احتمال تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان
کد خبر: 3775472
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

احتمال تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

گروه بین‌الملل ــ کمیسیون مستقل انتخابات طرحی را به شورای امنیت ملی افغانستان ارائه کرده که براساس آن، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور سه ماه به تعویق می‌افتد.

به گزارش ایکنا به نقل از «اسپوتنیک» روسیه؛ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که مهلت جدیدی را برای ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اعلام خواهد کرد، چرا که سه روز نخست این روند بدون هیچ گونه ثبت‌نام به پایان رسید.

طبق برنامه تعیین شده، روند ثبت‌نام 12 روزه در دوم ژانویه (12 دی) به پایان می‌رسد. کمیسیون مستقل انتخابات در بیانیه‌ای اعلام کرد: مهلت جدیدی را برای ثبت‌نام بعد از یک کنفرانس در پایان این هفته اعلام خواهد کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همچنین گفته است که تاکنون 33 نفر علاوه بر نماینده اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی این کشور، بسته‌های اطلاعاتی را دریافت کرده‌اند، اما هیچ فردی به صورت رسمی نامزدی خود را به ثبت نرسانده است.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در 31 فروردین (20 آوریل)‌ سال آینده برگزار شود، اما گفته می‌شود که کمیسیون مستقل انتخابات طرحی را به شورای امنیت ملی ارائه کرده است که براساس آن، انتخابات ریاست‌جمهوری سه ماه به تعویق می‌افتد.

این منبع دولتی افزوده است که طرح تعویق سه ماهه انتخابات مورد قبول شورای امنیت واقع نشده و قرار است کمیسیون انتخابات طرح دیگری را ارائه دهد. بر این اساس، قرار است کمیسیون مستقل انتخابات در روز‌های آینده تعویق انتخابات را اعلام کند.

سیدحفیظ‌الله هاشمی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نیز به صورت ضمنی تأیید کرد که احتمال تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد و تاکنون این نهاد هیچ طرحی را به شورای امنیت ملی ارائه نداده است.

وی در پاسخ به اینکه انتخابات در 31 فروردین برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: در این باره مشورت با افراد دخیل در انتخابات شروع شده است.

یادآور می‌شود ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری از اول دی (22 دسامبر) در افغانستان شروع شده و تاکنون هیچ نامزدی به صورت رسمی، نام خود را در فهرست نامزدهای ریاست‌جمهوری ثبت نکرده است؛ نامزدها تا دوازدهم دی مهلت دارند که برگه‌های ثبت‌نام را دریافت و برای ثبت‌نام اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha