گونه افراد در جهنم جاودانه هستند اما افرادی نیز هستند که اهل جرئت به گناه نیستند.

انصاریان در ادامه با اشاره مجدد به خطبه متقین تصریح کرد: امام علی(ع) در این خطبه نفرموده که اینها معصوم هستند، بلکه فرموده لغزش آنها اندک است؛ لذا این افراد که جرئت به گناه ندارند باید بدانند که امام علی(ع) می‌فرماید: مؤمن به غفلت در گناه می‌افتد و تاجر گناه نیست که این مسئله موجب دلگرمی انسان است.

انصاریان به برخی از آیات اشاره و بیان کرد: خداوند در سوره زمر فرمود: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»، شما که مؤمن هستید اگر هم لغزشی پیدا کردید از رحمت من ناامید نباشید. در سوره یوسف(ع) نیز فرمود که ناامید از رحمت خداوند کافر است. یعنی کاری کنید که اصطلاحا مارک کفر به شما نخورد و اگر لغزشی ایجاد شد راه توبه و استغفار و پشیمانی باز است. شما حق ندارید ناامید از خدا باشید، وقتی خداوند فرمود از رحمت خدا ناامید نباشید، لذا اگر یک سخنران مردم را ناامید کند کار ضد قرآن انجام داده است.

این استاد اخلاق در ادامه افزود: ممکن است که ما گرفتار لغزش بشویم، چنانکه لباس بنده و شما مصونیت از گناه ایجاد نمی‌کند، بنده نیز به فرموده امام علی(ع) دچار لغزش می‌شوم اما چقدر روایات عجیب است که می‌فرماید یک کسی در خلوت دچار لغزش می‌شود و یک کسی هم خلوت او را می‌فهمد، اما اگر گناه پنهان مردم فاش شود، خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»، آنکه در خلوت گناه کرد و پشیمان شد او را خدا می‌بخشد اما کسی را که در خلوت گناه کرد و فرد دیگری گناه او را آشکار کرد، این فرد به عذاب الهی دچار می‌شود.

وی در ادامه افزود: اما کسی که تاجر گناه است هنگام مردن پرده که کنار می‌رود و آثار گناه را می‌بیند توبه‌اش قبول نیست، خداوند در این زمینه می‌فرماید: «وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَ لَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً» با دیدن آثار عذاب بگوید توبه کردم قبول نیست، چون توبه زمان می‌خواهد تا اعمال اشتباه جبران شود. مسائل جزئی اینها است که باید بدانیم.

انصاریان در انتها مجددا به روایت نبوی محل بحث اشاره و بیان کرد: رسول خدا(ص) فرمودند از دو چیز ترس دارم، یکی اینکه گرفتار خواسته‌های نامشروع شوید و دوم اینکه گرفتار آرزوهای طولانی غیرقابل دسترس شوید. اگر گرفتار خواسته‌های نامشروع شوید بین شما و بین خدا تاریکی به وجود می‌آید اما آرزوهای دست نیافتنی چنان انسان را غرق می‌کند که نمی‌تواند به یاد قیامت بیافتید.

یادآور می‌شود، این سخنان روز گذشته در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در حسینیه بنی الزهرا برگزار شد، ایراد شده است.

انتهای پیام

captcha