ضرورت تدوین نقشه راه برای بازگردان قدس به آغوش جهان اسلام
کد خبر: 3767254
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
میهمانان خارجی کنفرانس وحدت تأکید کردند:

ضرورت تدوین نقشه راه برای بازگردان قدس به آغوش جهان اسلام

گروه بین‌الملل ـ شماری از علما و صاحب‌نظران حاضر در سی‌و‌دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در آیین اختتامیه این کنفرانس بر ضرورت تدوین نقشه راه مشترک برای تحقق وحدت میان مسلمانان و بازگرداندن قدس به آغوش جهان اسلام تأکید کردند.

سخنرانی اعضای هیئت رئیسه کنفرانس وحدت اسلامیبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه سی‌و‌دومین کنفرانس وحدت اسلامی، عصر امروز(5 آذرماه) با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

اعضای هئیت رئیسه و برخی میهمان خارجی در مراسم سخنرانی کردند که مشروح آن از نظر می گذرد:
 
معاون رئیس اجرایی افغانستان: تکفیر ابزار استعمارگران برای ایجاد تفرقه است
 
محمد حسین محقق، معاون رئیس اجرایی کشور افغانستان طی سخنانی در این مراسم گفت: بسیار خرسندم که توفیق حضور در میان علما و شخصیت‌های برتر اقصی نقاط عالم را یافتم. وحدت میان امت اسلامی امر مهم دینی و اسلامی است که از طرف پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم بر آن تأکید شده است.

وی افزود: در احادیث نیز از وحدت به عنوان امری ضروری یاد شده است. برخی سعی دارند که امت اسلامی را متفرق بسازند و بر آن‌ها مسلط شوند. امروز در هر کشور اسلامی دست تفرقه‌انداز دشمنان جهان اسلام در کار است و آنان با استفاده از همان اصل «تفرقه بیانداز و حکومت کن» سعی می‌کنند که در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند. اگر مسلمانان از هر دین و مذهبی که هستند با یکدیگر متحد شوند، مشکلات مسلمانان قابل حل و تفاهم است.

محمد حسین محقق، تصریح کرد: استعمارگران چون دریافتند که دیگر نمی‌توانند بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند، راه تکفیر را در پیش گرفتند. جماعتی را اجیر کردند که مسلمانان را تکفیر کنند و ریختن خون و غارت اموال آنان را حلال بدانند. اوج این جریان تکفیر به سال 2000 میلادی به بعد برمی گردد که افرادی را پیدا کردند تا تفرقه بیاندازند و اقتصاد کشورهای اسلامی را تضعیف کنند و آثار آنان را از بین ببرند.

وی افزود: امروزه همه مسلمانان جهان بیدار شده و در مقابل آنان ایستاده‌اند. افغانستان پاره تن جهان اسلام گاهی در آتش کمونیسم و گاهی در آتش تروریسم سوخته است. در کشور ما هم رد پای دشمنان اسلام وجود دارد. گروه تروریستی داعش از 3 سال پیش در افغانستان فعال شد. مذاهب اسلامی از ظلم آن‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند. هدف آنان ایجاد تفرفه میان شیعه و سنی است.

معاون رئیس اجرایی کشور افغانستان، گفت: امروز قدس محور اتحاد امت اسلامی است و هیچ کس نمی‌تواند مسلمانان را از این امر غافل کند. ما مسلمانان را دعوت می‌کنیم که مراقب معضل تکفیر باشند و اهمیت قدس را از یاد نبرند. وظیفه مسلمانان این است که قدس به فلسطینیان مظلوم برگردانده شود.

خلیل حمدان: همه سلاح‌ها باید به سوی اسرائیل نشانه گرفته شود

خلیل حمدان، عضو شورای مرکزی جنبش امل نیز طی سخنانی در این مراسم، تصریح کرد: این کنفرانس نشانگر اهمیت وحدت برای مسلمانان است. در روزگاری که رژیم صهیونیستی به کشتار و قتل عام ادامه می‌دهد، متأسفانه مسئله فلسطین از دستور کار برخی کشورهای عربی خارج شده است.

عضو شورای مرکزی جنبش امل، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا مقابل صهیونیست‌ها بایستیم. آن‌ها روی دیگر جریان‌های تکفیری هستند. همچنین باید در مقابل محاصره کینه‌توزانه‌ای که علیه ملت ایران انجام داده‌اند مقاومت کنیم. ایران به لزوم آزادسازی قدس اهمیت می‌دهد و به همین دلیل تحت محاصره است.

