آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان
کد خبر: 3774457
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

گروه بین‌الملل ــ ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از امروز آغاز شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «دید» افغانستان؛ بر اساس روز تعیین شده از سوی کمیسیون انتخابات،  ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از امروز (اول دی، 22 دسامبر) شروع شد و نامزدها به مدت 12 روز مهلت دارند تا نسبت به ثبت‌نام خود و معاونان‌‌شان اقدام کنند.

گفتنی است که تاریخ ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری چندین بار از سوی کمیسیون انتخابات تغییر کرد، اما طی 10 روز گذشته، روز شروع ثبت‌نام به صورت مشخص اعلام شد.

بر این اساس، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از ابتدای ماه جدی 1397 (22 دسامبر 2018) تا دوازدهم دی مهلت دارند که برگه‌های ثبت‌نام را دریافت کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

کمیسیون انتخابات نیز در 18 دی (8 ژانویه 2019)  فهرست مقدماتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کند و در 26 بهمن (15 فوریه) فهرست نهایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

گمانه‌زنی‌ها و تلاش‌های فراوان نیز بین نامزدها و گروه‌های سیاسی وجود دارد و از میان نامزدهای مطرح نیز تاکنون محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر و احمد ولی مسعود (رئیس بنیاد شهید مسعود) به صورت رسمی نامزدی خود را اعلام کرده‌اند.

گفتنی است، بر اساس قانون اساسی افغانستان، دوره‌ کاری محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور در اواخر ماه مه 2019 به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

captcha