مشارکت 5 هزار دانش‌آموز از 7 کشور مسلمان در مسابقه نور
کد خبر: 3777503
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

مشارکت 5 هزار دانش‌آموز از 7 کشور مسلمان در مسابقه نور

گروه جامعه ــ بیش از پنج­‌هزار دانش‌آموز از هفت کشور مسلمان جهان با تولید و ارسال یک­ هزار و 700 فیلم کوتاه در سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور مشارکت کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، فراخوان مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن­‌رزاز جزری، با مشارکت بیش از پنج­ هزار دانش‌آموز از هفت کشور جهان و تولید و ارسال یک­ هزار و 700 فیلم کوتاه پایان یافت و در مراسمی از منتخبین این مسابقه تجلیل به عمل می‌‌‌‌آید.

در این دوره از مسابقات، دانش‌آموزان در یک فرصت 9 ماهه آثار و آزمایش‌های علمی خود را تا پایان شهریورماه، به دبیرخانه مسابقه دانش­‌آموزی نور ارسال کردند. در این مدت پنج­ هزار و 122 دانش‌آموز در قالب دو هزار و 183 گروه ثبت­‌نام کردند و یک هزار و 733 فیلم به پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ارسال شد.

بعد از اتمام فراخوان شرکت در مسابقه دانش­‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن­‌رزار جزری، آثار دریافتی برای ارزیابی به تیم داوران انتقال پیدا کرد. داوران مسابقه دانش­‌آموزی نور را، مربیان و معلمان باسابقه از نهادهای مختلف دانش­‌آموزی تشکیل می‌دهند.

در این دوره از مسابقات دانش­‌آموزی نور، شاهد مشارکت چشمگیر دانش­‌آموزان جهان اسلام از کشورهای عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان، افغانستان، ترکیه و  ایران بودیم.

مسابقه دانش‌آموزی نور به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی هر سال یکبار برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق­‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یكی از دانشمندان بزرگ جهان اسلام برگزار می‌‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش­‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن­‌هیثم» به مناسبت یک­‌هزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضی­­دان و فیزیک­‌دان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد. موضوع این دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهارهزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال هزار و  650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده، تقدیر شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود‌، گرامیداشت پروفسور جکی­یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در آئین پایانی آن نیز از 100 گروه دانش‌آموزی منتخب، تقدیر شد.

دور سوم مسابقه دانش­‌آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن­‌رزاز جزری در دو بخش مدارس و پژوهش‌سراها در حوزه رباتیک برگزار شد که الجزری از مؤثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان­گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است که فراخوان این دور از مسابقه از ابتدای دی­‌ماه سال گذشته منتشر شد و شهریورماه سال جاری، پایان یافت. موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم­‌های علمی کوتاه یک دقیقه­‌ای توسط دانش­‌آموزان با موضوع ساخت ساز و کارهای (مکانیزم­‌های) حرکتی و آزمایش­‌هایی در مباحث مختلف مکانیک بود.

انتهای پیام

captcha