حمدان افزود: وحدت ما برای حمایت از فلسطین باید محور اتحاد امت اسلامی‌ باشد. باید همه سلاح‌ها به سوی دشمن صهیونیستی نشانه گرفته شود و همچنین نباید یمن را فراموش کنیم.
 
اختری: قدس موضوع محوری و مورد توافق مسلمانان است

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) نیز در این مراسم گفت: برگزاری چنین اجلاسی بسیار پر معنا است و با بهره‌گیری از آن می‌توانیم گام‌های بزرگی را در مبارزه با صهیونیسم برداریم. ما در جامعه اسلامی موضوعات متعددی داریم که مورد توافق مسلمانان است و از جمله این‌ها قدس است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: قدس اولین قبله مسلمانان و محل معراج پیامبر اکرم (ص) است. مبارزه مردم فلسطین ادامه دارد و این موضوعی است که ما را گردهم می آورد.

اسماعیل رضوان: سفارت آمریکا در قدس مرکز جاسوسی است

اسماعیل رضوان، عضو جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت: بدون شک این کنفرانس نشان‌دهنده این موضوع است که مسلمانان خواهان پایان دادن به بحران فلسطین هستند، اما استعمارگران در تلاش‌اند تا اختلاف‌افکنی کنند. مسلمانان به وسیله وحدت عزت و احترام خود را به دست می‌آورند. مسئله قدس اساس مبارزه علیه اسرائیل و محور امت اسلامی است. دولت آمریکا اخیرا با انتقال سفارت به قدس آن را به مرکز جاسوسی تبدیل کرده است.

وی افزود: ما باید با توکل به خداوند به تقویت مقاومت کمک کنیم. ما می‌دانیم که پیروزی در مقابل اسرائیل باعث می‌شود که مبارزه علیه آن گسترش یابد. به دلیل پیروزی‌های ما آن‌ها با عادی‌سازی روابط می‌خواهند نفوذشان را در منطقه بیشتر کنند. هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم. آمریکا از طریق طرح مسئله معامله قرن می‌خواهد مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود، اما ما سازش را نخواهیم پذیرفت. آوارگان فلسطینی به زودی به سرزمین خود باز خواهند گشت و به حقمان خواهیم رسید.

هشدار نخست‌وزیر اسبق اردن نسبت به یهودی‌سازی قدس

طاهر المصری، نخست‌وزیر اسبق اردن نیز در این مراسم تصریح کرد: قدس دیگر آن شهر قدیمی نیست و در انتظار ماست که به وحدت برسیم. صهیونیست‌ها در حال ساخت کشور افسانه‌ای خود هستند و این شهر در حال جدا شدن از نشانه‌های اصیل خود است. خطرناکترین چیزی که آنجا اجرا می‌شود پروژه یهودی‌سازی است.

نخست‌وزیر اسبق اردن ادامه داد: از همه می‌خواهم که متعهد شویم و تلاش کنیم که امت اسلامی به جایگاه اسلامی خود برگردد و قدس پایتخت فلسطین شود. ما باید به یک نقشه راه مشترک برسیم و سعی کنیم تا وحدت را تحقق بخشیم.

معاون رئیس مجمع الفقه هند: تحقق وحدت نیازمند اراده قوی دانشمندان جهان اسلام است

محمد امین عثمانی، معاون رئیس مجمع الفقه هند، گفت: اتحاد بین مسلمانان امری است که ایران به آن اهمیت می‌دهد. مسلمانان هند که بیش از 200 میلیون نفر جمعیت دارند از دیگر مسلمانان جهان حمایت می‌کنند. ایران مورد تأیید آن است.

وی افزود: دانشمندان و علمای جهان اسلام بدانند که تحقق وحدت نیازمند تلاش آنان است و این امر در سایه عزم و اراده‌ای قوی محقق خواهد شد.

رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان: برخی کشورهای عربی درحال توطئه علیه فلسطین هستند

شیخ زهیر جعید، رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان نیز در این مراسم گفت: ایران همواره در برابر توطئه‌هایی که علیه امت اسلامی در منطقه انجام می‌شود ایستاده است در حالی که برخی از کشورهای عربی در مسئله معامله قرن علیه فلسطین توطئه می‌کنند. اگر چه فلسطینیان از اهل تسنن هستند، اما ایران از آنان حمایت می‌کند. اگر امروز تحریم‌هایی علیه ایران اعمال می شود به خاطر حمایت ایران از مقاومت و ایستادگی در مقابله توطئه‌ها است. انشاالله با وحدت امت اسلامی قدس آزاد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha