كاهش آسیب‌های اجتماعی توجه به فرهنگ را می‌طلبد
کد خبر: 3772985
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
سهرابی:

كاهش آسیب‌های اجتماعی توجه به فرهنگ را می‌طلبد

گروه فرهنگی ـ مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: برای كاهش آسیب‌های اجتماعی باید به تقویت فرهنگ بازگردیم و می‌طلبد که همه دست به دست هم داده در این مسیر گام برداریم.

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 25 آذرماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی فیروزآباد با یادآوری نقش فرهنگ در كاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: برای كاهش آسیب‌های اجتماعی باید به تقویت فرهنگ بازگردیم و می‌طلبد که همه دست به دست هم داده در این مسیر گام برداریم.
وی افزود: اگر فرهنگ در جامعه خوب رخنه کرده باشد و ما کارگزاران توانسته باشیم آن را به نحو شایسته در جامعه القا کنیم، روان همه سالم و تندرست خواهد شد و این خود باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
دبیر شورای فرهنگ عموی استان فارس گفت:‌ جایگاهی که فرهنگ و هنر دارد بسیار حائز اهمیت است و هر چه بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کنیم و برنامه‌ریزی دقیق و بیشتری داشته باشیم، مسلماً موفق‌تر خواهیم شد.
سهرابی به سخنان رهبر فرزانه کبیر انقلاب اشاره داشت که می‌فرمایند: « ابزارهای هنری بی شک رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و پیام تبلیغ است»، گفت: آنقدر این جایگاه مهم و رفیع است که مقام معظم رهبری در جای دیگری فرمودند «بارها گفته‌ ام که هر پیامی و هر دعوتی؛ هر انقلابی و هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود».
وی بیان كرد: اگر به ابزارهای هنری که در اختیار حوزه فرهنگ و هنر است و تقویت انجمن‌های فرهنگی هنری بیاندیشیم؛ تأثیر فعالیت‌ها و آثار هنرمندان و نویسندگان صد چندان می‌شود، زیرا می‌توان گام‌های بسیار موثری در حوزه کارکرد آسیب‌های اجتماعی با تقویت رشته‌های متنوع و مختلف شعر، موسیقی، داستان، خوشنویسی، تئاتر، نمایشنامه‌نویسی، انیمیشن و دیگر رشته‌ها برداشت و در این مسیر نه تنها اداره فرهنگ و ارشاد باید وارد این موضوع شود، بلکه تمامی سازمان‌ها می‌توانند فعالیت‌های حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی خود را در قالب هنر ارائه دهند.
سهرابی ادامه داد: با همکاری لازم به هم افزایی برای این مهم دست خواهیم یافت و بهتر است تا دست به دست هم دهیم و گام‌های موثری با هم افزایی در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برداریم و جنگ‌های نرمی که بر علیه این کشور است را در کنار هم مدیریت کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین گفت: مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون و فضای مجازی از جمله رسانه‌های جمعی هستند که به عنوان یک فرصت باید به آن نگاه کرد و با تولید محتوی مناسب در بحث آگاهی‌رسانی قادرند با شناسایی دقیق آسیب‌های اجتماعی از بدآموزی‌ها جلوگیری کنند و با اطلاع رسانی در این امر به خوبی ورود كنند.
وی ادامه داد: همچنین، نباید فراموش کرد که رسانه‌های جمعی می‌توانند با پرداختن به برنامه‌های اصولی و کارشناسی شده از بروز برخی انحرافات اجتماعی بکاهند و پیر و جوان، زن و مرد و خانواده‌ها و مسئولان به طور پیوسته تحت تاثیر تصاویر و گفتار برنامه‌های سینمایی یا رادیویی و تلویزیونی قرار می‌گیرند و بیشتر متقاضی مطالعه اینگونه رسانه خواهند شد.
این مقام فرهنگی بر تاثیر کارهای هنری و القای یک پیام از طریق ابزار هنر تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال نیروی انتظامی در کنار تشویق و تنبیه و استفاده از هنر توانست بحث کمر بند ایمنی را در جامعه نهادینه كند و بنابراین همه سازمان‌ها و ادارات با استفاده از وسایل و ابزار و شاخص‌های دقیقی که برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی در اختیار دارند؛ می‌توانند به راحتی وارد میدان شده و توسط حرکت‌های فرهنگی در این حوزه نه تنها در شهرستان‌ها بلکه در کشور نیز تأثیرگذار عمل کنند.
سهرابی ادامه داد: گرایش‌های هنری و فرهنگی از جمله، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، شعر، موسیقی، سینما و فیلم و عکس و انیمیشن و نویسندگی، چاپ، هنرهای سنتی کارکرد خودشان را در حوزه هنر و فرهنگ و بویژه حوزه انقلابی و ایرانی اسلامی دارند و اگر در این مقوله کم کاری نشود، با تأثیرگذاری لازم می‌توان با رساندن معنی و مفهوم مورد نظر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در تمام زمینه‌ها پرداخت و در حوزه‌هایی چون اقتصاد و اشتغال نیز به‌گونه جدی از راه هنر ورود کرد.
وی با اشاره به بازدید اخیر از زندان عادل آباد شیراز و گرایش افراد به هنر و آموزش در زمینه‌های مختلف، گفت: ٩٠ درصد زندانیان به فرهنگ و هنر روی آورده‌اند و در این زمینه کار می‌کنند و آموزش هنرهایی چون منبت، قلم زنی، معرق، خوشنویسی، موسیقی؛ شعر و نویسندگی را در فعالیت‌های خود دارند و آنقدر استعدادهای شگرفی بین آنها شناسایی شده که آثار هنریشان در سطح درجه یک قرار گرفته و این آموزش را برای اولین بار در همین مکان فرا گرفته‌اند و باعث شکوفایی استعدادهای نهفته آن‌ها شده است؛ که این جای بسی خرسندی و افتخار در پرداختن به کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
سهرابی گفت: اگرچه نقش خانواده در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم تلقی می‌شود، لیکن این مسئله به معنای عدم توجه به کارکرد مناسب سایر نهادهای اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های صحیح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیست و همه بزرگان و متخصصان حوزه فرهنگ و هنر، روانشناسان و پزشکان و اقتصاد دانان و سیاست‌مداران بر تأثیر هنر تأکید دارند؛ به‌ویژه در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، اگر به آموزه‌های فرهنگی هنری و دینی در دوران كودكی توجه بیشتری كنیم، قطعاً آثار آن را خواهیم دید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس یادآور شد: در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران باید بررسی کنیم و ببینیم چه نیازهایی و چه آسیب‌هایی را باید بیشتر مورد توجه قرار داد و به آن‌ها جدی‌تر پرداخت تا از این طریق و با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، به‌ویژه ادارات فرهنگی در مهد کودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و آموزش و پرورش و بهزیستی به این مقوله کارشناسانه‌تر پرداخته شود و از طریق فرهنگ و هنر به آن‌ها و بویژه خانواده‌ها آگاهی‌رسانی لازم را انجام داد.
وی افزود: اگر خانواده‌ها با آگاهی کامل مسیری را برای فرزندانشان در نظر بگیرند و مکان‌هایی که برای آموزش‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را بیشتر مورد توجه قرار دهند و اینگونه مکان‌ها نیز دارای تعدد و فراوانی قرار گیرد؛ باعث استفاده صحیح این قشر می‌شود و از بزه کاری و کم شدن آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.
سهرابی یادآور شد:‌ اداره فرهنگ و ارشاد نیز در زمینه زیر ساختارهای هنر و فرهنگ و رفع نواقص تلاش می‌کند تا زمینه را برای فعالیت اصحاب فرهنگ، ادب و هنر شهرستان فیروز آباد فراهم كند و دیگر ادارت نیز با استفاده از بودجه فرهنگی که در اختیار دارند، باید وارد این جریان شوند و برای آن هزینه کنند.
انتهای پیام

captcha